Ondertussen is het al weer ruim een maand geleden dat ik voor een leuk tripje naar Polen geweest ben.
Ik heb hier een aantal dagen in de prachtige stad Krakau doorgebracht en vele dingen gezien en gedaan.
Zo heb ik diverse wandeltochten gemaakt door de stad en een fietstocht. Ik heb enkele historische musea bezocht in Krakau en ben naar de beroemde Wieliczka Zoutmijn geweest, net als het voormalige concentratiekamp Auschwitz.
Natuurlijk stonden ook de pretparken Energylandia en Legendia op de planning.
Die pretparken zal ik hier natuurlijk bespreken. Als er interesse is in de reports van de andere dagen, dan hoor ik het graag.
Dit was vooraf de planning
23-08: Reisdag, Wandeling door de oude stad
24-08: Wandeling Joodse Wijk, Fietstocht Verborgen Krakau
25-08: Bezoek Wieliczka Zoutmijn, Tour Main Square Underground
26-08: Bezoek Auschwitz-Birkenau]
27-08: Fietstocht Compleet Krakau, Bezoek Schindler Fabriek
28-08: Energylandia
29-08: Legendia
30-08: Geen plannen
31-08: Terugreis
Krakau, dag 1 & 2 (23 & 24 augustus 2021)
Normaal gesproken heb ik bijna altijd de gehele vakantie vooraf geplant zoals ik dat hebben wil.
Dus dan weet ik vooraf al hoe laat ik de trein moet pakken naar in dit geval Schiphol en welke trein, bus of tram ik moet pakken om vanaf het vliegveld in Krakau naar mijn hotel te komen. Ook heb ik bijna altijd alle excursies die ik wil doen vooraf al geboekt.
Meestal gaat dit altijd helemaal zonder problemen, maar dit keer dus niet.
Ik kwam er gelukkig al in het weekend achter, dat ik deze maandag niet de normale rechtstreekse treinverbinding kon nemen tussen Hengelo en Schiphol, omdat er werkzaamheden zouden zijn tussen Deventer en Apeldoorn. Hierdoor moest ik vanaf Hengelo eerst naar Zwolle, om daar een overvolle trein te nemen naar Schiphol.
De trein naar Zwolle zou ook nog eens eerder vertrekken dan de rechtstreekse trein naar Schiphol zou vertrekken. Dit mocht ik dus niet vergeten.
Goed, maandag 23 augustus zat ik dus op tijd in de trein naar Zwolle, en ik kreeg al snel een berichtje van Brian (gids bij MijnKrakauTours), dat de fietstour die ik voor dinsdag 24 augustus gepland had (Verborgen Krakau fietstour) niet door kon gaan. Hij was namelijk ziek. Gelukkig kon ik met hem overleggen om deze fietstour te verplaatsen naar maandag 30 augustus. Ik had die laatste dag namelijk nog niets gepland.
Eenmaal aangekomen op Schiphol, ingecheckt en mijn bagage gedropt, was het tijd om snel nog even te lunchen en mijn wandeltour door de Joodse Wijk, welke ik bij SeeKrakow geboekt had voor dinsdag 24 augustus telefonisch te herbevestigen.
Dit leverde helaas slecht nieuws op voor mij. Ik zou namelijk de enige deelnemer voor die tour zou en dus konden ze deze tour niet door laten gaan. Alles zou geregeld worden met mijn reisbureau en ik zou het geld terug krijgen dat ik voor deze tour betaald had.
Dit was dus de 2e tegenvaller al en mijn vakantie was nog niet eens echt begonnen. Ik had nu voor dinsdag dus helemaal niets meer gepland staan.
Ik wilde toch graag de Joodse Wijk bezichtigen met een gids, dus ben ik direct al op internet gaan zoeken.
Ik had al enkele andere tours geboekt via FreeWalkingTour.com, zoals de tour door de Fabriek van Oscar Schindler en de Main Square Underground tour. Ik wist daardoor ook al dat ze een tour aanboden door de Joodse Wijk. En gelukkig was deze nog te boeken voor dinsdag middag. Dat heb ik dan ook direct gedaan. De dinsdag ochtend heb ik voorlopig maar vrij gelaten.
De vlucht naar Krakau verliep verder zonder problemen. Maar nadat ik mijn koffer opgepikt had, was het tijd om het ov op te zoeken om richting de stad te gaan en mijn hotel.
Ik had vooraf online geen kaartje gekocht voor de sneltrein tussen het vliegveld en de stad, omdat deze tickets op tijd verkocht zouden worden en ik liever geen kaartje wilde kopen voor een tijdstip dat ik niet zou kunnen halen.
Helaas krijg ik het op het perron ook niet voor elkaar om een kaartje uit de automaat te halen. Wat hierbij het probleem was, is mij niet duidelijk geworden.
Dan maar met de bus en de tram naar het hotel zien te komen. Dit ging allemaal gelukkig zonder problemen, maar ik kwam hierdoor wel 1uur later pas bij mijn hotel aan dan dat ik vooraf gehoopt had.
Het hotel dat ik voor deze vakantie geboekt had was het Aparthotel Lwowska 1, in de wijk Podgorze.
Deze wijk ligt aan de overkant van de Wisla rivier en is vooral bekend als de voormalige joodse ghetto uit de tweede wereldoorlog. Ook de fabriek van Oscar Schindler lag in deze wijk.
Na het inchecken en mij even opgefrist te hebben, ben ik nog even gaan kijken bij het stukje ghetto muur, dat vlkabij mijn hotel te vinden is en bij het stoelen monument, welke herinnert aan de 70.000 omgekomen joden uit Krakow, welke woonachtig waren in de wijk Kazimirz en waarvan een klein gedeelte nog een tijdje in de ghetto gewoond hebben.
Hierna ben ik direct naar het oude centrum van Krakow gelopen, omdat ik wat wilde eten bij het Hard Rock Cafe dat hier gevestigd is. Oorspronkelijk wilde ik dit doen door langs de Wisla rivier naar het kasteel te lopen, maar nu koos ik voor de snelste route. Ik had ook de tram kunnen nemen, maar voor deze korte route (maar 2km) vond ik dat teveel gedoe.
Na het eten heb ik nog wel een tijdje over de prachtige oude markt gelopen, welke ondertussen heel erg mooi verlicht was, voordat ik weer terug gelopen ben naar mijn hotel.