Het eerste pretpark.club event wilde ik natuurlijk niet missen! Dus reisde ik gisteren ook af naar Toverland (met dank aan Gijs voor het meerijden 🙂 ). Het was al weer heel wat jaren geleden dat ik er voor het laatst was, dus er stonden nieuwe attracties op me te wachten. Ik was heel benieuwd hoe Port Laguna en Avalon eruit zouden zien, en natuurlijk nog veel benieuwder hoe Fenix zou zijn. Waarschuwing vooraf: ik bedacht me ’s ochtends dat ik een TR ging maken en dat is me vervolgens de rest van de dag ontschoten totdat ik het park uitliep, dus ik de balans in m’n foto’s is een beetje zoek (ik hoop dat jullie van foto's van Fenix houden?) en je vindt daarom veel tekst in dit TR... en wat geleende foto's 😅
Mooi op tijd verzamelden we bij de ingang. Of eigenlijk al op de parkeerplaats, leuk zo’n nieuwe meeting met toch vooral bekende gezichten. Met 11 man gingen we vandaag door het park. Wat me opviel toen we wachtten voor het park? Om half tien, een half uur voor opening, zijn er al verrassend veel mensen. De kassa’s zijn echter nog niet open en de muziek ging ook pas vlak voor opening aan. Kan natuurlijk, het park opent pas om tien uur, maar het komt niet heel gastvrij over. De nieuwe ingang ziet er wel prima uit, en dat geldt ook voor Port Laguna. Mooi! Zeker op een stralende dag als vandaag.
Port Laguna
Natuurlijk voelde ik lichte coasterstress. Op naar Fenix dus! Ik had eerder foto’s gezien waaruit bleek dat je een soort lange rechte weg door een kale vlakte moest afleggen op weg naar de achtbaan. Zo voelde het echter totaal niet! Niet als ik het vergelijk met de lange mainstreets in andere parken, maar zeker niet in vergelijking met de honderden meters die ik voor mijn gevoel altijd in de Efteling afleg voordat ik een keer een attractie tegenkom. Mooie verrassing, je loopt er heel natuurlijk naar toe. Het themagebied ziet er super mooi uit, vooral de beplanting viel op. Maar eerlijk gezegd had ik niet direct oog daarvoor. Ik werd naar die mooie blauwe baan met dat prachtige B&M-geluid getrokken.
Positieve verrassing nummer twee: de wachtrij! Ik vond het heel mooi gethematiseerd. Wel onhandig zijn de vele trappen. Een trap is niet erg, maar alle nieuwe trappen in Toverland lopen heel onprettig. De treden zijn onhandig smal. Het loopt niet lekker naar boven en naar beneden had ik constant het gevoel dat ik van de trap zou vallen. Maar de wachtrij was vooral mooi, het is duidelijk dat er een heel verhaal achter de achtbaan zit. Mooie lampjes ook!
Het station is nog vrijwel leeg als we er aankomen, en dat is goed nieuws. De baan rijdt met maar één trein en het vullen van die trein duurt ook nog eens lang. De capaciteit is daardoor maar een fractie van wat er theoretisch mogelijk is. Het helpt dan ook niet als het personeel pas gaat kijken of kinderen in de attractie passen, als de trein al weer in het station staat…
Een volgende positieve verrassing kwam vlak voor de lifthill. De tweede ruimte waar je doorheen gaat, met die ijsvogel, is super mooi gemaakt. Dat maakt weer een beetje goed dat die poppen in de bocht echt debiel zijn. Haal maar weg wat mij betreft, het ziet er echt niet uit, zeker niet in combinatie met de prachtige vogel in de ruimte erna.
De rit was heel tof! Ik vond hem heel intens, vooral in de bocht boven het water, het laatste stukje van de bocht miste ik steeds. 😉 De baan is enerzijds soepel, maar aan de andere kant zit er wel al een behoorlijke rammel in. Dat had ik niet verwacht.
Na vier ritjes heb ik ontdekt dat ik liever links dan rechts zit, omdat je dan aan het begin zo lekker de lucht in gaat voordat je de first drop wordt ingetrokken. Wat is jouw favoriete kant / plek?
Al met al vond ik Fenix tof! Maar niet de leukste baan van het park.
De leukste baan van het park vind ik namelijk nog steeds Troy! Jeetje, wat had die een tempo gisteren. Het was te merken dat het warm was en dat de zon nog steeds scheen… Fantastisch, hoe soepel hij door de bochten ragt. Ik kon er geen genoeg van krijgen. De rest van de groep wel. 😉 Aan het eind van de dag konden we blijven zitten, heerlijk!
Leuke baan, Troy! Foto's met dank aan @ArcovandenBroek
Maar we gaan nu wel erg snel naar het eind van de dag. Tussendoor deden we nog meer leuks, zoals de nieuwe boottocht. Weer positief verrast: het indoordeel vond ik echt van hoge kwaliteit! Heel mooi, echt een van de betere darkrides. Complimenten!
We zitten in een bootje, jeej!
Voor als je ons leuker vindt van de voorkant gezien. Deze foto is gemaakt door @RickMarkestein
Ook leuk: eten bij de Flaming Feather. Lekker eten, en ik vond de prijs nog best accept voor een pretpark. Minpuntje: de bediening deed net zo lang over het brengen van onze drankjes als over het brengen van ons eten, terwijl we het drinken eerder besteld hadden. Zeker op zo’n warme dag had ik dat niet verwacht. Gemiste kans op extra omzet ook. Maar het eten was lekker!
Nog meer etenreview: we haalden ’s ochtends een broodje bij Katara (zo heet dat toch? Bij Dwervelwind). Complimenten voor het personeel daar. Nog voor twaalf uur stond er in een keer een enorme rij, want wij schoven opeens met 11 man aan, maar doordat het personeel even de turbo aanzette hadden we toch heel snel allemaal een broodje, dat nog prima smaakte ook.
Even een random Fenix foto tussendoor
Vooraf wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten qua drukte. De dagen ervoor was het in veel parken extreem druk geweest, maar het was nu zo warm… Dat pakte nu heel goed uit. Op de paden was er gezellige bedrijvigheid, je zag overal in de waterspeeltuinen volop kinderen in het water plenzen, maar de rijen waren goed te doen. Het langst hebben we staan wachten bij de boomstammetjes (maar dat liep lekker door, dus voelde niet lang) en bij Maximus Blitzbahn. Die had ik nog niet in deze variant gedaan. Prachtige wachtrij, vooral het deel met die rollende bal, en leuk filmpje, maar de capaciteit is echt treurig en het schiet dus niet op. Gijs had trouwens de snelste tijd van de dag, wauw!
@Michael maakte deze foto, lekker afkoelen!
Verder hebben we natuurlijk alles gedaan. De zweefmolen, de Toos express (of hoe heet die kiddie), Dwervelwind (leuke baan!), Djengu River (niet heel nat), Booster Bike, noem het maar op. Bijna overal konden we na een paar minuten wachten al instappen. Geen storing gezien ook. Dat maakte het ook echt een heel fijne dag.
Nog een eervolle vermelding voor het Magiezijn. Ik verwachtte iets sufs, maar het zag er best mooi uit en de medewerker deed het echt heel leuk. Twee kinderen aan het huilen gemaakt, maar wij vonden het leuk. 😉
Die @Michael kan foto's maken joh
Toverland heeft echt een goede indruk op me gemaakt. Het park lag er heel goed bij. Toverland is nu zeker dagvullend: we hebben ons op deze dag met nauwelijks wachtrijen zonder enig probleem van 10 tot 18 uur vermaakt, en niet eens de halve middag op het terras gezeten. Ik heb de kortingsbon die ik bij de uitgang kreeg al doorgegeven aan een collega; die had eerder al positieve verhalen gehoord en gaat nu zeker een keer kijken met de kinderen. Maar met of zonder kinderen: Toverland is een aanrader. En dat gold ook voor het gezelschap. Het was super gezellig! Echt een aanrader, die pretpark.club events, want ze zijn altijd met mooi weer, altijd gezellig en altijd in leuke parken! Ga jij de volgende keer ook mee?