Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een Trip Report heb geschreven, op dit forum is het zelfs voor het eerst. Maar ik ben vorige week in Tayto Park geweest: Een plek waar ik nog weinig rapportages van heb gezien ondanks dat er toch een noemenswaardige achtbaan staat. Tayto park ligt in het plaatsje Ashbourne in Ierland. Hier ben ik toevallig terechtgekomen omdat ik een paar daagjes vrij wou pakken van mijn afstudeerstage en omdat een Ryanairtje vanaf Eindhoven naar Dublin en terug me maar 45 euro heeft gekost.
Ondanks de goedkope vluchtkosten is Ierland echt wel de moeite waard! naast Tayto Park ben ik oa. bij de Guiness brouwerij, Giant's Causeway(prachtige natuur!) en de Titanic Experience geweest. Misschien dat ik daar later ook een report voor schrijf als daar behoefte aan is.
Tayto park is een redelijk klein parkje met een groote woodie, je zou het kunnen vergelijken met Toverland van 10 jaar geleden maar Tayto park heeft wat meer dieren en wat minder hallen. In dit TR vertel ik vooral over mijn ervaring met hun redelijk unieke woodie maar ik zal ook een klein overzichtje van dit park proberen te maken.
Vanaf Dublin heb ik de bus gepakt, dit was nog een hele uitdaging omdat de tijden op Google Maps niet kloppen, bussen halverwege kapot gingen en ik 50 minuten moest wachten op mijn overstap terwijl er om het half uur een bus zou gaan. (sorry Bus Eirreann, maar dit wordt toch een slechte review! Ook op de terugweg was de bus meer dan 30min te laat!) Uiteindelijk is het wel gelukt en bij entree van het park is meteen mijn reden om het park te bezoeken te zien. De enige echte Cú Chulainn!
Hoewel deze foto aan het einde van de dag gemaakt is, waren de wachtrijen in het park nooit langer dan een kwartier. Er waren op de dag wat schoolreisjes maar rond 5 waren die allemaal pleite en was het overal zo aanlopen.
Cu Chulain is een hele toffe en nog vrij nieuwe (2015) woodie met een moeilijk uitspreekbare naam. Op het begin drop je 32 meter naar beneden met een hele rechte maar achterin lekkere first drop, met een micro-bunny (kan ik het zo noemen?) je zou het dus bijna voorpret voor untamed kunnen noemen. (En dat beloofd veel goeds!) Daarna raast ie lekker door de baan heen met een paar stevige bochten en airtime momenten totdat ie in zn 'signature element' terecht komt..
Het ziet er opzich grappig uit zo'n halve inversie als bocht. Alleen jammer dat het element ontzettend geforceerd is en de trein er op een manier door heen gaat waar guus meeuwis jaloers van wordt (kedeng kedeng!) Terwijl de rest van de baan soepel zat is. Na dit element gaat ie nog met een lekker snelheidje terug naar achteren.
Dit is helaas wel waar de pret een beetje eindigd. Hij heeft simpelweg te weinig kracht voor het laatste 1/3e deel om het interessant te houden. Het zou naar mijn mening misschien zelfs beter zijn als de baan hier opgehouden was. Hij raast dus niet lekker tot het einde door zoals bijv Troy en Fireball(Happy valley Shanghai!) dat wel doen. Hopelijk komt dat nog wat meer met de jaren maar op dit moment is deze baan me net wat te tam om me echt weg te blazen. Ook ben ik niet zo heel erg fan van de treinen en bijbehorende beugels. Toch was het echt wel een lekkere baan die ik uiteindelijk een keer of tien bereden heb.
Tayto park heeft uiteraard nog wat andere dingen te bieden. Het park werkt met zowel entreetickets(16 euro) als wristbands om attracties te doen (15,50) of losse tickets. Omdat het een combi tussen een dierentuin en pretpark is valt deze scheiding te begrijpen en hoewel het park niet echt groot is vind ik het een schappelijke prijs.
Een kleine week voordat ik er kwam heeft Tayto Park een nieuwe achtbaan geopend. Flight School! Dit zierer baantje heeft een grappig lay-outje met zn S-turns halverwege. Voor een family coaster zat de snelheid er lekker in en iedereen krijgt twee rondjes cadeau.
Het treintje is geloof ik vergelijkbaar met die nieuwe baan in Walibi Belgium. Het is een mooie toevoeging voor het park. ze bereiden lekker uit want de volgende attractie is al in aanbouw (een soort tokkelbaan/achtbaan combi) en ze hebben op dit moment alweer twee nieuwe achtbanen aangekondigd voor 2021!
Op de plattegrond was een flink hoge (S&S achtige) drop tower te vinden. ik vroeg me af waar die was want ik kon geen drop tower zien vanuit het park. Tijdens het lopen kwam echter de aap uit de mouw en blijkt het gewoon een klein kindertorentje te zijn.. Beetje jammer weer! Zoiezo was het kindergebied een beetje schraal met een paar standaard italiaanse bouwer-catalogus attracties.
Zo'n sprookjesboom is dan wel weer leuk om te zien, geen idee wat hij te vertellen had maar er was niemand die bleef luisteren.
Er stonden twee van deze Party bussen in het park. Gelukkig reden ze niet rond want anders waren ze waarschijnlijk ook minstens een half uur te laat geweest.
Tayto Park is deels ook een dierentuin, met wat aapjes, tijgers, alpacas en vooral heel veel vogels. Het is eigenlijk net te weinig om echt een fatsoenlijk dierenpark genoemd te worden want binnen een uurtje was ik langs alle verblijven. Het zijn gewoon netten, hutjes en wat natuur dus ook hier mist de theming die bijv wildlands wel heeft.
Opzich is zon uil wel cool hoor, ik zou er best eentje thuis willen hebben
Je had de mogelijkheid om dicht bij de alpaca's te komen, toch hoop ik dat ze niet hun hele leven hoeven door te brengen in dit kleine gebiedje.
Ze hadden een redelijk mooi gethemede water ride, helaas lag deze de hele middag in storing en was het, ondanks het lekkere weer toch net niet warm genoeg om hier vrolijk in (en vooral uit!) te stappen.
Dit is dus 'Cu Chulainn' Een strijder uit Ierse sprookjes en de figuur waar de woodie naar is vernoemd. Achter deze poort was de ingang van de woodie en stonden nog een paar leuke flatrides.
Dit is een nieuwe variant op de enterprise zoals die bijvoorbeeld in Walibi staat. Hoewel de rit nog net zo eentonig is vind ik deze toch een stukje toffer! Met loshangende benen komen de G-krachten toch wat harder aan op een of andere manier.
Dit is zon exemplaar wat 360 graden rond draait. Om een of andere reden had ie een hoogtelimiet van 1.90 waar ik toch wel een stukje bovenuit kom.. Geen idee waarom dit is want in skyline park mocht ik er wel gewoon in.
Zon Air Race blijft ook gewoon een leuk ding.. Maar ook hier mist de theming compleet... deze ziet er zo standaard uit dat het me niet zou verbazen als zamperla hem een keer als showmodel heeft gebruikt.
En achter de bomen zat nog een gekke Thrillride verstopt. Deze was opzich wel grappig maar een tikkeltje oncomfortabel. Ze hebben in ieder geval nog de moeite gedaan om al hun thrillrides in dezelfde kleuren te bestellen.
Op dit moment is het toch eigenlijk alleen Cu Chullainn wat Tayto park de moeite waard maakt voor de gemiddelde pretparkliefhebber. Toch zijn ze op dit moment goeie dingen aan het doen kwa uitbereidingen, als ik er over een paar jaar terug kom heeft dit park misschien veel meer zijn eigen karakter en is het ook wat meer dagvullend. Toch heb ik er dankzij Cu Chullain geen spijt van dat ik een van mijn vakantiedagen in Ierland hier besteed heb!
Thanks voor het lezen van mijn eerste TR op dit forum! Hopelijk vinden jullie het wat want het is minstens drie jaar geleden dat ik er eentje heb geschreven. Feedback is welkom 🙂