Afgelopen maandag en dinsdag was ik met mijn vriendin (Deborah) en ons zoontje (James) in het Belgische dierenpark Pairi Daiza. We waren er 2x eerder en maar ons laatste bezoek was alweer 4 jaar geleden en toen nog kinderloos. In de tussentijd is er in het park enorm veel veranderd en vooruitlopend op de tekst hieronder; het is nog mooier dan het er al was!
Een volledig nieuwe wereld is toegevoegd met vele opties tot overnachten. Dat wilde we wel eens proberen. En dat beviel zo goed, dat gaan we volgend jaar gewoon weer doen!
Pairi Daiza is een dierenpark in het Belgische Brugelette. Ik dacht altijd dat het diep in Wallonië lag, maar hoewel het wel diep in België ligt, is het niet eens heel ver van de grens met Vlaanderen af. Ook heb ik voor de derde keer een andere route gekregen van m'n TomTom app. En wederom door kleine dorpjes en via landweggetjes. Misschien is er ergens een doorgaande weg die je ook in het park laat maar ik heb heb die nog niet gezien. Het is dan ook bijzonder dat er ruim 2 miljoen bezoekers per jaar naar de werelden van Pairi Daiza kunnen komen.
Aangekomen bij het park mochten we parkeren op de hotel parkeerplaats. We pakte de spullen uit de auto, inclusief onze mondkapjes! Helaas zijn die nog altijd in het gehele park verplicht momenteel. Gelukkig was de temperatuur niet hoog waardoor dit nog wel prima vol te houden was. Via de receptie waar we onze bagage dropte kregen we onze Pairi Daiza 'magicband'. Een armbandje waarmee we toegang kregen tot het park en later ook tot de hotelkamer.
We sliepen in een hotelkamer in "The Paddling Bear" dat ligt in het nieuwe gebied "The Last Frontier". We sliepen met uitzicht op de zeeleeuwen. Een van de goedkoopste opties, maar niet minder mooi of luxe.
Omdat deze dagen m'n gezin alle aandacht verdiende heb ik m'n DSLR camera met zoomlens thuisgelaten. Geen mooie close-ups van de mooiste dieren dus maar alles is point en shoot geschoten met een iPhone.
We begonnen de reis in het park via het nieuwste gebied. Naast de Stellerzeeleeuwen waar we op uitkeken vanuit de kamer vind je hier ook beren (zwarte + bruine), wolven en damherten. Via diverse verblijven komen we uit in Australië waar we de kangoeroes tegen komen. Inclusief een baby in de buidel. Wat tof! ❤️
In 2016 was ik voor het eerst in Pairi Daiza. De reden om er destijds heen te gaan waren de Reuzenpanda's die ze er hebben. Inmiddels zijn ze in Nederland ook te vinden, maar het blijft een publiekstrekker voor het park. Het is hier merkbaar drukker dan bij de rest van de verblijven. En terecht, want wat zitten ze hier mooi.
Na de panda's lopen we verder via het Gorilla eiland het zogenoemde 'The Land of Origins' in. Een Afrikaans gebied met enorme verblijven voor o.a. neushoorns, olifanten en leeuwen. De muziek die je hoort brengt je volledig in Afrika (niet dat ik daar ooit geweest ben, maar qua sfeer denk ik dat het goed klopt).
Na een hapje en een drankje komen we via de pinguïns bij de stoomtrein die een rondje door het park rijdt. Sinds enkele jaren heeft Pairi Daiza dit treintje rondrijden en in het Russische gebied is er een enorme onderhoudsplaats en rangeerterrein. Vanwege de hoge investering en de beperkte capaciteit is dit niet inclusief de entreeprijs. James was nog gratis maar met twee personen waren we €10,- armer voor een ritje. Nog altijd goedkoper dan een retourtje NS van een kwartiertje denken we maar 🙂.
Na de treinrit is het bijna etenstijd. Tijd om de hotelkamer op te zoeken! We lopen via de zeeleeuwen naar ons verblijf. De sleutel hadden we al en de bagage is naar de kamer gebracht. Kamer 107 was voor ons. En dat zag er allemaal top uit! Grote kamer, heerlijke bedden. Zeer ruime douche met los toilet. En uitzicht op het zeeleeuwenverblijf. Gelukkig kon het raam dicht want de beesten maken me een partij herrie!
Je verblijf in het resort is altijd inclusief diner en ontbijt. Dit was voor ons in hetzelfde gebouw op de begane grond. Een fantastisch buffet met ruime keuzes van hoge kwaliteit. Ik heb geen foto's van het eten gemaakt maar hier was echt helemaal niks mis mee!
Foto's van de kamer heb ik wel!
Het uitzicht vanuit de kamer
Omdat ons zoontje gesloopt was na het eerste middagje ging het licht al snel uit. Op naar morgen!
Half 8. We mogen weer! Jeej!
Snel ontbijten, en ook dit was weer genieten! Hier heb ik enkele foto's gemaakt.
Terug naar de kamer. Douchen, aankleden en direct het park in! Hier zit ook direct de kracht van het overnachten in Pairi Daiza. Je mag het gebied aan de rechterkant van het park (en dat is een enorm gebied!) 24 uur bezoeken. Je kunt de dieren dus ook bij zonsondergang, 's nachts of bij zonsopkomst bekijken. We waren zoals eerder gezegd gebonden aan ons eenjarig zoontje dus het voordeel kwam 's ochtends pas omdat hij lekker vroeg wakker was. Je mag daarnaast een uur voor opening de rest van het park al in. Iets na 9'en liepen we buiten. In een nagenoeg leeg park. Met het ochtendzonnetje op de bol kon het vestje al snel uit.
Je krijgt bij het inchecken ook een papiertje met voedermoment in het gebied waar je overnacht. Tussen 8:45 en 10:45 uur kun je 6 dieren meepakken die op gezette momenten hun eten krijgen. Dat is in deze corona periode in andere parken waar ik geweest ben geschrapt. Leuk om het weer te kunnen zien dus!
Nog enkele foto's van vandaag;
De hotellobby
Lodges met uitzicht op de zwarte beren (die zitten links maar waren niet te zien met m'n iPhone camera)
Leeg!
De remise
Als je goed kijkt zie je Syberische tijgers.
Nog even bij de Panda's kijken! Er was verder nog niemand! 🥰
Hoogteverschillen waar Phantasialand jaloers op zou zijn. Van het niveau en kwaliteit van thematisering kunnen ze trouwens alleen maar van dromen.
Je kunt via de boomhut ontzettend dichtbij komen. Hij vond 't mooi, ik ook!
Canada 🍁
Pinguïns! Het is hier trouwens stervenskoud.
De walrussen!
Als je bang bent voor ganzen dan is buiten lunchen vrij lastig. Ik heb ze op meerdere plekken zien rondscharrelen 🙂
De bruine beren! In een gigantisch gebied waarbij de kleine rondjes onderin kamers zijn waar je kunt overnachten en vanuit je bed de beren en wolven kunt zien. Je merkt aan de begroeien dat het nog relatief nieuw is maar dit kan niet anders dan binnen enkele jaren nog veel mooier worden!
Nog een laatste shot van ons hotel en tijd om weer huiswaarts te gaan. James kan lekker in de auto slapen en hoewel we in de twee dagen dat we er waren niet alles gezien hebben troosten we ons met de gedachte dat we volgend jaar terug gaan! Want dat gaan we doen omdat het ons zó ontzettend goed bevallen is.
De pracht van het park kende ik al maar de nieuwe gebieden en alles wat ik gezien heb van de verblijfsaccommodaties zijn een reden om terug te komen!
Wij betaalde voor dit verblijf €340,-. Goedkoop is het niet, maar als je ziet wat je krijgt voor het geld dat je betaald (t.w. de overnachting, gratis parkeren, twee dagen entree, diner met tafelwater, minibar, ontbijtbuffet en toegang buiten de openingstijden) dan is het veel geld maar valt het heus mee. Ik vind het de euro's waard!
Zeker als je op de terugreis je auto voor €1,49 per liter kunt voltanken, dat maakt het nog leuker! 😋
Zijn er dan geen nadelen aan het park?
Tuurlijk wel. Wij waren er in de covid periode (mondkapjes zijn nog de regel!) en in het naseizoen. Zoals je in ieder park ziet is er daarbij qua horeca of winkels minder aanbod. Souvernirwinkeltjes zijn er minimaal en het park is dusdanig groot dat gelegenheden om een snack of een lunch te halen ver uit elkaar liggen. Als dan niet alles open is kan dit vervelend zijn.
Ook vind ik dat het aantal toiletten groter mag zijn en vind ik het nieuwe gebied (en dan met name het gebied waar je de walrussen, pinguïns en ijsberen vind) voor kinderwagens (en dus ook rolstoelen) niet goed toegankelijk. Zeker anno 2021 zou men daarvoor meer rekening moeten houden. En als laatste... De meerprijs voor de trein is fors.
Maar dat alles verliest het niet voor de nog groter geworden liefde voor dit park. Pairi Daiza, tot volgend jaar!