Ik lees al even mee op dit forum en dacht dat het maar eens tijd zou worden om mee te gaan doen met de discussies. Wij bezoeken al jaren pretparken in binnen- en buitenland. Maar toen we een zevental jaar geleden ons eerste kindje kregen hebben we onze hobby even op een lager pitje gezet. Sinds een aantal jaren hebben ook onze dochter en zoon echter ook de microbe helemaal te pakken. Onze zevenjarige dochter heeft ondertussen vijftig achtbanen achter de kiezen, maar het toppunt van haar jonge carrière mocht ze toch vandaag beleven... In Toverland, waar ze voor het eerst in Troy zou mogen!
Even een opmerking tussendoor: Je zal je hier niet kunnen vergapen op de mooie foto's. Ik maak video's en vergeet daardoor steeds ook eens een leuke foto te maken.
We bezoeken Toverland al jaren en ook onze kinderen zijn ermee opgegroeid. Ik meen me zelfs te herinneren dat hun eerste pretparkabonnement er eentje van Toverland was. Een tijdje geleden heb ik er op de top van Troy zelfs m'n verloofde ten huwelijk gevraagd, maar daarover later meer. Vandaag komen we met de kinderen en enkele van hun vriendjes voor het eerst naar een zomeravond van Toverland.
Meteen bij aankomst blijkt op de parking en aan de ingang dat het een verschrikkelijk drukke dag gaat worden. Maar petje af voor Toverland. De personeelsleden zorgen ervoor dat zowel op de parking als aan de ingang de bezoekersstroom goed verloopt. Eénmaal in het park blijf ik Port Laguna op zo'n drukke dagen wel een beetje krap vinden. Het pad richting het eigenlijke park is vrij smal, en eigenlijk moet iedereen richting daar om in het eigenlijke park te geraken. Wat mij betreft kan dat beter, maar ik veronderstel dat je ooit het park ook langs links zal kunnen betreden.
Eénmaal in het park valt de drukte op de paden minder op en maken we meteen een ritje in Dwervelwind waar we vrijwel meteen kunnen instappen. Onze zoon pikt er meteen zijn 18e credit mee. Ik blijf het de leukste spinning coaster van de Lage Landen vinden. Niet alleen de lay-out, maar ook de setting en de goede operations dragen daartoe bij. Er zijn namelijk spinning coasters waar dat laatste (veel) slechter verloopt. Maar dat is voor het volgende TR.
In de Magische Vallei pikken de kinderen nog wat kinderattracties mee, opnieuw zonder wachtrij. Ik blijft het geweldig vinden hoe het park in zijn themagebieden een gezonde mengelmoes van 'volwassen' en kinderattracties maakt. Alleen in Avalon kan dat nog beter.
Next is Djengu River, waar we wel meteen een wachtrij van een klein uur te verwerken krijgen. Dat is geen probleem in zo'n mooie omgeving, en de wachtrij gaat vlot vooruit. Opnieuw een pluim voor de goede operations hier. Alleen blijf ik met Djengu River altijd een beetje op mijn honger zitten. Ja, het ziet er allemaal erg mooi uit. Maar voor een rapid river is het voor mij net niet wat ik ervan verwacht. Anderzijds zijn we hier met kleine kinderen, en zij vinden hem geweldig. En dat is wat telt voor ons.
Na enkele kinderattracties gaan we naar BackStroke, ik weiger die nieuwe naam te gebruiken. Voor mij is dit één van de betere log flumes hier in de buurt, vooral dankzij de laatste drop. De wachtrij en het station mogen echter wel een upgrade gebruiken. De gemiddelde bezoeker zal er geen probleem van maken, maar dat zigzaggen in die hal om vervolgens op een kaal houten platform aan te komen is toch geen Toverland anno 2021?
We zijn nu toch binnen, dan gaan we maar meteen de verplichte kinderattracties doen. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar net als de wachtrij van BackStroke heb ik vrij weinig met de 'decoratie' in beide hallen. Het park heeft enkele jaren geleden wel een soort van upgrade gedaan. Maar er is geen enkel hoekje van de hallen dat in mijn ogen in de buurt komt van pakweg de Plopsa Indoor-parken. Kortom, ik vind ze ongezellig en wil snel weer naar buiten.
We willen wel nog de Maximus' Blitzbahn meepikken. Maar zoals bekend heeft die een belabberde capaciteit. Dit is een no-go op dagen als vandaag. Ik blijf het jammer vinden dat men na de Woudracer opnieuw voor dit type attractie gekozen heeft. In deze setting had een Mack Powered Coaster ook perfect kunnen dienen. We slaan hem over en trekken opnieuw naar buiten.
We komen aan in de Magische Vallei en besluiten om wat te gaan drinken. Voor het eerst hebben we eigenlijk moeten vaststellen dat er op dat gebied toch wat schort in Toverland. Op drukke dagen als vandaag is er simpelweg te weinig aanbod en/of plaats in de buurt van de horecapunten. Het was erg lang wachten om een drankje te bestellen en vervolgens was er nergens in het hele park plaats om even te gaan zitten op een bank. Toch wel teleurstellend.
Op naar Fenix dan maar! Net als bij de andere grote attracties stond ook hier een best lange wachtrij. Maar het is een capaciteitsmonster en opnieuw; Toverland weet hoe het om moet gaan met zijn bezoekersstroom. De baan blijft me ook iedere keer opnieuw verrassen. Het zal nooit mijn favoriete coaster worden, dat type heeft het park nog niet in zijn aanbod (Mega Coaster hint hint!), maar het is toch één van de toppers van het park en omstreken. We mogen trots zijn op dit baantje in onze contreien.
Het is al laat in de namiddag. En om nog van de avond te kunnen genieten willen meteen gaan dineren in the Flaming Feather. Het stoort me enorm dat je er niet kan reserveren en quasi een half uur moet wachten op een plaatsje. Anderzijds zorgt deze manier van werken er wel voor dat de tafels steeds gevuld blijven. Slim van het park, jammer voor ons. Over het eten bestaat er hier geen discussie, dit is wellicht één van de betere pretparkrestaurants in de Lage Landen, en zeker van Nederland. Meer van dat!
Hamburger, spaghetti en kippennuggets achter de kiezen... op naar Troy! Onze dochter begint al kriebels te krijgen, hier heeft ze lang op gewacht. Eindelijk is ze groot genoeg om in dit houten monster te gaan. Na een half uurtje mogen we bijna back seat plaatsnemen en begint het avontuur. En wat voor één! Tijdens de rit dacht ik heel even dat onze dochter nooit meer in een achtbaan wilde gaan. Maar net als ons was ze zwaar (positief) onder de indruk. Het blijft mijn favoriete houten achtbaan en Amélie mag credit nummer 49 afvinken.
Na opnieuw wat kinderattracties gedaan te hebben pikken we nog even BoosterBike en Merlin's Quest mee. Ik kan geen genoeg krijgen van dat dark ride gedeelte en kan niet wachten tot het park zijn eerste echte dark ride opent. En BoosterBike blijft ook gewoon een leuke achtbaan, alleen jammer dat de minimumlengte best wel hoog is. Begrijpelijk voor dit type karretjes. Maar eigenlijk is dit de ideale familieachtbaan, gemiste kans vind ikzelf.
En zo is ons dagje alweer voorbij, en wat voor één! We hebben een hele dag in het park kunnen vertoeven en niet één attractie tweemaal gedaan. Ik wil maar zeggen; op een drukke dag als vandaag is Toverland vandaag al dagvullend. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je met kinderen komt. Binnen een aantal jaar - wanneer de kinderen wat groter zijn - denk ik namelijk niet dat het park (met zijn huidige aanbod) nog dagvullend is. Tenzij je verschillende attracties meerdere malen doet.
Voor ons heeft Toverland alweer laten zien dat het een geweldig park is. Er zijn dingen die in onze ogen beter kunnen; de smalle entreezone, die lelijke hallen en de horeca tijdens drukke dagen zijn daar enkele voorbeelden van. Maar op meerdere vlakken laat het park zien dat het er echt staat. Op vlak van operations zijn er andere parken in de buurt die iets van Toverland kunnen leren. En dat is wat voor ons de ervaring op een drukke dag als vandaag maakt. In een volgend TR van een niet nader genoemd Belgisch park zal je merken dat slechtere operations onze dag echt kunnen verknallen.
Tot de volgende keer Toverland!