Knott's Berry Farm is net als Cedar Point een van die pretparken die ik in de eerste jaren van dit millennium heb leren kennen via documentaires op Discovery. De gigantische waterbaan Perilous Plunge en lanceerachtbaan Xcelerator deden wenkbrauwen optrekken toen ik ze zag schitteren op TV. Toch was de aantrekkingskracht van het park niet dusdanig dat ik vond dat een bezoek aan het park in 2008 noodzakelijk was, toen ik voor de eerste keer in de regio kwam. Natuurlijk was het even meh toen ik de reclameborden langs de Interstate zag, maar een waterbaan alleen trok mij niet over de streep en de wereld kent grotere banen dan Xcelerator.
Toen de plannen voor het bezoek aan Disneyland dit jaar werden opgemaakt, stond echter buiten kijf dat Knott's dit maal toch wel bezocht moest worden. Perilous Plunge staat er inmiddels niet meer, maar een snelle blik op RollerCoaster DataBase laat toch zien dat hier tien achtbanen overeind staan en dat is mooi voor het conto. Kom maar op dan! Verras me aub.
Dat ziet er al goed uit. Knott's is een park uit de Cedar Fair keten. Ook dat stemt verwachtingsvol, daar we Cedar Fair kennen van goede operations en dito achtbanen.
Hee dat ziet er nou nog eens gezellig uit!
Klinkt lekker, misschien later vandaag.
Bedankt voor de bloemen!
Ja! Achtbaan. Een B&M meteen. Silver Bullet is een inverted uit 2004, die al meteen bij het betreden van het park indruk maakt met de enorme cobra roll.
Woesj.
Lekker bochtje hoor!
Zoals te verwachten valt doet Silver Bullet het goed. Een verrassend ritverloop met een stevig einde. Dat kunnen die Zwitserse ontwerpers wel.
Ook interessant.
De drie torens doen denken aan de net iets grotere variant in Cedar Point. Mooie constructie hoor. Net wat indrukwekkender zo naast elkaar.
Wat ruist daar door het struikgewas?
Issie toch. Xcelerator. De eerste launch coaster gebouwd door Intamin, uit 2002. De voorloper van Top Thrill Dragster, Kingda Ka, vult u zelf maar aan. In 2,3 seconden zit je aan 132 kilometer per uur en dat is net genoeg tijd om te beseffen dat dit toch wel aardig intens is. Katablam vanuit het station. Ik wil nog een keer. en nog een keer.
Het zijn echter deze bochten die er voor zorgen dat na drie keer de sterretjes voor de ogen toch wel in zicht komen. Heftig ding zeg! Knap gebouwd.
Voor wie overigens denkt dat Xcelerator nodig een verfbeurtje verdient: wrong! Dit eettentje naast de baan doet ineens beseffen dat de vaal roze kleur een thematische keuze is geweest. We bevinden ons namelijk in de jaren '50 waar dit kleurtje pure mode is. Fijne gedachte!
En die thematische keuze brengt me meteen terug bij een stukje geschiedenis over het park. Want daar waar ik het park oorspronkelijk ken van de coasters en de link met de fameuze attractieparken uit de Cedar Fair keten, noemt Knott's Berry Farm zichzelf juist een themapark. "Amerika's eerste themepark" zelfs. Ontstaan in 1940, toen Walter Knott zijn bessenkraampje en restaurantje langs de weg uitbreidde met vertier voor de wachtende bezoekers. Een ghosttown, gebaseerd op steden uit het oude Westen (Calico, Prescott) werd opgetrokken en vanaf 1968 veranderde de plek met het invoeren van een toegangsprijs in een waar pretpark. De roots zijn nog steeds terug te vinden; zowel de bessen als de bestaande ghosttown geven het park charme en ziel.
En boffen we toch even dat de bessen in het zonnetje worden gezet!
Letterlijk.
Veel eten trekt hier logischerwijs veel volk.
Voor nog meer geschiedenis moet je hier binnen wezen.
Bekijk het maar, ik blijf buiten.
Sfeertje hier.
1879, dat zal wel allemaal.
Toet toet! Vet ding.
Lekker druk.
Ohjee.
Amerikanen zijn knettergek.
Hee, nog een achtbaan! Hangtime heet deze.
Even van dichterbij bekijken.
Hangtime is de nieuwste achtbaan van het park en staat op de plek waar voorheen Perilous Plunge stond. Plungen kun je hier nog steeds.
Komt u maar...
... zoef. Deze baan is gebouwd door Gerstlauer en de kenner weet dat dat niet per definitie de beste achtbanen in hun soort zijn, maar deze kan er wel mee door. De wachtrij loopt hier door de korte karren snel op, dus tip tipperdetip: doe deze achtbaan aan het begin van je dag.
Amerikanen zijn echt knéttergek.
Onderschat de waarde van deze boomstammetjesbaan niet; Timber Mountain Log Ride (zoals ie heet) is in 1969 geopend en daarmee een van de oudste log flumes ter wereld. De rit herbergt flink wat darkride en is in 2013 uitgerust met heel wat animatronics van Garner Holt.
Snoopy! Duidelijk een Cedar Fair park. Het had niet veel gescheeld of Knott's was geen park van Cedar Fair geworden, maar van The Walt Disney Company. In de jaren '90 weigerden de nazaten van Walter Knott om het park op te laten gaan in het Disneyland Resort (onder de naam Disney's America), uit angst voor het verloren raken van alles dat door Walter Knott gebouwd was. Cedar Fair kreeg wel de zegening. Misschien maar beter ook, wie zal het zeggen.
De oplettende kijker spot hier nog een bijzondere achtbaan: Montezooma's Revenge, een klassieke Schwarzkopf shuttle loop. Deze achtbanen moet je koesteren! Ik moest graven in mijn geheugen en kwam tot de conclusie dat, hoewel ik hier honderden van heb neergezet in RollerCoaster Tycoon, ik toch echt in de jaren '90 voor het laatst zo'n ding in de buitenlucht heb gedaan.
Uitzichtje dan nog! Met rechts richting de horizon waarschijnlijk de beste achtbaan van het park: GhostRider, de enige houten achtbaan van het park. De baan voert voornamelijk weg van het park, over de parkeerplaats heen... en dat maakt hem wat lastiger fotograferen vanuit het park. Top ding echter!
Xcelerator's tophat domineert de skyline van LA.
Joehoe! Mooi raamwerkje.
En zoals in zoveel parken wordt het ook hier donker als de klok een later tijdstip aangeeft! Mooi hoe ze dat effect toch steeds voor elkaar weten te krijgen. De sfeer hier is érg Amerikaans. Ik heb nog zitten snuffelen of ik Bassie en Adriaan niet stiekem mee zag klappen in het publiek. In de winkeltjes achter me besluit ik om toch maar geen fossielen en stenen van 5.000+ euro te kopen en ik geloof dat ik zelfs wapens met een prijskaartje eraan in vitrines heb zien liggen, maar daar moet ik niks van hebben.
Prima dag gehad verder! Leuk park. Als ik nog even een advies mag geven: doe jezelf een plezier en bezoek dit park niet, zoals wij dat deden, nadat je al een keer in Disney geweest bent tijdens je vakantie. In principe is er niet zo heel erg veel verkeerd in Knott's Berry Farm, maar je gaat toch vergelijken.
Hoe dan ook, het is mooi te weten dat dit park, dat ik toch vooral van het attractiegeweld ken, een fijne historie met zich meedraagt en haar nalatenschap nog steeds koestert. Way to go voor Knott's! En voor jullie. Bedankt voor het lezen!