Puy du Fou is fantastisch, en je gaat zeker een geweldig bezoek hebben. Jammer dat er geen Cinescenie is, maar gezien je zegt dat het park tot 's avonds laat open is is er wel Les Noces de Feu, de andere avondshow die wel onderdeel is van het Grand Parc.
Allereerst, download de Puy du Fou app. Daarin staat de plattegrond en nog belangrijker, het showschema. Het schema voor jouw bezoek wordt 2 dagen van te voren gepubliceerd. Zijn er veel shows gepland, dan wordt het een drukke dag. Zijn er weinig shows, dan verwachten ze een rustigere dag. Ook belangrijk, neem oordopjes/koptelefoon mee. In de app kan je de voorstellingen laten vertalen in het Nederlands. Zorg er wel voor dat het een koptelefoon is waar muziek makkelijk doorheen kan komen, want je krijgt alleen spraakvertaling.
Alle shows in Puy du Fou doen op 1 dag is praktisch onmogelijk. Dan moet je flink gaan doorlopen en mega goed plannen. Wat wel flink kan helpen is een Emotion pass. Voor 20 euro pp extra heb je tot minuten voor de show toegang, en mag je op de beste plekken zitten. Hoe en waar je mag zitten met een Mindervalide kaart weet ik niet, wellicht is dat al ongeveer hetzelfde als een Emotion pass. Wil je zeker toegang tot een show en heb je geen Emotion pass? Shows kunnen vlot vol raken als het druk is, wees dan zeker 20 minuten voor aanvang aanwezig. Theaters openen 30 minuten voor aanvang.
Hou er rekening mee dat het park redelijke hoogteverschillen kent en bijna alle paden onverhard zijn. (Zand/gravel)
Kwa niet te missen show, dat is altijd een persoonlijke voorkeur. Wat mij betreft zijn ze allemaal de moeite waard. Maar ik probeer het een beetje te rangschikken:
Absolute must-do's:
-Le Dernier Panache
-Mousquetaire de Richelieu
Must-do's:
-Le Signe du Triomphe
-Les Vikings
-Le Secret de la Lance
Mega goed, maar zou ik als eerste over slaan:
-Le Bal des Oiseaux Fantômes (vogelshow)
-Les chevaliers de la table ronde
Daarnaast heeft het park ook diverse kleine shows zoals Les grandes Eaux, Le Ballet des Sapeurs en Les automates Musiciens. Allemaal vermakelijk om mee te pakken als je in de buurt bent en tijd over heb maar zou er niet omheen plannen of een grote show voor missen.
Daarnaast zijn er de vier walkthroughts te vinden in het park. Les Amoureux de Verdun, Le Mystère de la Pérouse, Le Premier Royaume en La Renaissance du Chateau. De eerste drie zijn must-do's, ze duren per stuk ongeveer 15 minuten en je kan er op eigen tempo doorheen wandelen. Er staat niet vaak een wachtrij voor, behalve als er net een grote show in de buurt klaar is en de mensen naar buiten stromen.
Les Amoureux de Verdun, Le Mystère de la Pérouse en Le Premier Royaume zijn wat mij betreft dus niet te missen. De detaillering van de theming overstijgt het niveau van Disney of Universal Studios.
La Renaissance du Chateau gaat door het middeleeuwse kasteel van het park en verteld de geschiedenis van het kasteel en de bewoners. Persoonlijk vond ik deze mega saai, omdat het volledig hangt op het Franse verhaal wat verteld wordt door de acteurs. Ik spreek wat Frans, maar niet goed genoeg om het te volgen. Er is ook geen vertaling beschikbaar. En je gaat per groep erdoorheen, dus niet op eigen tempo. Oftewel, je staat als niet-Franstalige gewoon een beetje voor je uit te staren de gehele tijd. Erg saai, veruit de minste 'show/attractie' van Puy du Fou.
Puy du Fou heeft goed eten, maar het is zeker prijzig. Ik zou proberen om van te voren een restaurant te reserveren voor in de avond. Er zijn ook een paar counter-service restaurants, als je meer flexibiliteit wil. Er is tussen de laatste reguliere show en de avondshow een 'gat' in de showtijden. Tijdens mijn bezoek in 2020 eindigde de laatste show om 20.00u, maar de avondshow was pas om 22.30u. 2,5 uur dus om op te vullen met een beetje rondwandelen, winkeltjes kijken en avondeten. Helaas zijn ook de walkthrought rond 18u/19.30u al dicht op de meeste dagen. Nu ga je jij in september, dus zal de avondshow wat vroeger zijn.
Volgens mij heb ik het gros van de echte tips nu wel opgeschreven. Mocht je nog een specifieke vraag hebben stel het gerust. 🙂