Op een regenachtige zaterdag vertrok ik vanuit Oslo naar Tusenfryd. Het is ongeveer 20 minuutjes met de bus, met een prachtig uitzicht over het water van het Oslofjord. Uiteindelijk stopt de bus naast de snelweg en daar ligt dan Tusenfryd.
Het was nog rustig, de eerste parkeerplaats was maar half vol. Verderop zijn meer parkeerplaatsen. Die raakten in de loop van de ochtend wel een beetje gevuld, maar het bleef relatief rustig in het park. Op zich niet gek; de weersvoorspellingen waren ronduit bedroevend. Ik zag één voorspelling die uitging van 90% regen, een ander hield het op 70% maar wel maar 12 graden…. Bij aankomst was het droog, en [spoiler alert]: dat bleef het ook totdat ik om drie uur het park verliet.
Bijzonder: het park is rookvrij!
De ingang. Ik dacht dat het park tegen tien uur open ging, toen ik om kwart over tien aankwam bleek het half elf te zijn. Ik stond dus erg fanatiek vrijwel vooraan te wachten en zag dat er al getest werd met Speedmonster.
Het park ligt op heuvels, en dat betekende dat we met de roltrap omhoog gingen, onder de achtbaan door. Tof.
Het leuke van als eerste in het park aankomen: het is zo lekker rustig. Het nadeel: het is zo sfeerloos. Ik begon met een ritje Speedmonster. Dat ging nog niet zo eenvoudig als dat het klinkt. De testritten waren geweest, maar vervolgens wilde het treintje niet meer vertrekken. Oeps… de TD was onderweg en slaagde er snel in om de boel weer aan de praat te krijgen. Geen nieuwe testrit, maar we mochten direct instappen en vroem! Leuke baan, hij haalt het niet bij Helix, maar dat had ik ook niet verwacht. Voor een park als Tusenfryd is het wel tof. De waarschuwingen over beroerde operations vielen nog wel mee; er werd met twee treinen gereden. Dat betekende dat wij minutenlang op de remmen stonden, want de trein na ons had ook grote moeite om te vertrekken. Toch maar geen tweede ritje dus, op naar Thundercoaster!
Ik hoorde Thundercoaster al van verre. In dit rustige park stond zelfs het personeel (al knuffels knuffelend) toe te kijken…
Ik was vooraf getipt om deze als eerste te doen, omdat het nogal druk kon worden. Zoals jullie zien, viel dat wel mee vanochtend. Drie ritjes non-stop was het resultaat. Daarna was ik er wel even klaar mee… de baan maakt namelijk herrie. En niet zo’n beetje ook! Hij is ook wat ruw, maar dat is nog wel woodie-acceptabel, maar ik heb niet vaak in zo’n lawaaierige baan gezeten. Ik snap overigens wel waar de klachten vandaan kwamen over de operations, want het personeel had niet echt een snelle, effectieve werkwijze. Dat viel me bij andere attracties ook op, maar ik heb er weinig last van gehad.
Op naar de volgende achtbaan! Deze heet inmiddels anders dan op RCDB, nu is het de Berg og Dalbanen. Deze is alleen nog niet open. Op naar de rest van het park dus.
Veel attracties gaan later open, ergens tussen 11.00 / 11.30 / 12.00 uur. Dit slingerding deed het al wel. Thematisering is niet aanwezig, maar verder is het een tof apparaat! Hij slingerde lekker hoog.
De spelletjeskramen hadden niet zoveel te doen. Medewerkers hulden zich daarom in de prijzen, om toch nog wat aandacht te trekken…
De eerste serieuze rij van de dag! Loopen is voor mij de Tornado uit Hellendoorn. Om onduidelijke redenen mochten mensen niet in het station wachten, dus ging het tergend traag. De baan bracht allemaal nostalgische gevoelens bij me naar boven. Zelfs de knikken zitten op dezelfde plek als in Hellendoorn.
Waar sommige delen van het park lelijk zijn of elke vorm van aankleding ontberen, zijn andere stukjes van het park best aardig. Deze mooie tulpen rondom de draaimolen bijvoorbeeld.
Ook leuk: het westerndorpje. Hier staat een VR-coaster, waarbij er twee rijen zijn: met of zonder VR. Tot mijn verbazing was VR wat populairder dan zonder. De ervaring is wel echt heel anders. Ik vond het wel een grappig concept, ook omdat het toch niet echt een super bijzondere achtbaan is (in tegenstelling tot Air/Galactica). Na een ritje in beide varianten moest ik constateren dat ik liever zonder VR in een achtbaan zit.
Alles voor de bingo, dus uiteindelijk deed ik deze toch. Oeps.
Nog één achtbaan te gaan en die ligt in dit themagebied. Het ziet er nog best nieuw uit, met een Supersplash, een waterbaan en een darkride.
Eerst de darkride, over de oude mythologische god Thor. Alle uitleg ging langs me heen, waardoor de attractie veel van zijn kracht verloor. De ingang was best aardig gethematiseerd en dat gold ook wel voor de attractie: best aardig. Ook niet meer dan dat overigens, ik had ook prima zonder deze attractie gekund.
Vooraf was ik ook gewaarschuwd voor het eten. Ja, jullie waren lekker enthousiast over het park: traag personeel, lange rijen, heuvelachtig, en slecht en duur eten. Ik moet zeggen dat het aanbod van eten in het park me niet tegenviel. Er waren verschillende dingen, zoals dit Aziatische restaurant (wat overigens wel gesloten was), wraps, pizza… En de prijzen vielen me mee. Ja, het is duur, maar niet heel veel duurder dan wat je in Oslo betaalt. Noorwegen is nu eenmaal duur. Overigens betaalde ik voor mijn kaartje bijna 40 euro, dat viel me ergens ook nog wel mee.
Dit nieuwe themagebied ziet er best leuk uit! Hier is zowaar enige thematisering te bekennen.
Minder leuk: de supersplash deed het niet. Daar ging m’n bingo, haha. Eerlijk gezegd was ik er niet rouwig om: het personeel vertelde me dat deze écht nat is. Geen zomer- en winterstand, je wordt vrijwel altijd kletsnat. Daar zat ik niet op te wachten… Het was droog, maar nog steeds niet echt warm.
Nog zo’n natte baan. Het zegt genoeg hoe deze mensen erbij zitten… Ik zag ook genoeg mensen hier best nat uitkomen. Met alle plezier overgeslagen dus.
Wel even geluncht. Quizvraag: door welke forummer heb ik me laten inspireren bij deze lunch?
Heuvelachtig? Nogal! Dit zijn haarspeldbochten zoals ik ze vooral ken uit de Alpen.
Nog meer gezelligheid: net als in Zweden hebben ze hier ook grote koek- en chocoladedozen die je kunt winnen. Wel veel minder dan in Zweden en ze zijn vooral een stuk minder populair.
En weer iets stuk…. Misschien kwam het doordat ik veel in beweging was, maar het viel me op dat er behoorlijk wat storingen waren. Speedmonster bij opening, Nightmare en nu deze frog hopper.
Over Nightmare gesproken: wat een tof ding is dit! Ik heb nog nooit zoiets gedaan. Let op, dikke spoilers vanaf nu, maar de meeste forummers komen voorlopig toch niet in Tusenfryd. 😉
Je komt binnen, krijgt een preshow, een beetje zoals in elk madhouse. Daarna ga je zitten in een soort bioscoopopstelling, met een geweertje. Toch geen madhouse blijkbaar, maar hoera, schieten op lampjes! Dan beginnen opeens de stoelen te draaien. Het was leuker geweest als ik Noors had gekund, want er werd nu het een en ander vooraf toegelicht door het personeel (ik heb geen flauw idee wat ze allemaal zeiden) en ik kreeg nu ook echt niets mee van het verhaal, maar nu vermaakte ik me al. We draaiden diverse keren rond, met steeds verschillende scenes die we zagen. We mochten volgens mij (ik kreeg het niet helemaal mee) maar 1 keer schieten, en het was ook niet helemaal duidelijk waarop, waardoor de helft van de mensen 0 punten had, maar toch was het heel erg leuk. Er zaten effecten in de stoelen als een 3D-bioscoop. Een rare combinatie dus van allerlei attractievormen, voor mij nieuw, maar wel echt verrassend.
Tot slot nog een random verbaas-momentje: waarom snappen Noren niet dat het niet handig is om je tas voor de uitgang van de attractie te leggen? Hier viel het nog mee (en stond er een bordje), maar bij het slingerding (Tomahawk/Sledgehammer/Loki – hoe heet dit attractietype ook al weer, haha) lagen er zelfs schoenen voor de uitgang. Best onhandig.
Om af te sluiten: nog een paar ritjes Speedmonster. Hij ging wat harder dan vanochtend, was duidelijk ingereden, maar haalt het niet bij z’n soortgenoten in Liseberg of Blackpool.
Tusenfryd vond ik, al met al, verrassend leuk! Er staan veel attracties; zes achtbanen, pukerides, veel waterattracties, darkrides en er was ook best een groot aanbod voor de kleintjes. Het park lag er ook netjes bij (zoals alles in Noorwegen). Het ene parkdeel zag er mooier uit dan het andere, maar je moet hier niet zijn voor de prachtige thema’s. Gewoon een leuk pretparkje voor tussendoor. Ik had geluk met het weer: dankzij de voorspelling was het heerlijk rustig in het park en heb ik nergens lang moeten wachten. Dat kwam goed uit, want er wordt niet echt efficiënt gewerkt. Ik heb me er niet aan gestoord; het personeel was wel vriendelijk en sprak uiteraard goed Engels. Leuk voor een keertje, maar tot ze hier vier B&M’s bouwen kom ik vast niet terug. 😉