Progress In de loop der jaren zijn de meeste van die pachtovereenkomsten opgezegd en is Main Street één grote zee van Disneymerchandise geworden. Maar bedrijven als Kodak hebben er nog tot niet al te lang geleden hun fotorolletjes en camera’s verkocht.
En in Disneyland Paris is dat (nog) niet maar in de Amerikaanse Disney parken heeft Starbucks de koffie leverantie voor een deel overgenomen en een ander deel door Geoffrey's. Verder zit er ook in Disney nog steeds een externe partij die een deel van de horeca doet. In America is dat Flow Restaurants, en ik dacht in Parijs ook, maar dat weet ik niet zeker. Een groot aantal restaurants in Disney Village zijn onder andere van deze keten (Anette's / Chef Mickey / Planet Hollywood / . . . .) en ik denk dat het prima is.
Een bekende quote overigens over het eten in Disney horeca "The only consistent thing about Disney restaurants is that they're inconsistent"
En ik denk dat dit voor veel pretparken geld, ze zijn geen specialisten in horeca en daardoor wordt de kwaliteit soms wisselvallig. Daarmee bedoel ik niet slecht, maar wisselvallig, portiegrootte wisselt, kwaliteit van producten wisselt, inkoop soms niet goed gedaan enzovoorts. Dus daar een externe partij voor inschakelen is niet gek. In Disney heeft een partij als Starbucks al prima laten zien dat ze het hele assortiment en de aankleding van het restaurant in thema kunnen maken voor het park.
En ik denk wel dat dit een sleutel is, externe partijen is geen enkel probleem, ze brengen vaak kwaliteit en stabiliteit in het horeca aanbod. Ik hoop wel dat dergelijke ketens zoveel mogelijk in het thema van het park worden opgenomen en je niet weer uit die parkbubbel halen en je opeens voelt of je een donut haalt in een 13-in-een-dozijn stadswinkeltje.