Er zijn mij een aantal zaken opgevallen aan de tekening.
De kleurverdeling, en -helaas- gebrek aan legenda hierover.
Mijn idee: Oranje is restaurant, paars winkel, geel publieke ruimte hotel/restaurantgasten, wit vides en publieke ruimte parkgasten (Hier lijkt iets niet kloppen), blauw spa/zwembad, grijs technische ruimtes/personeel toegankelijk, groen/turquoise/rood hotelkamers inclusief al verdeling in klasses. (al heeft vooral turquoise wel diversiteit in oppervlaktes).
De toiletten, (en ik lees al een leuke discussie hierboven, ouderwets discussiëren over bouwtekeningen, gaaf!) en met name de hoeveelheid toiletten in de kelder.
Ik tel drie groepen, oranje bedoeld voor gasten van het restaurant op de begane grond. Deze bereik je via de liften/trap die ook aansluiten op de toegangshal voor de restaurants naast de arcade. Het restaurant op de tweede etage heeft een eigen toiletgroep.
Geel voor hotel/spa gasten.
En ik ga mee met de meesten dat de witte toiletgroep er een is voor parkgasten en dat je die bereikt via de brede gang en het trapportaal waar ook reservering is voor een eventuele lift. De deuren naar de gang vanuit spa naar kelder restaurants is voor personeel, niet voor regulier gebruik. Sterker, ik denk dat de brede gang boven de witte toiletgroep enkel voor personeel is en dat je zo geen restaurantgasten bij de Spa krijgt. Al had ik deze dan grijs verwacht, maar ik geloof niet dat geel of oranje geheel bepaalt of iets publiekelijk of enkel voor personeel toegankelijk is. Meer of de functie hotel/restaurant is.
Wat me ook opvalt zijn twee grotere liftkokers. 3 bredere liften lopen vanaf de Spa via de lobby naar de hotelkamers. Deze zijn dus bedoeld voor hotelgasten.
Daarnaast 2 smallere liften naast elkaar die de restaurants bedienen en de toiletgroep in de kelder voor restuarant. Bijzonder wel dat deze liften ook helemaal naar de hotelkamers lopen. Je wilt toch niet je parkgasten op de verdiepingen met kamers hebben. Benieuwd of dat met een hotelpasje te bedienen is of hoe het park dat wilt oplossen.
Vervolgens nog her- en der liftschaften voor personeel, waaronder een (voedsel) lift vanuit de kelders naar de restaurants.
Over de restaurants gesproken. Ik ga uit van een massaal (buffet) restaurant op de begane grond en een sjiek (à la carte) restaurant op de tweede verdieping.
Jammer dat we geen ontwerp zien van het buitenterrein, al is dat niet vergunning plichtig natuurlijk. Positief valt me nog de ruimte tussen hotel en spoorovergang op. De angst die ik had voor een krappe bedoeling hier lijkt wat onnodig geweest.
Grootste nadeel aan het ontwerp zijn de trappen die overal weggewerkt lijken in aparte (nood)portalen. Dit vind ik echt een gemiste kans. We weten uit de verbouwing van het Efteling hotel dat ze het trapportaal aantrekkelijker hebben gemaakt omdat de capaciteit van de liften beperkt is. Nu is dat hier allicht opgelost door meer liften, maar dan nog vind ik het in deze tijd van gezond bewegen en duurzaamheid, jammer dat alle trappen zijn weggemoffeld en je niet voor meer grandeur met grootste trappen kiest. Zeker richting het tweede restaurant.
Ik heb daarnaast het idee dat het hotel vanuit de Lobby helemaal geen publiek toegankelijke trap heeft. De ruimtes achter de drie grotere liften lijken mij geheel voor personeel. Je ziet hier o.a. een kantoor (met ruimte voor 3FTE) en daar wil je je publiek toch niet in de buurt hebben lopen?
Tot zover mijn eerste punten.