Waar iedereen altijd omheen draait bij het plein, is het gebrek aan goede routing (pun intended). Wat wil iedereen namelijk: zo snel mogelijk het park in vanaf het Hvd5z. Maar als je na de kaartcontrole op het plein komt, moet je 1. Afslaan naar links, en 2. Met een bocht om de bomen heen, links of rechts. En dat moet meerdere malen. Dat weet de Efteling zelf ook, want er worden niet voor niets grote stenen en bankjes in perkjes gezet, er moet namelijk voorkomen worden dat mensen shortcuts door de perkjes nemen.
Overigens is het leuk dat jullie fata morgana benoemen, die is namelijk na betreding van het park helemaal niet zichtbaar door het groen. Er is geen spectaculair uitzicht. Dat is er pas als je naar de vijver toe loopt. Je komt binnen op een plein waar bomen in de beoogde looproute staan. En daarom moet de Efteling naar mijn mening de boel aanpassen: maak er een duidelijk plein van, behoud het groen, maar zorg er voor dat bochten zo kort mogelijk worden en er overzicht bestaat. Het dwarrelplein is namelijk geen plein, maar een rare aaneenschakeling van losse paden. En die bomen: er staan een heel aantal grote bomen, maar tevens een heel aantal ‘goedkope’ naaldbomen.
Ik denk dat de Efteling gewoon een goede studie moet gaan maken waarin de routing en de waardevolle bomen een goede inpassing krijgen. Goedkoop groen is verplaatsbaar of vervangbaar.
The_Bullgod Maar het probleem zit hem vooral aan de zijde bij de spoorwegovergang, welke zorgt voor een vervelende onderbreking in de Pardoes Promenade. En een ander pijnpunt zijn de toiletten en de pinautomaat.
Oneens overigens: de spoorwegovergang is helemaal geen vervelende onderbreking. De frequentie en het gevaar van de trein zijn volgens mij dusdanig laag dat dit prima behouden kan blijven, en het zorgt voor een stukje beleving op die plek. Als dat spoor netjes wordt ingepast, zou die best behouden kunnen blijven
Station-de-Oost Of LaPlace snel veranderd is even de vraag. Dat was niet goedkoop wat ze hebben neergezet.
En dat vraag ik me nog wel af. Feitelijk is het een oud gebouw met een nieuw frontje. De achterste helft is nog steeds gewoon een groene doos. Als de vrolijke noot gewoon vervangen wordt door een nieuwe horecagelegenheid in een nieuw hotel is er niks aan de hand.