Als looopings het zegt ga ik er maar vanuit dat dit hotel er dus inderdaad gaat komen. Ik vind het nog steeds een stom idee. Ik zie het volume wat je nodig hebt voor zo’n hotel, ofwel in oppervlakte ofwel in de hoogte, simpelweg niet netjes ingepast kunnen worden op deze locatie. Ze zullen ofwel de hoogte in moeten, dan concurreert het hotel qua aanzicht met dat prachtige Huis vd Vijf Zintuigen. Of ze zullen laag blijven en een groot oppervlak innemen, wat ofwel ten koste gaat van de ruimte rond het Dwarrelplein ofwel waarmee ze het hotel ‘voor’ het Huis gaan plaatsen. Linksom of rechtsom gaat het ten koste van de beleving van de daggast.
Daarmee ben ik bang dat je in de Efteling hetzelfde probleem krijgt als in Disneyland Paris. Daar kom je aanlopen en zie je een prachtig gebouw opdoemen, waarna jij als daggast de donkere kelder in mag om daar je ticket te laten scannen. Dat vind ik echt een bummer qua entree voor zo’n prachtig park. Bijkomende boodschap is: leuk dat jij er bent als daggast, maar onze aandacht is even bij de rijke tatas hierboven in het hotel. Met een hotel op die kleine ruimte op het Dwarrelplein ben ik bang dat je inde Efteling hetzelfde idee gaat krijgen, waarbij een hotel (waar 90% van de bezoekers niks te zoeken heeft) meer aandacht opeist dan de parkentree.
Daarbij ben ik heel benieuwd hoe ze zo’n hotel qua stijl bij het Huis vd Vijf Zintuigen willen laten passen. Het Huis is prachtig ontworpen en straalt echt het natuurlijke van de Efteling uit, met een ambachtelijke houtconstructie en die enorme rieten kap. Ik vraag me af hoe ze daar een passend gebouw van hotel-afmetingen naast gaan zetten zonder afbreuk te doen aan dat prachtige Huis. De symmetrie zal in elk geval voor altijd weg zijn.