Marvin Het hotel past per slot van rekening in het bestemmingsplan en het aanvragen van deze vergunning zou dan slechts een formaliteit moeten zijn.
Dit is dus niet geheel waar, doordat de milieuvergunning nog niet is aangepast moet elke aanvraag door de uitgebreide procedure met een doorlooptijd van een half jaar. Ook door het park bevestigd overigens in Kleine Boodschap.
Dan zijn de voorbereidende werkzaamheden wel heel langdurig.
Ik ben dan ook bang dat we te vroeg juichen en deze keten voor iets anders zijn.
En anders ben ik heel benieuwd hoe de Efteling die procedure heeft opgelost. Tenzij de gemeente vooraf heeft aangegeven als bevoegd gezag de verlengde beoordelingstermijn te versnellen (het ‘mag’ 26 weken duren) maar dan moeten veel neuzen dezelfde kant op staan, de uitgebreide procedure kent niet voor niets een beslistermijn van 26 weken, de aanvraag is immers complexer en dus is er ook meer onderzoek en advies nodig dus zal je de adviseurs ook mee moeten hebben.
Wat daarbij wél aan de orde kan zijn is dat de procedure al loopt. Waar bij de reguliere procedure de gemeente gelijk de aanvraag openbaar moet maken is dat bij de uitgebreide procedure pas bij ingang van de 6 weken terinzagelegging. Nadeel, er kan niet alleen bezwaar gemaakt worden tegen de vergunning zoals bij de reguliere procedure, maar er kunnen zienswijze ingediend worden door belanghebbende bij de uitgebreide procedure.
Kortom, vanaf bekendmaking project verwacht ik geen 26 weken (met verlenging 32 weken) tot de eerste paal de grond in gaat, omdat de procedure al even loopt.
Maar de gok om te starten met voorbereidende werkzaamheden is wel groter want de invloed van belanghebbenden is groter bij de uitgebreide procedure.
Als deze keten voor voorbereidende werkzaamheden voor het hotel zijn verwacht ik rap een aankondiging omdat de gemeente de terinzagelegging start. Dan is de uitgebreide procedure al even onderweg en dat is allicht gelijk de oorzaak van de geruchten. Dan zijn er immers ook meer externen bij betrokken.
De geschiedenis leert dat de Efteling vaak op donderdag aankondigingen doet… 😉
Wel een rotweek na weer meer corona onzekerheid…