Om ook even een duidelijk tegengeluid te laten horen op basis van bovenstaande gedeeltes uit het bestemmingsplan: de Efteling noemt letterlijk het volgende:

De totale oppervlakte van de gele vlakken bedraagt circa 10% van het attractiepark.

Als je bedenkt dat er een bebouwingspercentage van 11% geldt, en er nu 10% is bebouwd, mogen ze nog 1% van het parkoppervlak bebouwen. Die ene procent is op zichzelf 1/11e van het totaal bebouwbare oppervlak. Dat zou betekenen dat de Efteling nog 9% van het totaal bebouwbare oppervlak mag neerzetten. Dat klinkt al heel anders, terwijl we het nog steeds over dezelfde cijfers hebben.

Trollenbol Zou dat niet betekenen dat het park 100% is volgebouwd?

Dus nee, de Efteling mag nog ongeveer een tiende van wat ze al hebben gebouwd nog bijbouwen binnen de huidige parkgrenzen.

Hjalmar Vraag mij niet waarom, maar ik dacht laat ik eens de plattegrond nog eens een keer bekijken in het vergunningen topic om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor de entree. Nou, daar is het antwoord eigenlijk heel simpel. Die zijn er niet.

Ik vind dit wel akelig kort door de bocht. Je moet goed beseffen dat de schrijver van de aangehaalde passages de Efteling is. Dit document wordt geschreven in het kader van goodwill en het er door kunnen krijgen van het bestemmingsplan. Je leest ook in alle gedeeltes van de aangehaalde passage „niet geschikt voor de gewenste uitbreiding“.

Ik weet 100% zeker dat als de Efteling een hotel in het entreegebied wil bouwen, dat dat prima mogelijk is.
De Efteling zegt dat 71.44 van de 72.7 ha “in gebruik“ is. Dat iets in gebruik is, wil niet zeggen dat de functie van die locatie kan wijzigen. Het gebied waar het hotel in mijn plaatje staat, is toevalligerwijs namelijk helemaal wit. Met een creatieve invulling past een hotel daar prima, en wordt nog steeds netjes aan het bebouwingspercentage voldaan.

Is overigens ergens bekend hoeveel m2 van het park nu bebouwd is? Als we dat getal weten, weten we ook wat er binnen de huidige parkgrenzen nog mogelijk is qua bebouwing.

Conclusie:

• het witte gebied van het Dwarrelplein wordt gedefinieerd als “infrastructuur”
  • het witte gebied hoort niet bij het landschappelijk raamwerk
  • het witte gebied kan door herinrichting gewoon worden hergebruikt voor een andere functie.
  • Ten opzichte van de huidige bebouwing mag het park nog ongeveer 10% bijbouwen. Dat is alleen grondoppervlak, gemeten op maaiveld. Een hoger hotel kan minder grond gebruiken en hetzelfde aantal kamers hebben.

Nog even de volgende quote uit het genoemde document:

De betreffende delen van het attractiepark kunnen dus niet voor nieuwe attracties worden ingezet

…maar wel voor een hotel?
Ik denk, @Hjalmar , dat je de Efteling iets te veel gelooft op hun blauwe ogen dat er rondom/op het Dwarrelplein niets kan. Als je het document goed leest, kun je juist op die plek namelijk wel een hotel neerzetten.

Dat de (soms nogal ver gezochte) onderbouwing van de 11% is gericht op het onderstrepen van de noodzaak voor uitbreiding lijkt me duidelijk. Maar ik vraag me wel af of ze zichzelf daarmee geen problemen voor de toekomst hebben veroorzaakt. Als ze nu een bouwvergunning aanvragen kunnen tegenstanders hun eigen woorden tegen ze gebruiken.

Los daarvan lijkt een hotel in die hoek mij ook geen goed idee. Ik heb even het efteling hotel en het loonsche land hotel op die plek gefotoshopt.

De impact op het dwarrelplein lijkt mij veel te groot en dan heb ik nog geen ruimte getekend voor alle backstage faciliteiten. Een ingang, parkeren, bevoorrading zouden allemaal vanaf de parkeerplaats moeten gebeuren waar de enige uitbreiding van het sprookjesbos mogelijk is. Misschien wel het belangrijkste stukje nieuw park in de bestemmingsplannen. Attracties kunnen 'overal' geplaatst worden nieuwe sprookjes niet.

Ik heb een aantal jaren terug al eens nagedacht over die locatie omdat het natuurlijk best raar is dat er geen station is in de buurt van de ingang. En ik had toen bedacht om daar een nieuw restaurant met station te maken in de vorm van een boomhut juist om meer natuur op het plein te krijgen. Voor een betere verdeling van de stations zou ik dan ook een nieuw station marerijk maken en het oude veranderen in het sprookjesstation zodat dat niet meer alleen vanuit de trein te zien is.

Enige tijd geleden heb ik de concepten gezien van dit hotel en ik was direct enthousiast. Wat een prima idee om een hotel hier te bouwen! Met als groot voorbeeld Pairi Daiza of een EP; je kunt met een goed hotel ook echt iets toevoegen voor de dagbezoekers. Plopsa heeft het nu gedaan met hun buffet restaurant. PHL met hun restaurant voor hotelgasten en overdag voor dagbezoekers. Het is zo slim en efficient dat je je bijna afvraagt waarom parken dit niet eerder hebben gedaan.

Met het prachtige balkon op Aquanura en een typisch Efteling sausje denk ik dat dit een grote hit kan zijn. Benieuwd ook in welk segment ze dit gaan plaatsen. Duur? Goedkoop? Gezinnen? Ben benieuwd! De concepten zagen er destijds meer dan goed uit.

Eftelflags Enige tijd geleden heb ik de concepten gezien van dit hotel en ik was direct enthousiast

Bevestig je nu alle wandelgangen en zeg je dat dit hotel er echt komt? Nice.

MisterVW Maar ik vraag me wel af of ze zichzelf daarmee geen problemen voor de toekomst hebben veroorzaakt. Als ze nu een bouwvergunning aanvragen kunnen tegenstanders hun eigen woorden tegen ze gebruiken.

Dat denk ik niet. Die 11% is blijvend over genomen in het nieuwe bestemmingsplan maar dat is schijnbaar iets wat het park zelf graag wilt.
        Hoe je die 11% vervolgens verdeeld, daar kan verder iemand weinig mee. Mits elke uitbreiding maar voldoet aan de overige regels van bouwhoogte enz.

Eftelflags De concepten zagen er destijds meer dan goed uit.

Nou, maak ons niet blij met een dode mus. Hoe zag het eruit?

Japio eigenlijk precies zoals jullie zeggen in dit topic, wat mij dus doet denken dat sommige personen hier het ook hebben gezien. De locatie is precies waar jullie al concludeerde en gaat dus, in een hoek, vanaf de kluis naar de oliebollenkraam. Daar komt ook een hoog terras met uitzicht op de plas.

Niek deze tekening dus

Verder was het typisch Efteling en paste het prima naast het Huys van de 5 zintuigen. In kleur, stijl en materialen.

Michael ja nu was dat aan het begin van de Corona crisis hè. Dus kan mij voorstellen dat de Efteling hier even op de rem trapt. Maar aan de andere kant blijft een EP wel doorbouwen, dus als ze slim zijn bouwen ze dit direct..

Eftelflags en was er iets te zien kwa betreft een treinstation? En iets voor de overweg?

En wat voor faciliteiten er in komen?(garderobe/kluisjes, kennel, wandelwagens)

Arathonk oei. Is echt al jaar geleden dat ik het zag. Weet daar even niets nuttigs over te zeggen. Maar als trein station paar meter verder al ligt voegt het weinig toe toch?

Wat ik dan wel weet is dat ze volgens mij pre Corona tijd de remise van de Stoomtrein wilden verplaatsen naar het nieuwe stuk achter de Python. Zo krijg men weer meer ruimte voor het bos. Maar goed. Net als met hotel project; er is nog wel wat gaande in de wereld en of het allemaal doorgaat? Geen idee. Allemaal info van begin en pre Corona tijd.

Eftelflags eigenlijk precies zoals jullie zeggen in dit topic, wat mij dus doet denken dat sommige personen hier het ook hebben gezien. De locatie is precies waar jullie al concludeerde en gaat dus, in een hoek, vanaf de kluis naar de oliebollenkraam. Daar komt ook een hoog terras met uitzicht op de plas.

En hoe zat het dan met parkeren etc. Want dat lijkt mij toch zeer onpraktisch in die hoek.

Eftelflags oei. Is echt al jaar geleden dat ik het zag. Weet daar even niets nuttigs over te zeggen. Maar als trein station paar meter verder al ligt voegt het weinig toe toch?

Omdat hier al veel speculaties over rond gaan.. En de spoorlijn wellicht ook verplaatst en dus verlengd word doordat het Sprookjesbos op de parkeerplaats uitgebreid word en het misschien niet heel prettig is om die daar dwars doorheen te hebben liggen.

Eftelflags Er ligt een parkeerterrein naast? 🙃

Alles aan die kant gaat weg voor uitbreiding van het Sprookjesbos 😉

Ja dan nog ligt er een parkeerterrein daarnaast. Je doet een beetje alsof het kilometers ver ligt 🤣

• Johan heeft hierop gereageerd.

Johan op de terug weg voelt dat altijd wel zo 😅

Daarom het hotel dan hoef je niet zover en val je meteen in bed 😆

Eftelflags eigenlijk precies zoals jullie zeggen in dit topic, wat mij dus doet denken dat sommige personen hier het ook hebben gezien.

Ik bedoel eigenlijk ook meer qua uistraling. Sluit het aan bij het Huys of het Theater, bijvoorbeeld?

Eftelflags Interessant! Was de concept die je gezien hebt alleen van het hotel, of was het ook ingetekend in de omgeving zodat de relatie met bv. het Hvd5Z zichtbaar was?

En weet je misschien nog hoeveel verdiepingen het gebouw had op de concept? Ik vraag me echt af hoe sterk het ‘muur’ gevoel gaat zijn dat je vanaf Dwarrelplein, promenade en vanuit het Sprookjesbos gaat ervaren.

Ik vind de plek nog steeds verre van ideaal voor een massaal gebouw; nu het toch zo ver lijkt te gaan komen kunnen we alleen maar hopen dat het meevalt :-)

Een andere vraag: als dit doorgaat zal de huidige parkingang een paar jaar een bouwplaats zijn. Wat zijn dan de alternatieven om het park in te komen? Het paadje rechts langs de Vonderplas en dan langs Fata Morgana lijkt me nogal smal. Men zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om gedurende de bouw geen Aquanura op te voeren en een brede brug over de Vonderplas te bouwen.

Een alternatief zou misschien zijn om mensen vanaf de parkeerplaats rechts van Droomvlucht het park binnen te laten gaan.

Progress Een andere vraag: als dit doorgaat zal de huidige parkingang een paar jaar een bouwplaats zijn. Wat zijn dan de alternatieven om het park in te komen? Het paadje rechts langs de Vonderplas en dan langs Fata Morgana lijkt me nogal smal. Men zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om gedurende de bouw geen Aquanura op te voeren en een brede brug over de Vonderplas te bouwen.

Maar als je de bouw-start begint in het laag seizoen heb je de tijd om mensen wel via het smalle pad om te leiden, en vrij snel een bouw-tunnel te bouwen waardoor je de normale route weer beschikbaar hebt.

Progress Ik vind de plek nog steeds verre van ideaal voor een massaal gebouw; nu het toch zo ver lijkt te gaan komen kunnen we alleen maar hopen dat het meevalt :-)

Ik denk echt dat je je enorm vergist in de hoeveelheid ruimte die er is en die je nodig hebt. Kijk, een hotel met een corridorontsluiting zoals dat mooi heet (een gang in het midden met aan beide zijdes van het gebouw kamers) hoeft in principe niet 'dikker' te zijn dan 18 meter. Het hoofdgebouw van Bosrijk is zelfs maar 16 meter dik. Efteling gaat het niet zo groots spelen als Disneyland, waarbij we het over een dubbele diepte hebben van zo'n 30 a 35 meter. Dit zal ongetwijfeld een langgerekt gebouw worden, want de lengte naast de spoorlijn die hebben ze wel, en ze zullen het plein zoveel mogelijk plein willen laten zijn. Ik gok een gebouw van een meter of 100 lang, 18 diep, 4 a 5 lagen hoog, en dan nog enkele uitbouwen aan de zijde van aquanura en de parkeerplaats.

En als je bedenkt dat er van winkel tot spoorweg zo'n 108 meter zit, dan valt dat allemaal nog wel mee. Ik ga er van uit dat de Efteling hier niet veel hoger zal gaan dan 4 of 5 bouwlagen, anders wordt het te massaal.