- Bijgewerkt
Hjalmar Wordt er duidelijk gezegd waar ze wel en niet kunnen uitbreiden binnen de huidige grenzen en daarbij valt het plein dus volledig af als uitbreiding mogelijkheid.
Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, aan de manier waarop de 11% is onderbouwd. Er is namelijk vooral uit gegaan van de bestaande situatie om aan te geven dat het park niet verder uit kán breiden, dus binnen de voorgaande bestaande parkgrenzen.
Het plaatje met inrichting is uiteindelijk vooral bedoeld geweest óm die 11% te onderbouwen omdat er vraagtekens waren bij dat getal en waarom het park niet meer intern kon uitbreiden.
Daardoor is er -in mijn ogen wat creatief, zonder het plan te kort te willen doen- een slim plaatje met bebouwing en bestemmingen bedacht. Ik blijf zelf ook vraagtekens zetten bij die 11%, wie zegt dat met 15% of 20% het park nog steeds niet zijn groene karakter had gehouden?
Maar goed, andere discussie. De onderbouwing is akkoord gevonden want akkoord bestemmingsplan.
Er ligt vervolgens nu een nieuwe situatie waarbij het park veel meer gronden heeft en kan gaan schuiven met bestemming van gronden in het hele (toekomstige) parkgebied. Als voorbeeld het dienstencentrum wat eventueel in de toekomst anders verdeeld kan worden over de huidige en nieuwe gronden, maar ook het ingangsplein wat met het toevoegen van parkdelen op de huidige parkeerterreinen ineens een hele andere indeling en verschuiving van bestemming verlangt.
Dus leuk die 11% en onderbouwing daarvan, het verklaart (creatief of niet) vooral waarom er uitgebreid móest worden. Maar nu die uitbreiding op groen licht staat hebben we een nieuwe situatie en kan het zomaar dat er heel anders naar indeling van het park gekeken kan en gaat worden. Dit plaatje is nu dus niet meer als argumentatie te gebruiken waarom een uitbreiding ergens wel of niet kan.
Ter onderbouwing van bovenstaande, het plaatje rept ook over grijze parkeergebieden, we weten inmiddels allemaal dat daarvan een deel Sprookjesbos gaat worden. Dat kan pas nu de uitbreiding rond is en ergens anders de functie parkeren aangelegd gaat worden, maar dat geld dus voor alle gebieden binnen het huidige park. Nu er ruimte is, is er wel mogelijkheid voor verschuiven.