John Ben ik enthousiast? Nee, dat nog niet. Ik vind dat er te weinig is tussen droog en nat. Sommige mensen waren goed voorbereid en hadden zwemkleding bij. Maar ik heb verschillende kinderen met een misstap volledig in het water zien storten waar zijzelf maar ook hun ouders niet blij mee waren.
Ik kan me daarbij vinden in de hierboven missende onderdelen. Iets als een schroef, een parcours met een stroompje water en een sluis, of een spuitend fonteintje waarbij je de keuze hebt hoe nat je wordt. Dit was zelfs in het oude doolhof beter aanwezig dan in deze opzet. Het zijn relatief simpele en bekende zaken die missen maar veel interactie kunnen geven. Er zijn in andere parken beter geslaagde waterspeeltuinen te vinden vind ik.
Daarnaast mis ik een stuk waar het minder diep is (door de vloer en de kleur van het water is het überhaupt moeilijk om in te schatten hoe diep het is. Ook daar heb ik kinderen zichzelf zien vergissen en soppend verder zien gaan).
Afgelopen maandag heb ik 1,5 uur zitten kijken hoe mijn kind, samen met daar opgedane vriendjes, heerlijk in het water aan het spelen was. Zeiknat, ja zeker. Want hij ging in het water liggen, door het water kruipen etc. Maar ja, ik heb dan ook altijd reservekleding bij me. Vooral als ik met kind naar een pretpark ga. In het Doolhof werd hij namelijk ook altijd nat (en vies, hij is menigmaal in de modder gevallen).
Ik vind dat ouders daar prima in kunnen beslissen wat ze hun kinderen wel/niet laten doen. Sommige kinderen mochten niet nat worden, dan liepen ze over de planken heen. Maar dan blijft er een risico op nat worden, want er wordt gespetterd door anderen die wel in het water zijn.
Gelukkig is het net als met een achtbaan: als je er niet in wilt, hoeft het niet 💚
Ik heb echter geen kind gezien wat enige interactiviteit miste. Ze maakten zelf hun verhaal en spel, juist niet gehinderd door kaders van interactie. Water, huisjes, een boot, planken… meer heb je toch niet nodig?
Ik snap ook wel dat ouders van jongere kinderen wat meer schrikken van de diepte van het water. Die van mij is groot genoeg om het goed te snappen. Ik vrees ook wel voor enorme drukte in de zomer, juist omdat het de enige plek is waar met water gespeeld kan worden (buiten de Piraña waar geschoten kan worden, maar dat is niet heel veel natuurlijk. Oh ja, en de fonteintjes voor Polles Keuken. Dat is wel mooi in het grijze gebied tussen droog en nat, wat jij hier mist). Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn.