Wiener Looping, de klassieke portable Schwarzkopf Shuttleloop coaster die bij de meesten hier wel bekend is als Bullet uit Flamingo Land of Selva Magica in Mexico, komt terug naar Wenen in 2022.

De opbouw zal op z'n vroegst starten in september 2021.

Hopelijk kunnen ze dan wel iets doen aan het lawaai van deze baan, want dat was de reden dat deze baan in 1982 niet gedraaid heeft op het Prater en al snel door verkocht is.

Bron: Kurier.at via RCDB.com

Gaaf dat er weer een Schwarzkopf klassieker enigsinds deze kant op komt! Lijkt me een tof ritje 😎

Ik ben benieuwd of dit echt waar is. Het artikel waar RCDB zich op baseert noemt namelijk helemaal geen terugkomst van Bullet, maar gewoon een spectaculaire achtbaan die toevallig ook Wiener Looping gaat heten.

Meint Ik hoop het natuurlijk niet, maar je zou best eens gelijk kunnen hebben.
    Hebben ze jaren geleden toen Olympia Looping enkele keren tijdelijk in Wenen stond, deze baan in de media niet ook Wiener Looping genoemd?

Het is inderdaad onduidelijk of het om de Bullet gaat, maar Olympia Looping kan ik me ook niet voorstellen aangezien ze het over een opbouw in september hebben en een opening pas in 2022, dat zou sneller moeten kunnen met Olympia

• Ezra heeft hierop gereageerd.

Julio Dat zou ook moeten kunnen met Bullet, deze is ook gebouwd als transportabele achtbaan. Zou raar zijn als ze hiermee heel veel langer bezig zouden zijn. Tenzij deze baan permanent terug komt en niet tijdelijk, dan komt er wat meer bij kijken.

Ondertussen heeft RCDB de pagina ook aangepast en is het momenteel gewoon een coaster met de "projectnaam" Wiener Looping.

ppc-anoniem-2 dat zou wel jammer zijn in dat geval. Ik zou liever het orrigineel terugzien dan welke andere baan dan ook. Op wellicht de Thriller na, maar dat is nog omwaarschijnlijker.

OlympiaLooping eens, helaas is het denk ook zo dat dergelijke banen steeds minder rendabel worden voor een exploitant. Ik hoop ook dat de echte Wiener looping komt. Maar tegelijkertijd zegt het wel wat dat er al sinds 2013 geen meer operationeel is geweest als ik de RCDB goed heb doorzocht.

ppc-anoniem-2 eens, helaas is het denk ook zo dat dergelijke banen steeds minder rendabel worden voor een exploitant. Ik hoop ook dat de echte Wiener looping komt. Maar tegelijkertijd zegt het wel wat dat er al sinds 2013 geen meer operationeel is geweest als ik de RCDB goed heb doorzocht.

Waar heb je dan precies op gezocht als ik het vragen mag?

ppc-anoniem-2 van dat type is er maar 1 van en die staat in Mexico. Of stond als deze wel naar Wenen komt.
            Van de gewone shuttleloops zijn er gelukkig nog wel een paar meer van.

Scheelt dat de Bullet ook de enige was welke van zijn soort gebouwd is, de rest waren reguliere shuttles

• Njit vindt dit leuk.

@The_Bullgod Ja, prima, de python heeft ook een looping . . . 🤨

Ik zou deze baan in de verste verte niet willen vergelijken met een standaard shuttle loop, de ervaring is zo enorm anders, geen idee of jij ook de kans hebt gehad om deze baan eens te doen (ik in Flamingoland) maar de vergelijking die je maakt loopt ietsje mank, dat begrijp je zelf hopelijk ook toch?

[EDIT] - ter verduidelijking, wat ik wilde aangeven is dat oudere Schwarzkopf banen langzaam aan zullen uitsterven, niet omdat ze niet meer populair zijn, ook niet omdat het slechte banen zijn, maar de gemiddelde baan is intussen 40 jaar oud, en van de 145 gebouwde banen zijn er nu nog 15 in parken operationeel, en ik schat, 5 op kermissen. En dat nummer daalt, door de hoge onderhoudskosten, door de revisies die nodig zijn, door het niet meer voldoen aan de huidige veiligheidseisen en doordat parken ook gewoon iets nieuws zoeken.

En dat dit type zo lang heeft stil gestaan daar heeft Flamingoland al eens over geroepen toen zij hem nog in hun bezit hadden dat de baan enorm hoge operationele kosten had tegenover een lage capaciteit, dit mede door slijtage aan de aandrijving en het intensieve gebruik van de aandrijfmotoren. En ik heb geen idee hoe dat gaat in Mexico. Op RCDB staan wel meer banen operationeel die 3 dagen per jaar draaien.

• Meint heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Op RCDB staan wel meer banen operationeel die 3 dagen per jaar draaien.

Ik was in december 2017 in Mexico, toen was Bullet gewoon operationeel en leek er goed bij te liggen (al leek Chimeara er ook goed bij te liggen tijdens mijn bezoek en we weten allemaal wat daarmee gebeurd is). Rond het park was meer te doen dus ik was op latere dagen nog in de buurt en ook toen heb ik de baan operationeel gezien. Uiteraard een hele kleine sample van een paar dagen, maar, ook op TR's van mensen die er zijn geweest gebaseerd, geloof ik niet dat Bullet op dit moment grote operationele issues heeft. Maar het lijkt me inderdaad wel een intensieve baan qua onderhoud.

8 dagen later

Schop, Themeparkfreaks heeft wat meer info te melden over dit project.

De baan zal volgens hun info het inversie record in Oostenrijk gaan breken, welke nu nog op naam staat van de boomerang in hetzelfde Prater park.

De locatie voor deze nieuwe coaster is ook bekend. Deze achtbaan zal aan de achterkant van het pretpark komen te liggen, vlakbij de Vekoma-achtbaan Megablitz en achter het spookhuis Große Geisterbahn. Voor het eerst in de geschiedenis van het park zal een attractie over meerdere percelen gebouwd worden want de achtbaan zal ook over het wandelpad gebouwd worden tot waar nu het café staat op perceel 34.

Bron: https://themeparkfreaks.eu/2021/06/wiener-prater-plant-nieuwe-looping-coaster-in-2022/

Amber Ik denk dat je dan toch teleurgesteld gaat worden.
              Die oude Schwarzkopf Shuttleloop coaster zal het zeker NIET worden, maar een hele nieuwe coaster.
              Bouwer en type zijn tot nu toe nog onbekend.

4 maanden later

Schop:

Volgens het hierboven aangehaalde artikel van Themeparkfreaks zou als alles goed zou gaan, de bouw van deze nieuwe coaster in september 2021 al beginnen.
              Wie is er de afgelopen maand al in Wenen geweest of gaat de komende tijd hier naar toe?
              Ik ben wel benieuwd naar de eerste foto's van de bouw van deze coaster.

• Bjorn heeft hierop gereageerd.