Zondag ook eindelijk Kondaa gaan uittesten. Een achtbaan waar ik enorm naar uitkeek, al een paar jaar, dus het hielp wel dat ik al wel wat verslagen heb gehoord & gelezen om toch niet met té grote verwachtingen de baan te doen. Teleurstelling is dan vaak het gevolg.

In totaal 4 ritjes kunnen doen. Er is duidelijk een groot verschil tussen een koude en opgewarmde Kondaa. 's Morgens voelde het meer aan als een - weliswaar krachtige - B&M hyper met floater airtime. Als hij warm stond was het dan echt meer de ejector airtime die we van Intamin gewoon zijn. Van mij had hij nog iets bruter mogen zijn op dat vlak, moet wel zeggen dat Kondaa enorm smooth aanvoelt. Niet alleen in ervaring maar ook in het aandoen van zijn elementen.

We hebben er met de podcast-kliek weer een aparte aflevering over gemaakt. Geen tijd gehad om foto's te maken, die volgen later nog wel 🙂

14 dagen later

Weet iemand of 22 juni over het algemeen een drukke dag is in Walibi België? Ik weet dat de vakanties daar vanaf 1 juli zijn, maar ik weet niet in hoeverre mensen daarvoor al vrij krijgen. Ik wil graag op een wat rustigere dag genieten van dit park

Ezra Zowel studenten uit het hoger onderwijs als ook het middelbaar zitten nog in hun examenperiode op dat moment.

Ezra Als je tijdens die week wil gaan, kan ik alleen maar zeggen: hoe vroeger op de week, hoe beter. De scholen ronden hun examens doorgaans al een week voor het einde van het schooljaar af, waarna de deliberaties volgen. Het publiek dat tijdens die deliberatieweek naar Walibi gaat, is het minst aangename publiek dat je in Walibi kan tegenkomen. Ik weet dat ik hiermee oud klink, maar die post-examen-jeugd is echt niet zo fijn om het park mee te delen 😆

Zoals Niels al zegt: het zou goed kunnen dat je op 22 juni de grote toestroom nog wel ontloopt. Toch zou ik er niet van uit gaan dat het park leeg is. Walibi is dit jaar natuurlijk hotter than ever... Dat bewijzen de afgelopen sold-out weekends wel.

Glenneke Walibi is dit jaar natuurlijk hotter than ever... Dat bewijzen de afgelopen sold-out weekends wel.

Dit dus. Zelfs de dinsdag na Pinksteren was het er relatief druk tegenover de andere pretparken in Nederland die open waren.

Walibi Belgium gaat ondanks Corona zeer waarschijnlijk hun drukste en beste seizoen ooit krijgen dankzij Kondaa. Dat is natuurlijk ook niet heel vreemd.

Trouwens: Doe Kondaa later op de dag! Zondag was hij nog bruter dan dat hij overdag al was omdat de donkere baan en de volle zon er op (en de warmte), de rit nog heftiger maakte. In de ochtend zijn de wachttijden wel een stuk korter, maar de veel heftigere rit in de middag is de langere wachttijd wel waard!

• Enil vindt dit leuk.

Ik heb afgelopen weekend Kondaa in de namiddag (op de voorlaatste rij) kunnen doen en dit was echt ongelooflijk. De krachten die je dan te verwerken krijgt zijn heel uitzonderlijk. Wat een topper!

Glenneke Dank je, dit beantwoord m'n vraag luid en duidelijk! Ik heb tickets besteld, ben benieuwd naar dit park! Ik ben er nog nooit geweest

NielsC dit is nogsteeds een probleem ja, ik heb de silver pass en ik heb 1 maal speedy pass voor Kondaa. Die keer dat ik deze gebruikte, mocht ik als eerste kiezen waar ik zat, dus ja lekker vanachter gekozen. Dat was makkelijk het beste ritje ooit zo een geweldige achtbaan met zo een goede airtime

NielsC coasterwaffle Wij kregen twee weken geleden wel de kans om front- of backseat te gaan wachten terwijl er al speedy passers stonden te wachten aan die rijen. Als je het vroeg, waren ze wel gewillig.

Svekke dit hangt denk ik eerder af van het personeel, in de voormiddag stond ik in de normale wachtrij en mocht ik wachten voor de front, maar in de namiddag wou ik is in de back gaan maar toen mocht ik daar niet wachten dus werd het voorlaatste rij

• NielsC heeft hierop gereageerd.

NielsC Waarom zat je niet op de laatste rij, is het fast pass probleem met abbo houders nog steeds aanwezig?

Mindervaliden moeten ook zo ver mogelijk van achteren zitten i.v.m. evacuaties op de lifthill. Al zijn ze daar iets soepeler in geworden door de weken heen, je mag als mindervalide hooguit op de 4de rij van achteren zitten.

coasterwaffle is COVID misschien ook nog een factor? Kan me voorstellen als de eerste/laatste rij al paar mensen voor de poortjes staan dat ze dan moeten weigeren.

NielsC Dit weet ik niet echt maar ik weet wel dat als je met je speedy one alleen bent en dat er iemand achter je ook alleen is, dat je dan samen gezet wordt, dus er wordt wel wat met de regels gespeeld daar in Walibi denk ik. Ik begrijp ook helemaal niet waarom dat het de ene keer wel mag en de volgende niet meer, dus ja het is er maar een beetje vaag. Sowieso als je kan en mag voor de front of back wachten.

Glenneke Wat is denk jij de beste dag om naar Walibi Belgium te gaan na 1 juli (omdat ik nog even wil wachten tot ik mijn prikje heb gehad en er geen negatief reisadvies meer is voor België)? Ik zie dat de schoolvakanties en de doordeweeks opening van Walibi tot dinsdag 31 augustus lopen. Blijkbaar gaan scholieren in België dus op een woensdag weer voor de eerste dag naar school. Denk jij dat 30 en 31 augustus nog net zo druk zijn als de weken ervoor? Maandag 27 september (Dag van de Franse gemeenschap) is het park ook open, is het dan denk net zo druk als in een weekend?

UntamedWestland Ik heb natuurlijk geen glazen bol en coronadrukte is nog moeilijker te voorspellen dan de opkomst in gewone jaren, heb ik al gemerkt. Die Dag van de Franse Gemeenschap zou ik inderdaad sowieso vermijden, want ik kan me wel inbeelden dat de Walen die dag massaal naar Walibi trekken.

Tijdens 'gewone' jaren is de eerste week van juli een prima periode voor Walibi, merkte ik in het verleden. Het Belgische bouwverlof (en de daarbij horende drukte) start pas rond 10 juli, dus dat scheelt ongetwijfeld. Sowieso lijkt juli altijd iets rustiger dan augustus, net zoals dat in de meeste Europese pretparken geldt. Die laatste twee dagen van de Belgische schoolvakantie zouden misschien ook een goed idee kunnen zijn, al heb ik zelf nog geen Belgische parken bezocht in die periode.

Nogmaals: ik geef geen garanties en ik kan er helemaal naast zitten. Het is alleszins jammer dat Walibi Belgium dit jaar enkel open is tijdens vrije schoolmomenten (met als enige uitzondering de laatste week van juni, maar ook die week kan dus verbazend druk worden met after-examen-jongeren). Een standaard opening van donderdag tot zondag zou ik persoonlijk wel aangenaam vinden. En ik vermoed dat het park op donderdagen en vrijdagen buiten vakanties ook een bepaald publiek zou kunnen trekken... Maar helaas.

Glenneke Ik heb natuurlijk geen glazen bol en coronadrukte is nog moeilijker te voorspellen dan de opkomst in gewone jaren, heb ik al gemerkt.

Dat snap ik, maar je lokale kennis wordt zeer gewaardeerd!

Is er iemand uit de buurt van het Westland geïnteresseerd om mee te rijden in de week van 5 juli?

7 dagen later

Wat me wel de laatste keren is opgevallen, als je front row zit dan zie je na de eerste airtime hil een plaats op de baan voor trimbrakes. Zouden deze nog later geplaatst kunnen worden?

of ben ik fout 🤔

Tjoppers Op de baan zijn er 2 plates om trims op te zetten (de 2de is op de heuvel na de NICR) en dit is voor zover ik weet alleen maar gedaan voor als de baan te intens zou zijn voor het publiek, dan zouden ze gewoon trim brakes op de plates kunnen plaatsen zonder al te veel moeite en zonder al teveel extra kosten. Maar ik heb nog niet echt klachten gehoord dat Kondaa te intens is, dus geen zorgen er zullen geen trim brakes op komen.