Lovende eerste reacties voor Exotic World en Kondaa, de nieuwe wereldprimeur van Walibi

Donderdag 6 mei 2021 – Om 10u vanmorgen werden Walibi’s nieuwe gethematiseerde zone Exotic World én Megacoaster Kondaa officieel voorgesteld aan de nationale pers en media. Het totale prijskaartje voor het project bedraagt €25 miljoen; de belangrijkste investering in de geschiedenis van het Waverse pretpark. De eerste reacties klonken alvast erg lovend. Omstreeks 10u25 vertrok de eerste bemande trein van Kondaa. De eer werd voorbehouden aan het personeel van het park, als dankbetuiging voor hun inzet tijdens het afgelopen crisisjaar.

Een volledig nieuwe sensatie

“Het is indrukwekkend! Je hebt de indruk dat je tijdens de hele rit jouw zitje amper raakt”, vertelt Vanessa Crocco Villarroel, Coördinator Ontvangst. “Eerst ga je héél hoog om nadien aan een topsnelheid over de grond te razen. Dit is een unicum voor Walibi Belgium”, vervolgt Thomas Ruiz-Ruiz, Park Operations Supervisor.

Wie zich ook aan een sensationele rit waagde, was Jean-Christophe Parent, directeur-generaal van Walibi Belgium: “Onze attracties bieden allemaal verschillende sensaties. Zo hebben we bijvoorbeeld inversies, vrije val, launch... maar airtimes; dat misten we nog. Kondaa is een écht airtimemachine! Een totale nieuwe ervaring voor onze bezoekers. Ik kijk al uit naar hun reacties zaterdag, wanneer het park opengaat voor het grote publiek!”

Belangrijkste investering in de geschiedenis van Walibi

De totale prijskaart voor de opbouw van de achtbaan en de aanleg van de omringende zone bedraagt €25 miljoen. Dit is ongezien voor het pretpark, zowel op het vlak van grootte, thematisering en budget.

Voor de aanleg van Exotic World werd een terrein van 4.5ha aan het park toegevoegd. Naast Kondaa zal dit gebied ook de thuishaven zijn voor Kondaala (kinderattractie), NSoso (restaurant) en een gethematiseerde shop. Dit nieuwe gedeelte is enkel bereikbaar via twee indrukwekkende bruggen, die de bezoekers begeleiden naar "het verloren gebied". Om de onderdompeling in de exotische wereld te verzekeren werd er volop gewerkt aan de thematisering. Zo werden er bijvoorbeeld 16.000 planten en bomen aangelegd bestaande uit 80 verschillende soorten, waarvan 14 zeer uitzonderlijke exotische varianten in ons gebied.

Dé blikvanger is uiteraard Kondaa: de hoogste en snelste achtbaan in de Benelux. De eigenschappen van deze attractie zijn adembenemend: 50m hoog, 1,2km lang, 113km/u en 4,5g! Alsof dit nog niet indrukwekkend genoeg klinkt, breekt Kondaa ook twee wereldrecords: het is de Megacoaster met het meeste aantal parcourselementen én het meeste aantal airtimemomenten (15!).

Walibi leverde een blik foto's mee met het persbericht

En de onride was sinds gisteren al beschikbaar!

En de infographic van Kondaa

Wat een ongelooflijk fijn thema is het toch. Uiteraard moet de natuur z'n werk nog doen en de baan zelf ligt er best kaal bij, maar het hele gebied geeft me toch een zekere Adventure Isle-vibe (Shanghai Disneyland). Het restaurant lijkt dan weer netjes gebaseerd op Hakuna Matata in Parijs, wat een van de gezelligste fastfood-restaurants is die ik ken in een pretpark. Knappe toevoegingen voor Walibi! Ik hoop dat ze snel zonder corona-limieten deze investering kunnen laten renderen 🙂

Wow die fotos, echt ziek mooi geworden!! Dat restaurant is ook echt fucking mooi

Mocht iemand behoefte hebben aan een foto in een wallpaper formaat, let us know en we fixen het voor je!

Jammer dat de pers wéér het privilege krijgt om voor de bezoekers een rit te maken. Ik snap dat ze die media-aandacht enorm nodig hebben, maar ga dan ook geen wedstrijd (die sowieso al redelijk waardeloos was door het lotingsysteem) organiseren voor "de eerste rit op Kondaa" als andere niet-medewerkers van op de werf er vandaag al in konden gaan, want die zijn uiteindelijk ook maar reguliere bezoekers met een baan...

Maar we gaan natuurlijk onze dag daar niet door laten verpesten! De foto's zijn echt prachtig en ik kan niet wachten om er zelf 8 mei van te genieten!

Super sjiek!

Ben wel benieuwd of je die 1080 personen per uur gaat halen, maar buiten dat, wat is dit geweldig wat er in WaBe is neergezet. Prachtig nieuw gebied dat in de komende jaren echt alleen maar mooier wordt.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Ziet er enorm netjes uit, duidelijk dat het groen nog flink moet groeien. Ik wil toch wel een kleine waardering uiten dat Walibi een overdekte wachtrij aanbied bij een nieuwe achtbaan.

Wat ziet dit er fantastisch uit! Thematisch lijkt het van een erg fijn niveau met een mooie keuze qua materialen en kleuren. Enorm fijn om, naast het restaurant in Karma World, nóg een mooi groot gethematiseerd restaurant te zien verschijnen. Enorm slimme keuze ook om de familie flatride naar dit gebied te verplaatsen.

Jammer dat het als Nederlander momenteel niet toegestaan is om een retourtje te maken, maar gelukkig gaat Kondaa nergens heen. Kan namelijk niet wachten om een ritje te maken 😃

• Njit heeft hierop gereageerd.
        • Enil vindt dit leuk.

ppc-anoniem-2 Ben wel benieuwd of je die 1080 personen per uur gaat halen

Ik weet niet of het personeel van Walibi Belgium goed kan doorwerken maar, met Intamin's simpele beugels zou het zeker mogelijk moeten zijn dat de trein in het station klaar staat om te vertrekken als de andere trein net de remmen in knalt. Walibi Holland's Goliath staat nooit lang in de remmen en die heeft een gecompliceerder systeem, al hoewel ze misschien wel de beste dispatch crew van Nederland hebben.

Die achtbaan ziet er natuurlijk al fantastisch uit maar het gebied eromheen is ook wel echt gaaf hoor. De beplanting moet nog een beetje groeien natuurlijk maar je ziet nu al dat het helemaal goed gaat komen 🤩

• Enil vindt dit leuk.

Hjalmar een overdekte wachtrij

Gedeeltelijk overdekte wacht rij 😉 bij de first drop zie je toch wel een flink stuk waar je vol in de zon staat te wachten zonder overkapping of überhaupt groen wat voor schaduw kan zorgen.

Vind qua dat het toch wel jammer dat de thematisatie ook hier ophoudt zodra je het station uit bent. Natuurlijk zoon achtbaan als dit zo moeilijk aan te kleden, maar ik had toch gehoopt op wat meer groen rond bijvoorbeeld de lage stukken van de baan. En dat de Storage uit eindelijk niet is aangepakt blijft toch ook wel een gemiste kans doordat de delen die wel gethematiseerd zijn van zoon hoog niveau zijn.

NielsC Walibi Holland's Goliath staat nooit lang in de remmen en die heeft een gecompliceerder systeem, al hoewel ze misschien wel de beste dispatch crew van Nederland hebben.

Goliath heeft het voordeel dat de treinen zeer open zijn, hierdoor kan een medewerker met 1 hand de beugel checken en met de andere tegelijkertijd aan de zijkant van de zitting de gordel checken. Dit is ook het grote verschil met Untamed waar de gordels een stuk moeilijker te checken zijn als de beugel gesloten is.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

scagen Klopt, Goliath heeft zeker een makkelijker beugel systeem voor controle dan Untamed. Walibi heeft hierop ook gereageerd door het aantal personeel die de controles elke rit doet te verdubbelen (hier zou een ander park in Nederland nog echt iets van kunnen leren).

Toch vind ik Intamin's new gen. beugel, nog eenvoudiger om te controleren dan Goliath's. De beugel ligt hoger en er is geen riem, zo is een simpele push zonder dat men te veel hoeft te buigen genoeg. Al hoewel ik hoop dat ze niet gaan staple-en. 😅

Ik denk niet dat de thematisering al voltooid is. Kijk maar naar Karma World. In dit gebied ligt de rapid Radja River. Deze was niet opgefrist toen het gebied in 2019 openging. Deze winter hebben ze hem onder handen genomen. Ik denk dat we op termijn nog thematisering gaan zien op de groene loods en tijdens de rit van Kondaa (misschien in de vorm van veel bomen/groen). Ik vertrouw op Walibi dat ze dit ook nog gaan afwerken op hun eigen tempo 😊

Wat een machtig mooi apparaat! Het verplaatsen van die familie-attractie vind ik een gouden zet, al had daar wel iets meer kleurverschil in gemogen. Hopelijk draait hij ook wat sneller dan op zijn vorige plek. Deze Zamperla machines kunnen namelijk stiekem nog best snel gaan 🙂

JaydenCKO een familie achtbaan met jonge doelgroep en een budget van 15 miljoen is naar mijn mening zowel qua thema als inhoud niet te vergelijken met een mega coaster gericht op een oudere doelgroep en 25 miljoen budget 😉 Met de kinderdoelgroep in het achterhoofd vind ik Max en Moritz erg geslaagd, en met een oudere doelgroep in het achterhoofd is Kondaa ook perfect passend qua thema.

Walibi Belgium heeft prachtig samenhangende ontworpen gedeeltes zoals Karma World en het al bestaande Exotic world waar onder andere Tiki Waka staat. Hierbij combineren ze perfect horeca, bestaande en nieuwe attracties. De uitbreiding van het Exotic gebied rondom Kondaa lijkt daar inderdaad geen uitzondering op 🙌

Shesterfield tijdens de rit van Kondaa

Ik denk persoonlijk dat ze er nog een achtbaan tussen gaan proppen voordat ze de aankleding van het gebied verder gaan afwerken.

Wat een "inhaalbeweging" is Walibi Belgium aan het doen qua theming 😮. Karma World en nu Exotic World. Als ze dit volhouden staan ze binnenkort zeker samen met de Efteling aan de top qua theming.