Wat is er gaande in ’t Gildehuys in de Efteling?
Binnen de muren van de Efteling is nog aardig wat bedrijvigheid te bespeuren. Zeker in de werkplaatsen! Bekijk de fotoreportage van het onderhoud achter de schermen.
De nieuwe ingangstunnel van Lal's Brouwhuys is bijna klaar.
Arbeid is nodig om d’oude pracht t behouden voor het nageslacht. Die zin heb je vast wel eens voorbij zien komen in de Efteling. Vaak is dan een attractie of sprookje tijdelijk in onderhoud. De werkplaatsen, waar veel van dit onderhoud plaatsvindt, heten het Gildehuys en Tuinhuys. Het zijn plekken waar meerdere ambachten en afdelingen samenkomen. Samen zorgen zij voor onder andere het onderhoud aan het park en soms de verblijfsaccommodaties. Ook tijdens de lockdown. Via deze fotoreportage nemen we je mee in de werkzaamheden van de afgelopen weken.
Onderhoud boten en treinen
De boten en treinen van de verschillende attracties in de Efteling krijgen op vaste tijden een onderhoudsbeurt. De afgelopen weken waren de voertuigen van de nieuwe familieachtbaan Max & Moritz in de werkplaats. Ook de treinen van de Python en van Baron 1898 zijn onder handen genomen en ook de trein van Joris en de Draak was weer terug in de werkplaats. Bij De Vliegende Hollander vindt ín de attractie groot onderhoud plaats en de boten krijgen een onderhoudsbeurt én een nieuwe decoratielaag.
Boten en treinen krijgen zoveel mogelijk onderhoud in de werkplaats van de attractie zelf.
Ingangstunnel Lal's Brouwhuys
De ingangstunnel van Lals’s Brouwhuys in het Lavenlaar was aan vervanging toe. Architectonisch ontwerper Ronald Donkers maakte een nieuw ontwerp voor de ingang van Lal’s Brouwhuys met onder andere een spitser dakje en meer zicht op de tuin. De opbouw van de nieuwe tunnel loopt op schema. De dakconstructie is in de werkplaats opgebouwd, afgebroken en weer opgebouwd in het Lavenlaar. Eind april is de nieuwe ingangstunnel klaar.
Zo werd het dak van de nieuwe ingangstunnel opgebouwd in de werkplaats.
Groot onderhoud aan Gondoletta
Bij de Gondoletta stap je vanaf een grote draaiende schijf in één van de bootjes. De bootjes zitten van aan een grote kabel. Deze winter is de kabel onder water geïnspecteerd. De collega’s van de servicedienst en de technisch coördinatoren mochten hun duikpak aan voor deze klus. Daarnaast liep de grote draaischijf niet meer soepel. Voordat deze onder handen genomen kon worden, moest hij eerst opgetakeld worden uit het water. En na afloop van het onderhoud was de kraan weer nodig, maar nu om de schijf terug op zijn plek te krijgen.
De draaischijf van de Gondoletta is inmiddels weer op zijn plek gehesen.
Sprookjesbos
Verschillende bewoners van het Sprookjesbos, zoals de Herauten en Kleine Boodschap, hebben deze winter een opfrisbeurt gekregen. Als de Efteling weer opent, staan ze er weer prachtig bij. Ook de banken uit Ruigrijk en de mobiele verkoopkarren staan weer strak in de lak!
Attracties
Voordat De Vliegende Hollander goedgekeurd wordt door keuringsinstantie TÜV, worden er eerst heel veel testen gedaan. Speciaal voor de brandtest werd er een vuurtje gestookt in de attractie! Wist je dat ook de bouten van de Python en Joris en de Draak handmatig geïnspecteerd worden? Je moet geen hoogtevrees hebben voor deze klus!
Onderhoud bij houten racerachtbaan Joris en de Draak.
Werkzaamheden voor Nest! en Bäckerei Krümel
In het diepste geheim wordt in de werkplaatsen ook gewerkt aan onderdelen voor Speelbos Nest! De drakentanden die vorige week werden opgehangen in het speelbos zijn daar een mooi voorbeeld van. Maar ook voor Bäckerei Krümel zijn de werkzaamheden al in volle gang. Voor deze ambachtelijke bakkerij, die in de winter van 2021 opent, worden delen van het interieur in het Gildehuys vervaardigd.
De drakentanden van Nest! zijn in huis gemaakt door medewerkers van de Efteling.
Overig
Gasten misten haakjes in de toiletten, dus op diverse locaties zijn er nieuwe ophanghaakjes geplaatst. Een andere klus was het frezen van de nieuwe kapstokken voor de vernieuwde kamers van het Efteling Hotel.
De nieuwe kapstokken voor het Efteling Hotel worden gefreesd.