Efteling podcast Kleine Boodschap haalde in hun nieuwsafleveringen de laatste tijd al eens werkzaamheden op de parkeerplaats aan m.b.t. de laadpalen. Vandaag ontvingen we van de Efteling het onderstaande persbericht hierover:

De Efteling opent, in samenwerking met Eneco, het grootste laadplein in de Benelux. Het attractiepark heeft sinds deze week 60 laadpalen toegevoegd op het parkeerterrein voor bezoekers. Dat zorgt voor een totaal van 87 laadpalen, waar als het park weer opent, 174 elektrische auto’s tegelijkertijd kunnen opladen.

Duurzaamheid in het DNA
De Efteling en Eneco hebben elkaar gevonden in hun duurzame ambities. “Zorg voor de leefomgeving en duurzaamheid zit in ons DNA. De Efteling heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Het realiseren van deze extra laadpalen past daar helemaal bij. Ik ben erg trots dat we het grootste laadplein van de Benelux hebben!” vertelt Fons Jurgens, Algemeen directeur Efteling. “Momenteel zijn onze poorten helaas nog gesloten, maar we willen en kunnen op een verantwoorde manier open. Zodra de Efteling weer opent kunnen vele bezoekers gebruik maken van de laadpalen.”

Alle laadpalen van Eneco laden uitsluitend op 100% duurzame energie, afkomstig van Europese zon en wind.

Goede stap op weg naar duurzame mobiliteit
De twee partijen werken met elkaar samen sinds 2019. Joris Laponder, Chief Commercial Officer (CCO) bij Eneco eMobility, is verheugd met deze nieuwe stap in de samenwerking: “Eneco eMobility en de Efteling voorzien in de groeiende behoefte voor laadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Bezoekers van de Efteling kunnen zorgeloos laden tijdens hun bezoek. De laadpunten zijn daarmee niet alleen duurzame investering, maar ook een extra service voor de bezoekers van de Efteling. Dat we dit samen mogen neerzetten, is echt een goede stap op weg naar duurzame mobiliteit”.

Goeie ontwikkeling, en ik vind de bodies van die apparaten ook leuk gedaan, stekkertje in het Efteling logo 👍

Het is bijna 1 april hè. 🤣

Maar even serieus, het is wel mooi om te zien dat Efteling het voortouw neemt en gelijk de grootste bouwen!

Marvin Alle laadpalen van Eneco laden uitsluitend op 100% duurzame energie, afkomstig van Europese zon en wind.

MisterW Het is bijna 1 april hè. 🤣

Idd

MisterW Het is bijna 1 april hè. 🤣

Hè wat flauw 😂
      het is 30 maart jongens, dit is gewoon een realistische en duurzame ontwikkeling! 😉

Jammer alleen dat dat energieplein de komende maanden nog niet gebruikt kan worden...

Gekheid natuurlijk, mooie stap! Waren er nou ook nog plannen voor zonnepanelen boven de parking, of is dat in de koelkast beland?

Erg leuk om te zien dat het product wat ik 6 jaar geleden heb mogen ontwikkelen nu op deze schaal in de Efteling staat.

Hoe meer laadpalen, hoe meer vreugd. Ik wilde eigenlijk twee jaar geleden al elektrisch gaan rijden, maar mijn plattelandsomgeving was niet helemaal gemaakt op regelmatig laden. Ik had net iets teveel ritjes waarbij het gokken zou zijn om thuis te komen (mede door de zeven maanden winter hier, wat je batterijduur niet helpt), maar zodra ik wat meer stedelijk woon komt er elektrisch hoor.

Ik ben dol op klassieke sportwagens, dikke uitlaten, lekker zelf sleutelen... maar die acceleratie van 'n Tesla! Ik ken maar weinig launch coasters met dezelfde thrill. Keer op keer op keer.

Helemaal prima natuurlijk! Nu lijkt het aantal van 174 auto's nog groot en helemaal omdat het "het grootste laadplein van" is.
        Over 15 tot 25 jaar (?) staan er waarschijnlijk vele honderden of wellicht duizenden van die palen op de parkeerterreinen.

Spiegelbeeld Over 15 tot 25 jaar (?) staan er waarschijnlijk vele honderden of wellicht duizenden van die palen op de parkeerterreinen.

Ik hoop toch dat de technologie op dat moment dergelijke sprongen heeft gemaakt dat het principe van de laadpaal niet meer of in ieder geval minder nodig is. Of doordat de nieuwe batterij technologie tegen die tijd zo vooruit is gegaan dat je makkelijk 1000 kilometer rijbereik hebt op een lading. Of omdat andere technieken, zoals waterstof, zijn gelanceerd waardoor je ook electisch rijdt maar doordat dit met waterstof is je gewoon bij een tankstation je auto kan aftoppen met een verse lading waterstof en weer verder kan.

De laadpalen zijn nu een goed idee, en ergens ook het enige mogelijke om groener rijden te stimuleren, maar op de lange termijn is het geen houdbare situatie omdat het stroomnet in Nederland al die extra vraag niet gaat kunnen bijbenen ben ik bang.