Convival Ik sluit bij hem aan, Papieren platte grond was vroeger erg handig en later kwam overal een platte grond. en later plattegrond met wachtrijtijden, nu de app is ontwikkeld, Tegenwoordig heeft iedereen nou bijna een mobiel met internet. en die kun je altijd update gaan bij houden. Papieren plattegrond kan niet altijd updaten bij houden (i.v.m. drukkosten etc bla bla)

Ik hou van die papieren plattegronden πŸ™. Hopelijk volgen de andere parken niet.

Slechte keuze, een plattegrond die je iedere keer bekijkt en tijdens etentje nog keer bestudeert hoort gewoon bij de beleving.

Ik twijfel nog of deze keuze wel een succes zal worden. Dat hangt in mijn ogen geheel af van het gebruiksgemak van de app.
    Hoe snel en gemakkelijk kun je vinden wat je zoekt?
    Voor mijn stedentrips b.v., maak ik zelf eigenlijk alleen nog maar gebruik van apps op mijn telefoon, stadsplattegronden, routeplanners, openbaar vervoer etc. als die apps goed werken, mis ik een papieren versie echt helemaal niet.

Als je park signage goed genoeg is, heeft een bezoeker zo’n plattegrond helemaal niet nodig. Ik zelf gebruik nooit plattegronden omdat een park bezoeken zonder gewoon fijn is. Lekker ontdekken op het moment zelf.

Ook ik vind het eigenlijk heus geen ramp dat de papieren plattegrond verdwijnt. Het is inderdaad eerder een hebbedingetje dan een noodzakelijk kwaad tijdens een parkbezoek. Daardoor is het een kost die wat mij betreft gerust uitgespaard mag worden door pretparken. Begrijp me niet verkeerd... ook ik vind zo'n papieren map wel charme hebben, maar het is een makkelijk uit te sparen kost.

Sinds vorig jaar zie je bijvoorbeeld ook de fysieke menukaarten in restaurants aan een hoog tempo verdwijnen. Aanvankelijk vond ik dat storend (een beetje door de kaart bladeren, dat hoort erbij wanneer je uit eten gaat), maar het is zoveel handiger vanuit het standpunt van de restaurateur. Je kan veel korter op de bal spelen en dingen updaten. In de pretparkwereld geldt hetzelfde: op zo'n virtuele map verwacht ik te zien welke attracties en horecagelegenheden vandaag geopend/gesloten zijn, inclusief huidige wachttijden. Pretparken zijn zelfs nog geschikter dan restaurants, omdat ze gemiddeld met een jonger publiek te maken krijgen. Prima evolutie wat mij betreft πŸ™‚

Jammer dat de papieren kaart verdwijnt, maar het is inderdaad ook een logische en goede stap. Ik zou het zoals eerder in dit topic geopperd wel leuk vinden als ze nog iets luxere kaarten als souvenir verkopen, want ik vind het wel leuk om ze te sparen.

Het enige wat ik wel echt een nadeel vind aan deze ontwikkeling is de verdere digitalisering van een pretparkbezoek. Als ik in een pretpark ben wil ik niet steeds op mijn mobiel kijken voor informatie. Ik hoop dus ook dat MPG wel genoeg informatieborden over het park verplaatst.

Spiegelbeeld Hey, goed nieuws! Dat kan je nog steeds doen op je telefoon en je kan dan vast en zeker direct zien hoe lang de wachtrij is! Hoef je niet te bedenken β€œik wil in Bandit” en helemaal lopen vanaf Excalibur en dan bij Bandit zien dat β€˜ie in storing zit πŸ™‚

Convival op je telefoon

Het punt is wel gemaakt. Die telefoon is tegenwoordig een wondertje der techniek waar zelfs Chriet Titulaer versteld van zou staan. Wat je er allemaal mee kan is ongekend, wat een vooruitgang der technologie . . .

. . . maar wat ook kan is dat mensen niet om de haverklap op dat 5 inch schermpje willen turen, dus ik snap de opmerking van Spiegelbeeld en Meint daarin wel.

Dat techniek je hierin kan helpen wil niet zeggen dat je altijd naar de techniek moet grijpen. Gewoon op enkele plekken in het park een bord met info en die telefoon in je zak of tas houden. Wat ik daarmee wil zeggen is dat veel mensen die die telefoon willen gebruiken dat denk al doen. Wachttijden via Looopings, navigeren via maps, en al je ervaringen live streamen op YouTube. Maar ik denk dat je voor mensen die hier bewust niet voor kiezen een alternatief moet houden.

Movie park is nu niet echt een park waar ik nog een plattegrond van nodig zou hebben tijdens mij bezoek dus in dat opzicht heb ik er niet zoveel moeite mee. Waar ik tegenwoordig wel moeite mee heb ik dat ik voor ieder klein frut dingetje een app moet installeren op mijn telefoon. Ik zou veel liever hebben dat er dan een goede mobiele website is om de kaart te bekijken.

In zijn algemeenheid zou ik het echter wel jammer vinden als park plattegronden helemaal verdwijnen. Ik vind het toch altijd wel leuk om jaarlijks (niet bij elk bezoek dus) een plattegrond mee naar huis te nemen als souvenir. Dan kun je er thuis nog eens lekker doorheen bladeren en ook kijken hoe parken door de jaren heen veranderen (mits je meerdere jaargangen hebt). Daarnaast houd @Yolande tijdens onze bezoekjes aan nieuwe parken ook altijd netjes bij op de plattegrond welke attracties we deden, hoe vaak en op welke volgorde zodat ik achteraf makkelijker een mooi chronologisch tripreport kan schrijven πŸ˜‰

Marvin inderdaad, ik wordt ook vreselijk moe van alle apps die je tegenwoordig zou moeten hebben. De Bonusapp, de Lidl app, de Jumbo app, Kruitvatapp, de app van de school van de kinderen en weer een andere voor het kinderdagverblijf, etcetera. Ik doe er zo min mogelijk aan mee en hou ook graag mijn telefoon zo veel mogelijk opgeborgen tijdens een dagje pretpark.

Glenneke ook zoiets, eten bestellen via een tablet. Lekker gezelligπŸ™„

Convival Heb nog beter nieuws voor je! Op je telefoon kun je ook vele attracties virtueel beleven.
            Flinke zak chips erbij, wordt je nog misselijk ook.
            Kortom met je telefoon hoef je de deur eigenlijk niet meer uit om een pretpark te bezoeken πŸ˜„

Ik vind het aan de ene kant jammer, maar ik ben ook een groot voorstander van het zo klein mogelijk houden van je ecologische voetafdruk. Dat moet een park ook proberen. Souvenir-maps zou ik dan ook wel waarderen. Maar ook dan houd je dat je weg kan gooien wat er na een seizoen niet verkocht is. De enige manier om dat te voorkomen is alles digitaal.

Hopelijk plaatsen ze wel her en der wat meer grote plattengronden op borden in het park.

Spiegelbeeld En nog meer goed nieuws, de chips zal vele malen goedkoper zijn dan in een pretpark. Waarom zouden we uberhaupt naar een pretpark gaan nog? Alles kan thuis & digitaal πŸ˜„

Prima keus, behalve wat fans zal niemand die papieren map gaan missen.
              In het park zelf zorgen voor een goede bewegwijzering, aangevuld met de app.
              Met reguliere routekaarten hoor je ook niemand meer, dus over een paar jaar hoor je niemand meer over deze pretpark plattegrond.
              Ik ben benieuwd of meer parken dit voorbeeld gaan volgen.

• BasD vindt dit leuk.

Erik Hier spreekt een mede verzamelaar. Ik spaar ook de plattegronden van pretparken en bewaar deze in een box. (misschien eens een klapper aanschaffen ofzo πŸ˜…) Een plattegrond vind ik altijd wel mooi om te hebben. Het laat naast de informatie tevens een duidelijk beeld zien hoe het park gevolueerd is in de jaren. Ik neem als voorbeeld Phantasialand:

2005

2007

2009

2010

2017
              Daarnaast vind ik de app van Movie Park niet echt praktisch dus daar mogen ze van mij nog aan de weg timmeren.

Hoewel het voor Moviepark niet echt nodig is, kijk ik toch liever op een papieren exemplaar dan op mijn telefoon.
              Ook voor ieder uitje of winkelbezoek een app downloaden ben ik ook niet zo van.
              Ik hou mijn telefoon graag zo leeg en snel mogelijk.

Ook bewaar ik de plattegronden en vind ik het erg leuk om er 10 of 20 jaar later weer eens in te kijken.
              Niet alle vooruitgang is een verbetering.

2 jaar later

Voor sommigen onder ons goed nieuws: Movie Park Germany biedt de fysieke plattegronden weer aan, wel tegen betaling van een halve euro. Artikel van Looopings

En even iets wat ik niet per se snap: In 2022 heeft Disneyland Parijs besloten om de fysieke plattegronden af te schaffen en ik snap niet helemaal waarom daar, in tegenstelling tot bij MPG, eigenlijk geen heisa rond was (op dit forum).

• Erik heeft hierop gereageerd.

bernd En even iets wat ik niet per se snap: In 2022 heeft Disneyland Parijs besloten om de fysieke plattegronden af te schaffen en ik snap niet helemaal waarom daar, in tegenstelling tot bij MPG, eigenlijk geen heisa rond was (op dit forum).

Je hebt helemaal gelijk. Even wat inhalen:
                Wat denken ze wel niet in Parijs dan? Wat een slechte actie dit weer. Onvoorstelbaar! Zonde zeg, zo'n plattegrondje hoort wel bij een dagje Disney!