Héél lang geleden (lees: 2012!), was ik begonnen met een volledige namaak van Aquanura in RCT3. Over de jaren had ik er veel aan gewerkt (wel mondjesmaat omdat ik ernaast natuurlijk nog andere zaken had zoals studie) met de nodige progressie. Voor geïnteresseerde, alle oude updates zijn terug te vinden in onderstaand topic:
https://www.shyguysworld.com/index.php?topic=11788.0
Zo'n 4 jaar geleden strandde het project een beetje. Motivatie nam wat af (Wat in periodes vaker gebeurde natuurlijk), maar belangrijker was is dat ik op een punt kwam dat werken aan de show heel erg gecompliceerd werden. Ik probeer de show (1e Efteling Symfonie) zo exact mogelijk na te maken tot de kleine details. Hierbij probeer ik elk beetje choreografie en kleurgebruik dat in de show zit zo exact mogelijk na te bootsen, en dat werd steeds meer onbegonnen en belachelijk tijdrovend werk. Destijds probeerde ik wel naar manieren te kijken om dit efficiënter te kunnen doen, maar helaas kwam er dat destijds niet uit.
Natuurlijk baalde ik hier wel van omdat ik jaren lang toch veel tijd erin gestoken had, en ik niet zomaar alle werk wilde opgeven. Het was dan ook vorig jaar (tijdens lockdown) toen ik met een nieuwe blik nog eens ging kijken naar het efficiënter kunnen werken aan de show, en toen heb ik wel de juiste resources kunnen vinden om dit voor elkaar te krijgen.
Met deze zekerheid dat ik een stuk makkelijker aan de show kan werken, heb ik het project weer volledig opgepakt en heb ik sindsdien redelijk wat stappen gemaakt in het creëren van de omgeving van de Aquanura vijver.
Omgeving van de Vonderplas
De omgeving creëer ik niet bepaald op de meest normale manier in RCT3. Ipv gebruikt te maken van bestaande objecten, modeleer ik zelf alle objecten in 3d en importeer ik in RCT3. Op deze manier kan ik alles er zo exact mogelijk uit laten zien zoals in de echte Efteling. Alleen voor het overgrote deel van de beplanting maak ik gebruik van al bestaande objecten die daar andere mensen al aan het spel zijn toegevoegd. Hierbij heb ik bij een aantal zaken ook hulp gekregen van andere, dus daarbij ook credits aan HarmL98 en PatrickDVZ.
Waarom nog RCT3? Dat spel is toch te oud?
Uiteraard toen ik begon in 2012 was RCT3 nog erg actief, en nogsteeds het beste spel voor pretpark gerelateerde creaties. In zekere zin klopt het ja dat RCT3 inmiddels redelijk gedateerd is, en spellen zoals een PlanetCoaster zien er inderdaad beter uit. Grootste nadeel is echter dat in PlanetCoaster je stuk minder mogelijkheden hebt in vergelijking met RCT3. In PlanetCoaster kan ik de watershow absoluut niet zo gedetailleerd namaken als in RCT3, en bovendien ziet het particle-systeem van RCT3 (Wat ik dus gebruik voor de fonteinen) er nog zeer goed uit voor zijn leeftijd, en is misschien wel beter dan wat in PlanetCoaster zit. Bovendien doordat ik alles zelf modelleer, valt het qua looks nog enigszins mee, maar uiteraard kan het beter, en zeker met de nieuwe graphics van een PlanetCoaster/PlanetZoo en de moderne technieken die in deze engines zitten had het er veel beter uit kunnen zien.
Progressie update
Wat ik nu vooral wil laten zien is de progressie die ik afgelopen jaar gemaakt hebt met betrekken tot de omgeving. Inmiddels heb ik qua omgeving FataMorgana volledig af, en ook de oude Bob, restaurant de Steenbok en bijhorend Steenbokplein zijn af met bijhorende beplanting. Ik heb gekozen voor de oude Bob omdat ik al wat werk gedaan had m.b.t. de Steenbok, de huidige situatie Max&Moritz complexer is en meer werk zou zijn, en ik persoonlijk ook leuker vond om de situatie met de Bob te maken als een kleine homage 😉
Omdat tegenwoordig RCT fora niet meer actief zijn, heb ik wel een andere manier moeten zoeken om progressie te delen. Daarom heb ik op Youtube inmiddels 2 episodes staan waarin ik screenshots laat zien van het modelleer-proces in Sketchup, en een timelapse hoe ik de objecten plaats in RCT3 met bijhorende beplanting erbij. Die 2 video's kan je hieronder vinden.
Daarnaast heb ik ook nog een selectie screenshots toegevoegd om te laten zoen hoe de omgeving er momenteel uitziet.
Dat was de update voor nu. Focus ligt voor nu nogsteeds op het afmaken van de omgeving. Zo is de opzet voor het Dwarrelplein al gemaakt waarbij het model voor de Vrolijke Noot af is. Het Efteling Theater is qua vorm van het gebouw ook al volledig gemodelleerd. Vervolg stappen zijn hierbij om het Theater volledig af te maken met de juiste looks, en ook het Huis van de Vijf Zintuigen volledig te maken. Zodra de omgeving volledig af is, ga ik mijn focus richten op de show.
Ik heb nog totaal geen beeld op wanneer ik alles verwacht af te hebben. Maar ik denk dat het voor 31 mei 2022 wel af moet zijn (Zou wel toepasselijk zijn op de 10-jarige verjaardag van Aquanura 😛)
Edit: Helaas 31 mei 2022 niet gehaald. Probeer het zo snel mogelijk, maar doe geen beloftes meer