Progress Het is heel simpel: onderhoud dat noodzakelijk is vanuit technisch/veiligheids oogpunt gaat door. Daar valt het verwijderen van deze Piraña rotsen onder, maar de aanpassing in het Lavenlaar ook (waar jij vandaan haalt dat die niet noodzakelijk is, is me niet geheel duidelijk).
In hoeverre de ritervaring van de Piraña hieronder te lijden heeft is nog totaal niet bekend; we weten immers niet om hoeveel rotspartijen het gaat, laat staan welke.
Om even hierop terug te komen. Het is logisch dat technische en veiligheids zaken wel gedaan worden. En ''opfleur'' onderhoud uitgesteld wordt. Maar de tunnel van volk van laaf die op was, had je ook gewoon kunnen slopen, zonder te herbouwen. Dat was goedkoper geweest, en had verder amper tot geen invloed op de beleving van de gast.
De rotsen van de pirana zijn wel een essentieel onderdeel van de rit. en het grootste deel van de rotsen bevat een waterval. Ervan uitgaande dat de keien die midden in de baan liggen gewoon keien zijn en geen kunststof rotsen heb je de volgende punten in de rit:
- De 1e waterval. deze is een paar jaar terug helemaal vernieuwd. Dus ik denk niet dat deze rots wordt bedoeld.
- de rotsen van het golfslagbad, deze is volgensmij destijds niet vervangen, en zou je kunnen vervangen voor beplanting. alleen zit er wel een technische installatie onder die je toch vrij goed zult moeten afdekken. Dus die kun je ook al afstrepen.
- Dan heb 2 afgodsbeelden op een rots. Die zijn bij de vorige upgrade toegevoegd, en dus nog relatief nieuw. Dus die hoef je als het goed is ook niet te vervangen.
- Dan komt de kloof/vallei. Waar de wandelbrug overheen ligt, waar vroeger de actiefoto inzat, en waar aan de rechter zijde een watervalletje zit die tijdens warme dagen aan staat. Hier heb je vrij veel rotspartij dat je zou kunnen afbreken zonder dat je een water effect mist. Aangezien de grote waterval toch al vaak uit staat. Maar deze slopen en vervangen door plantjes is (vind ik) toch wel zonde van de beleving.
- dan is er nog 1 rots met golfslag bad op de rechter kant van de route, zelfde verhaal als bij de eerdere rots met golfslag. Deze kun je niet 1-2-3 vervangen door een paar planten.
- en als laatste krijg je de grote waterval nadat je door de dubbele waterval bent gegaan. Deze is destijds niet vernieuwd, alleen geverfd. Ziet er nog oudbollig uit, en is volgensmij wel toe aan vervanging. Maar heel dit punt slopen en vervangen door plantjes is ook weer een geval van inboeten op beleving, de waterval is wel de grande finale van de pirana.
Conclusie: alleen bij de kloof zou je rotsen kunnen verwijderen wat te rechtvaardigen is. De rest heeft allemaal een technische installatie ingebouwd. Persoonlijk had ik de tunnel van laaf gewoon gesloopt, en gelaten voor wat het was. (een vrouw holletje zeg maar) en de rotsen van de pirana fatsoenlijk onderhouden.
We zullen vanzelf zien welke rotsen preventief gesloopt worden. Maar heel eerlijk, er valt niet veel preventief te slopen zonder belangrijke elementen van de attractie weg te halen. Dit is een beetje het zelfde als een zwak stuk spoor van de python vervangen, maar geen element terug plaatsen, maar een recht stuk track om kosten te besparen.
Ander mooi punt, gaat het wel om instortings gevaar? het ging om veiligheid, wat als er elektische aparatuur bijvoorbeeld van een waterval niet meer veilig was? dan is het een heel ander verhaal. Dan kan ik me voorstellen dat je die nog niet vervangt (is vast duurder dan alleen nieuw rotswerk) en dat je dan besluit om die nog niet mee te pakken. Maar alsnog, is het vreemd dat je dan de laaf tunnel wel groen licht geeft. Iets waarmee je zonder kan dat schrap je, zeker in financieel krappe tijden. Maar onnodige dingen gaan financieren terwijl broodnodige zaken blijven liggen is gewoon super scheef. Als je op deze tour een paar jaar doorgaat, heb je straks een droomvlucht zonder elfjes, een fata morgana zonder water, en een vogelrok zonder duisternis. Maar wel een strakke nieuwe brug over de gondoletta vijver, en 40 prachtig gevulde bloembakken met tulpen, en een nieuwe rode cape voor roodkapje. Maar hetgene dat belangrijker is voor de gast schrap je. nu is dit voorbeeld natuurlijk wel even heel erg overdreven. Maar is puur bedoeld om uit te leggen hoe ik deze keuze vs laaf tunnel zie.
Want ja, dat is onderhoud. Maar niet het onderhoud dat ik nu broodnodig vind om 100% door te drukken. Je kunt alleen niet in de toekomst kijken. Als men binnen 10 jaar de pirana wilt vervangen voor een nieuwe waterride dan is deze keuze ineens veel logischer.