Weer een tegenvaller voor Phantasialand.
De uitbreiding van het park waar al vele jaren aan gewerkt word, mag dankzij het nieuwe gemeentebestuur van Bruhl voorlopig niet uitgevoerd worden.

Bericht dat je wist dat zou komen is eindelijk hier 😬

Maar goed. Dit kon je wel aan zien komen natuurlijk. Jammer voor Phantasialand maar als één park daar oplossingen voor kan verzinnen is het dit park wel.

ppc-anoniem-2 Bericht dat je wist dat zou komen is eindelijk hier

Idd, na de lastige milieu organisaties en buren, werkt nu dus ook het gemeentebestuur het park tegen.
    En ondanks dat PHL erg goed is in het bedenken van oplossingen voor allerlei problemen, zullen ze op een gegeven moment zelf ook geen oplossingen meer hebben voor dit soort problemen.

Maar momenteel kunnen ze nog werken aan een update van China Town en een mogelijke vervanger voor Geister Rikscha.
    Maar ook Hollywood Tour en de voor mij als tijdelijk aanvoelende upgrade van Temple of the Night Hawk naar Crazy Bats, kunnen beide plaatsmaken voor iets nieuws.

Jammer voor Phantasialand, goed voor de natuur. Als er een park is dat creatief met ruimte kan omgaan is het gelukkig Phantasialand wel. En gelukkig zijn er ook nog wel gebieden in het park die beter benut kunnen worden.

The_Bullgod de voor mij als tijdelijk aanvoelende upgrade van Temple of the Night Hawk naar Crazy Bats,

Hebben ze hiermee niet het probleem dat de supports van de achtbaan ook gelijk de structuur van de loods vormen, waardoor er én geen thema kan worden geplaatst én de achtbaan er niet kan worden uitgehaald? En dat, wanneer de loods gesloopt wordt, de buren een stokje zullen steken voor een nieuwe loods?

Meint Dan zit er maar één ding op hè, de Night Hawk terughalen...

Ach, tegen de tijd dat er eindelijk iets van die uitbreiding terecht zou zijn gekomen, zelfs zonder deze extra tegenslag, was men inmiddels toch al wel door de vervangingsmogelijkheden binnen de huidige parkgrenzen heen. Bovendien denk ik niet dat een plotselinge goedkeuring voor uitbreiding een einde zou maken aan die oneindige vervangingsdrang.

Overigens had ik de hoop op expansie allang opgegeven. 🙂

Gelukkig heeft Phantasialand nog wat dingen om in huis aan te werken (TotNH, Hollywood tour, China/colorado). Maar ik snap de frustratie van Phantasialand. Gezien dat park al te graag wilt uitbreiden. En met dat uitbreiden komen er weer nieuwe banen en komt er meer geld binnen bij de gemeente(gemeentebelasting/toeristenbelasting).

Maar als Phantasaland ooit een second gate wil openen in de vorm van een waterpark zal dat wel moeilijker gaan nu.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Het is jammer dat ze niet mogen uitbreiden, dat wordt misschien weer een kuil en het verdwijnen van klassiekers, wel jammer

Tja, we kunnen wel roepen dat Phantasialand creatief om kan gaan met de ruimte. Maar heel eerlijk... het park groeit niet! Ze breken vaak oude attracties/gebieden af, en vervangen deze door iets nieuws.

Dat is natuurlijk heel wat anders dan het oude behouden en daarnaast nieuwe attracties neerzetten. En toch gaat bij Phantasialand het prijskaartje wel elk jaar omhoog!

Op een gegeven moment bereik je bij de consument wel een limiet. Tenminste, als ik al even voor mijzelf spreek. Ik kom niet snel meer in Phantasialand door de verhouding prjs/attractie aanbod. Dat is bij andere parken dan toch een stuk beter in verhouding.

En als zuinige hollander die ik dan meestal een vergelijking:
          Phantasialand: kind € 44,50, volwassenen € 54,50 (voor ons € 198)
          Europark: kind € 47,-, volwassenen € 55,- (voor ons € 204)
          Moviepark: kind € 41,-, volwassenen € 50,- (voor ons € 182)

The_Bullgod Maar momenteel kunnen ze nog werken aan een update van China Town en een mogelijke vervanger voor Geister Rikscha.
            Maar ook Hollywood Tour en de voor mij als tijdelijk aanvoelende upgrade van Temple of the Night Hawk naar Crazy Bats, kunnen beide plaatsmaken voor iets nieuws

Joell Gelukkig heeft Phantasialand nog wat dingen om in huis aan te werken (TotNH, Hollywood tour, China/colorado).

Zeker waar, als het park deze plekken zou verbeteren, nog 1 wereldbaan en darkride zal plaatsen zou het zonder twijfel het beste kwalitatieve park van Europa zijn. Toch geloof ik dat met FLY dat zojuist is geopend, dat we daar even zoet mee zijn (wat volkomen terecht is). Een attractie neerzetten is één ding maar een een heel gebouw met meerdere attracties slopen, met bijna geen ruimte om mee te werken is niet alleen kostzaam maar, ook tijdrovend.

Meint En dat, wanneer de loods gesloopt wordt, de buren een stokje zullen steken voor een nieuwe loods?

Heeft het park ook moeite met bouwvergunningen in het park zelf? Ik snap dat temple of the nighthawk z'n beetje naast woonhuizen zit maar, FLY is ook gelukt door bepaalde constructies. Nu snap ik dat Temple nog dichterbij ligt en zelf ook als een geluidsdemper werkt maar ik wist niet dat zo elke keer zo op het randje zitten... erg vervelend voor het park.

Moby En als zuinige hollander die ik dan meestal een vergelijking:
            Phantasialand: kind € 44,50, volwassenen € 54,50 (voor ons € 198)
            Europark: kind € 47,-, volwassenen € 55,- (voor ons € 204)
            Moviepark: kind € 41,-, volwassenen € 50,- (voor ons € 182)

Een zuinige Hollander weet anders ook dondersgoed dat er heel veel kortingsacties zijn voor 2 van de 3 parken 😉

Movie Park Germany vind ik in dit lijstje trouwens veel meer overpriced dan Phantasialand. Bij Phantasialand krijg je kwaliteit boven kwantiteit terwijl het bij Movie Park Germany juist vooral andersom is. Ik ben totaal geen fan van Phantasialand, maar qua prijs/kwaliteit is alles nu nog dik in orde. Europa-Park mag van mij zo 100 euro per dag vragen gezien het aanbod en de kwaliteit van de meeste attracties. Ik zou daar dan alsnog graag komen.

Moby Snap niet dat een aantal mensen hier vallen over dat het park nu niet groter kan worden. Met die uitbreiding zou het attractiepark zelf toch al niet groter zijn geworden. Aanvankelijk was dit wel de bedoeling zoals weergeven in een masterplan die rond 2004 naar buiten zijn gebracht:

Echter werd hier door de gemeenteraad destijds al een stokje voor gestoken, en mocht de nieuwe lap grond niet gebruikt worden voor uitbreiding van het attractiepark. Bovendien werd vastgesteld dat de uitbreiding moest bijdragen aan cultuur en vrije tijd besteding voor de inwoners in de omgeving. Daarom kwam Phantasialand met het plan om het resort uit te breiden met enerzijds waterpark + hotels, en anderzijds concert&theater hallen. Het enige waar het attractiepark zelf hier misschien mee opgeschoten was, is dat Fantissima naar deze nieuwe locatie had gekund, en ze dus een klein beetje extra ruimte hadden in het attractiepark zelf. Maar niet meer dan dat.

Het grootste nadeel waar je nu echter mee zit, is dat Phantasialand zich voor verdere ontwikkeling alleen maar kan focussen op projecten binnen het huidige attractiepark. Nu hebben ze nog wel paar locaties die prima aan vervanging toezijn, maar als die eenmaal veranderd zijn, komt Phantasialand wel in de situatie dat ze redelijk recente uitbreidingen alweer moeten slopen voor iets nieuws (Denk aan een Colorado Adventure, Wuzetown). En dat is een situatie die ik vooral erg zonde vind en het liefst vermeden zie worden.

Kan men niet de parkeerplaats vervangen door een parkeerkelder? dan ontstaat er een zee van ruimte.

Ook de bestaande hotels zou je creatief ruimte mee kunnen winnen, maar dan moet je wel nieuwe hotels plaatsen, begane grond gebruiken voor indoor attractie of indoor waterpark (natuurlijk zal deze dan niet de zelfde afmetingen kunnen hebben als Rulantica), daar boven kunnen hotelkamers gerealiseerd worden, zelfs een zwembad (dit doen ze in Spanje ook een zwembad op dak van bijvoorbeeld het restaurant).

Tussen Wuze town, en Fly, zijn een 4 tal percelen, koop deze op, doe die mensen een bod waar iedereen beter van gaat worden.

Ik zie in ieder geval nog genoeg mogelijkheden binnen de huidige grenzen.

Ik blijf dit soort gemeentelijke keuzes onbegrijpelijk vinden. Wat ooit begon als (smerige) mijnbouw is geworden tot een fraai recreatiebedrijf. Waar eerst de mijnbouw belangrijk was voor werkgelegenheid voor Brühl en omgeving is dat nu de leisure. Ik ervaar het vooral als schijnpolitiek.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Eftelingpanda Kan men niet de parkeerplaats vervangen door een parkeerkelder? dan ontstaat er een zee van ruimte.

De parkeerplaatsen zijn niet van Phantasialand maar van iemand anders (volgens mij particulieren?). Daardoor kunnen ze niet op die grond verder bouwen.

Eftelingpanda Kan men niet de parkeerplaats vervangen door een parkeerkelder? dan ontstaat er een zee van ruimte.

De huidige parkeerplaatsen zijn niet van PHL zelf, maar van een andere eigenaar. Voor die eigenaar is dit een goedkope bron van inkomsten, waar niet snel iets aan zal veranderen.
                    Het is dus zo goed als onmogelijk voor PHL dat hier ooit een uitbreiding komt van het bestaande park.

De parkeervelden zouden geen eigendom zijn van het park en mogen niet bebouwd worden. Phantasialand huurt deze en de opbrengsten van de parkeertickets zullen grotendeels rechtstreeks daaraan opgaan.

Edit: The_Bullgod was me voor. 🙂

Het is vervelend voor het park dat ze niet kunnen uitbreiden, maar zoals @Mennoo_ ook terecht opmerkt had die uitbreiding geen invloed op de uitbreidingen van het attractiepark. Het waren dus vooral andere zaken als het beoogde waterpark, hotels, conferentiezalen en theaterzalen. En met de huidige pandemie is investeren in conferentiezalen en hotels sowieso tricky business. Dus de tranen van Phantasialand zullen ook wel deels krokodillentranen zijn, want no way dat die plannen in de komende vijf jaar al gerealiseerd zouden worden.

msnguy Ik had altijd begrepen dat alleen de China parkeerplaats van iemand anders is. Daarom moet je hier ook nog contant betalen bij het oprijden van de parkeerplaats in tegenstelling tot mystery waar je parkeerautomaten hebt van Phantasialand (Tevens omdat dit privé terrein is mogen mensen die vanaf de bus parkeerplaats komen niet over de China parkeerplaats lopen, mag je alleen bevinden als je je auto er geparkeerd hebt).
                    Ik had dus begrepen dat de mystery parkeerplaats juist wel eigendom is van Phantasialand. Maar kan ook zijn dat ik me daarin vergis en dat ook de Mystery parkeerplaats van iemand anders is.

Het mooiste (en bizarre) van de China parkeerplaats vind ik nogsteeds dat de man die er woont een modeltrein spoor heeft lopen over de parkeerplaats waar die af en toe overeen wil kunnen rijden met zijn modeltrein (die stiekem nog best groot is). Heb ook een keer gezien dat aan het eind van de dag die op zijn eigen parkeerplaats stond met een kraampje om zo zijn eigen gebrouwen dranken (volgens mij) aan de man te kunnen verkopen die het park verlieten 🤣

De parkeerplaats tegenover de hoofdingang (Berlijn) is trouwens wel eigendom van het park en daar zou men ook nog wel kunnen bouwen.
                      Verder zijn er nog best mogelijkheden in het park, zoals het enorme Silverado theater, waar men prima een kleiner vervangend theater plus een nieuwe attractie zou kunnen bouwen.

Mennoo_ Wuzetown

Persoonlijk denk ik dat Wuzetown zelf (dus de hal waar de Mauers staan nog wel minimaal 20 jaar meekan als ze alles bij houden. Met name op het gebied van verven en stofvegen.