Hier is die dan: mijn eerste tripreport. Op 22 juli 2020 bezocht ik Futuroscope, gelegen in het midden van Frankrijk. Allereerst wil ik even mijn excuses maken, dat ik i.v.m tijdgebrek geen foto’s heb kunnen maken, ook was ik bij mijn bezoek nog niet op de hoogte van dit platform.
Het was 1,5 uur rijden van de camping waar ik verbleef. Op de website zag ik staan dat er bij een online ticket €4 transactiekosten worden berekend. Dus besloot ik een ticket aan de kassa te kopen, die €4 goedkoper was dan online. Aparte keuze voor een tijd waar reserveren belangrijker is dan ooit. Ik koos voor een avondticket die geldig was van 17:00 uur tot 23:00 uur. Deze waren €20.00 per stuk, Dat is gelijk een tip van mij: als het even kan is een avondticket best handig.
Het speelterrein voor vandaag
Het park oogt erg netjes. De architectuur is erg bijzonder en indrukwekkend. Het geeft daadwerkelijk echt het gevoel dat je echt in de toekomst stapt. Het wordt ook wel door sommige fans ‘Het Epcot van Europa’ genoemd. En dat kan ik erg goed snappen, want het geeft echt dezelfde ‘vipes’. Alleen de architectuur is eigenlijk al het bezoek waard. De opzet van het park met de grote betonnen vlaktes is helaas wat minder prettig als het 30 graden is...
Objectif Mars
Aangekomen besloot ik als eerste naar ‘Objectif Mars’ te gaan, omdat ik veel verhalen heb gehoord en gelezen dat deze vaak in storing is. Deze achtbaan is in juni 2020 geopend, gebouwd door Intamin en is een ‘Family Launch Coaster’. Voorzien met 2 banden lanceringen, van een droptrack en gecontroleerde draaiende karretjes. Ik besloot aan te schuiven bij de Single Rides wachtrij (deze was gewoon open in coronatijd). Ik vond Objectif Mars een kort, maar erg leuk baantje. Met name de lanceren zijn best leuk, aangezien je in de draaiende karretjes zit. De droptrack vond ik ook erg tof. Wel viel het mij op dat de baan al wat trilde, terwijl die destijds nog maar één maand oud was.
Naast Objectif Mars bevind zich: Arthur, L’Aventure 4D. Dit is een 4D simulator, voorzien van een Arthur thema. Deze simulator bezocht ik via een Fastpass wachtrij, waarbij je een groot aantal wachtrijen kostenloos kan overslaan, vergelijkbaar met het systeem van Walibi Holland, maar hier kon je wél in de reguliere wachtrij aansluiten. Het systeem was gelukkig niet populair. Ik vond het beeld van de simulator iets wat onscherp. Maar verder een prima attractie. In de wachtrijen en attracties moest je een mondkapje dragen, maar dit stoort de 3D ervaring gelukkig niet.
Daarna ging ik naar één van de topattracties in het park: een KUKA Robocoaster, genaamd Danse avec les Robots. In samenwerking met DJ Martin Solveig, die bekend staat van het nummer ‘Hello’. Dit attractie type is vrij uniek, bij mijn weten vind je in deze vorm alleen in een aantal Legoparken. Wat is deze attractie gaaf! Je kunt kiezen uit 3 verschillende soorten programma’s (softe, medium en een extreme versie). De attractie speelt zich af in een hal met discolampen enzovoort. De robots bewegen op de muziek van Martin Solveig. Erg tof gedaan. De attractie was toch best heftig, maar niet misselijkmakend, wat ik bijvoorbeeld in Talocan wel ervaar.
Hierna naar het kindergebied gegaan, hier staan onder andere een aantal attracties van Heege, zoals een Luna-Loop, Butterfly en een Nautic Jet. Opvallend genoeg waren deze attracties gewoon gratis, normaal zijn de attracties van Heege in de grotere parken betaald. Dit zag je ook aan de wachttijden: bij de Nautic Jet stond een wachttijd van 3 kwartier... Aparte keuze voor een park wat meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar ontvangt. Ik heb voor een Natic Jet wel €1 over 😉 Houdt er rekening mee dat sommige attracties ruim voor sluitingstijd sluiten. Zo ging het kindergebied al om 19:00 uur dicht.
Daarna iets gaan eten, hier merk je wel dat je jezelf in Frankrijk bevindt. Ik heb 3 kwartier in de rij gestaan voor een beetje lauwe friet met een hamburger.
Dynamic
Hierna naar de volgende simulator van het park: Dynamic!. Wat een vreselijk ding, je wordt compleet in elkaar geschud en de film is erg gedateerd... De film is een ruimtefilm. Waarbij je bepaalde objecten raakt zoals windmolens. Het verhaal van de film was mij compleet onduidelijk. De film werd ondersteund in het Frans. Dat geldt ook voor de rest van het park. Ook al is Futuroscope onderdeel van het internationale CDA parcs, voelt het alsof het park zich totaal niet focust op internationale bezoekers.
De mening van de vorige simulator deel ik ook voor de derde simulator van het park: Vienne Dynamique, ook dit ding is verschrikkelijk achterhaald en ook heel ruw. Het verhaal ging over iemand die onderweg naar een bruiloft was. Maar het verhaal van de film was mij ook best onduidelijk. Deze film duurde overigens bijna 12 minuten, wat vrij lang was voor de simulatoren in het park.
Het park heeft een investeringsplan van €304 miljoen aangekondigd, er komt onder andere een waterpark, hotels en 3 nieuwe attracties. Ik hoop dat ze deze twee gedateerde simulatoren meenemen in het investeringsplan. Want het voelt of je rechtstreeks in eind ‘80 terecht bent gekomen. Terwijl het park de sfeer moet opwekken dat je in de toekomst terecht bent gekomen.
Daarna naar een betere attractie, een 4D darkride Machine à Voyager dans le Temps. De darkride is gethematiseerd rondom het thema: tijdreizen. Wat is deze darkride leuk uitgevoerd, ondanks de vele schermen. Zo zit je bijvoorbeeld op een WC pot en je valt af en toe een stukje omlaag. Wel vond ik dat de dezelfde effecten veel te vaak werden gebruikt, zo trilde bijvoorbeeld de vloer en viel de wc pot omlaag bij elke scène.
Extraordinaire Voyage
Op naar de Flying Theater Extraordinaire Voyage Dit was de eerste Flying Theater van Europa. Er zijn in Europa maar slechts 5 Flying theaters, onder andere This is Holland en Volotarium, als je deze twee ter verglijking pakt, valt deze helaas best tegen.. Deze attractie werd ook door Dynamic Structures gebouwd en niet door Vekoma. Het verschil is dat bij Extraordinaire Voyage de hele etage in een keer omklapt en niet zoals bij This is Holland de etages apart bediend kunnen worden. Hierdoor bewegen de gondols minder vrij. Dit was dus helaas best een tegenvaller. De films is erg leuk en laat de beroemdste plekken over de wereld zien.
De Corona maatregelen in Futuroscope waren echt absurt: mondkapjes waren zoals eerder genoemd verplicht in attracties en wachtrijen, maar verder werden er geen maatregelen getroffen. Zo werd je praktisch naast vreemden in een attractie geplaatst. En werd de voorshow van de Flying Theater volledig volgestopt. Een heel ander beleid wat destijds in Nederland gold. Als je dit park vergelijkt met een Nederlands park, kon ik de kritiek van de zomer op de Efteling helemaal niet snappen 😉
De avondshow om 23:00 uur hebben we helaas niet kunnen zien, omdat we ‘Danse avec les Robots’ nog één keer wilde doen.
Kortom Futuroscope is een leuk park, maar heeft in mijn ogen maar 2 attracties die de moeite waard zijn (Danse avec les Robots en Objectif Mars). Ik zou er niet ver voor om rijden, maar als je in de buurt bent, is het zeker een leuk park om te bezoeken. Het is een heel bijzonder park, wat je eigenlijk niet zo goed met parken in de buurt kunt vergelijken. Ik zou er ook geen €40 voor over hebben (wat de reguliere entree is), maar enkel een avondticket nemen. Aangezien ik het park absoluut niet dagvullend vond. Waarschijnlijk kom ik na 2025 weer terug als ze de investeringen hebben afgerond.
Mijn dag in één foto 🙂