Aurelius Ik heb een haat-liefde-verhouding met waterattracties. Qua thematiek en inpassing in het landschap behoren ze vaak tot de parktoppers
Mijn gevoel is exact hetzelfde. Waterattracties zijn vaak de mooiste rides om naar te kijken en elk pretpark hoort er in mijn ogen minstens twee te hebben. Je merkt een duidelijke leegte op in Disneyland Paris, Gröna Lunds volgende uitbreiding zou een waterachtbaan mogen zijn en ook Nigloland had voor de komst van Krampus Expedition eigenlijk te weinig waterattracties. Rapid rivers, log flumes en water coasters hebben vaak een bijzondere dynamiek en het zijn de grootste sfeermakers. Dat potje leedvermaak van kijk-eens-hoe-nat-zij-worden is en blijft briljant.
Toch hoef ik niet per se zelf in te stappen. Ik hou niet zo van doorweekte kleren (vooral natte schoenen zijn vreselijk) en dat geldt zelfs bij 35 graden. Daardoor heb ik al vele Amerikaanse rapid rivers overgeslagen en zo'n doodsimpele shoot-the-chutes à la Niagara doe ik doorgaans ook niet. Europese waterattracties zijn gelukkig vaak gemiddeld nat en dat vind ik prima. Een dagje Europa-Park is niet compleet zonder Poseidon, Chiapas behoort tot "de heilige tweevuldigheid" van Phantasialand en Piraña blijft een dijk van een rapid river. Die sla ik, tenzij bij uitzonderlijk slecht weer, eigenlijk zelden over. Natuurlijk krijg je soms eens een golf in de boot die er vorige keer niet was, maar ach... risico's van het vak, zeker?
Het enige wat ik echt lastig vind, zijn uniek gethematiseerde én kletsnatte waterattracties. Valhalla en Popeye zijn daar voorbeelden van. Enerzijds wil ik ze ontzettend graag zelf beleven omwille van hun unieke vormgeving, anderzijds zijn ze echt gewoon te nat voor mij. Ik heb ze uiteindelijk gedaan (Valhalla aan het einde van de dag met poncho, Popeye met een aansluitend wandelingetje richting hotel om van kleding te wisselen), maar het zit buiten m'n comfort zone. Daardoor heeft trouwens ook Escape From Pompeii me voor een dilemma geplaatst. Natuurlijk wilde ik dat dark ride-gedeelte wel eens zelf bewonderen, maar het risico op natte kleren was te groot.
Dus om op de vraag van K-ToF te antwoorden... een paar spetters zijn prima, maar droog uitstappen krijgt eigenlijk wel mijn voorkeur. En zet me ook gerust een uurtje aan de oever van een rapid river; ik zie graag andere bezoekers kletsnat worden 😃