Vandaag kreeg ik een idee: Op een Nederlands forum als deze gaat het vrij snel over de parken die dicht bij onze woonkamer staan. Logischerwijs komen andere parken minder vaak terug in topics. Om die reden leek het mij interessant om wat extra aandacht te schenken aan de parken waar we wel eens van gehoord hebben, maar misschien een enkele keer of zelfs nooit hebben bezocht.
Dit is hoe het werkt: Je hebt vast weleens meegemaakt dat je aan het koken bent, je proeft tussendoor om de smaak te checken en je denkt bij jezelf: "Hmm, dit is goed... maar ik mis toch iets." Ik leg voor jullie neer wat het park allemaal te bieden heeft en ik ben benieuwd wat jullie zouden toevoegen om het park nog completer te maken.
Voor de try-out van dit topic leg ik jullie Alton Towers voor, een park dat ik van plan was om voor het eerst te bezoeken afgelopen zomer, maar helaas kon dat natuurlijk niet doorgaan.
Anyway, als vervanging voor de VrijMiBo, veel plezier met dagdromen!
Side note: Als dit bevalt kunnen we er een serie van maken met andere parken, laat vooral feedback achter! 😃

De entree van Alton Towers. Foto door Joe Giddens / PA Wire
Alton Towers is een groot themapark in Staffordshire met een bijzondere geschiedenis. Het park dankt zijn naam aan de Towers, een oud landhuis in het midden van het park en het plaatsje Alton dat hier in de buurt ligt. Het park staat bekend om de iconische achtbanen die er staan en de enorme tuinen die rond the Towers zijn aangelegd. Daarmee is het wel een erg groot park en voor een bezoek kun je maar beter je wandelschoenen klaarzetten 😉 . Verder heeft Alton Towers ook de handicap dat ze geen attracties mogen bouwen die boven de bomen uitkomen. Maar daar heeft Alton Towers wat creatiefs op gevonden, door veel greppels te graven kunnen ze toch een aardig hoogteverschil creëren voor hun attracties.
De nieuwste attractie in het park is Gangsta Granny: the Ride, een darkride over de boeken van David Williams. De laatste achtbaan die in het park opende was Wicker Man, een houten achtbaan van Great Coasters International Inc. met een imposante wicker man in het midden van het parcours.

De nieuwste achtbaan Wicker Man. Bron foto: altontowers.com
Wat is er allemaal te vinden in het park?
Achtbanen
- Galactica, de eerste flying coaster van Bolliger & Mabillard (B&M)
- Nemesis, een inverted coaster van B&M
- Oblivion, de eerste dive coaster van B&M
- Octonauts Rollercoaster Adventure, een junior coaster van Zamperla
- Rita, een gelanceerde achtbaan van Intamin
- Runaway Mine Train, een powered coaster van Mack
- The Smiler, een Gerstlauer Infinity coaster met 14 inversies
- Spinball Whizzer, een Maurer spinning coaster
- Th13teen (Thirteen), een Intamin multidimensional coaster
- Wicker Man, een houten achtbaan van GCII
Darkrides
- Duel: The haunted house strikes back, een interactieve darkride waarbij je op griezelfiguren moet schieten.
- Hex - The Legend of the Towers, een Vekoma Mad House
- The Alton Towers Dungeon, een boottocht langs verschillende angstaanjagende taferelen. Let op: voor deze attractie moet je bijbetalen.
Water rides
- Congo River Rapids, een rapid river
- In The Night Garden Magical Boat Ride, een rustig boottochtje
- Battle Galleons, een Splash Battle
Flatrides
- The Blade, een schommelschip
- Enterprise, een HUSS Enterprise attractie
kindergebieden
- Het grootste kindergebied in Alton Towers is CBeebies Land met een paar kinderattracties. Verder heeft Alton Towers een kinder rijschool, een theekopjesattractie Marauder's Mayhem en de Rockin' Tug genaamd Heave Ho.
walkthrough attracties
Gezien het park onderdeel is van Merlin Entertainment, hebben ze besloten om ook een klein aquarium te bouwen genaamd "Sharkbait Reef by SEA LIFE". Verder heeft het park een boswandeling genaamd Haunted Hollow, maar ik weet niet wat daarin gebeurt. En natuurlijk kan je ook een rondje lopen door de Towers en de tuinen van het park.
Transport attracties
Het park heeft een monorail, maar ik weet niet of dat telt aangezien deze alleen rijdt tussen de ingang en de parkeerplaats. Verder heeft het park een skyride
Hoewel ik een langer lijstje had verwacht voordat ik dit ging schrijven, staan er een aardig aantal attracties op. Maar toch mist er iets... maar wat? 🙂
Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Alton Towers, dan kan ik je deze playlist van het youtube kanaal Expedition Theme Park aanraden. Zij hebben een aardig aantal video's gemaakt over bestaande en verdwenen attracties in het park.