Pfoe, lastige vraag dit. Droptorens vind ik wel erg toffe attracties. Eerst de spanning voor de val, dan eerst het gevoel van gewichtloosheid als de val wordt ingezet en uiteindelijk de spanning als de grond toch wel heel rap dichtbij komt. Ik sla droptorens eigenlijk nooit over als ik in een park ben, zeker omdat de wachtrij vaak kort is omdat veel mensen het toch wel enge attracties vinden.
Ik kan niet echt zeggen welke ik het beste vind. Er zijn eigenlijk een aantal verschillende soorten die hun eigen plus- en minpunten hebben. Een Tower of Terror is lastig vergelijken met een Intamin-toren zoals in Movie Park, en dat is dan weer iets totaal anders dan een Shot 'n Drop.
Gethematiseerde torens vind ik wel heel erg tof. De absolute koning in dit segment is natuurlijk Tower of Terror, met Mystery Castle als goeie tweede. Ik vind het echt gaaf hoe deze attractie een thrillride echt van top tot teen weten te thematiseren. Bovendien kunnen deze attracties een mooi programma draaien met meerdere drops of onverwachte versnellingen.
Hierboven zie ik vaak de kantelfreefalls terugkomen zoals Ikaros, maar daar ben ik eigenlijk helemaal niet zo'n enorme fan van. Ik had in Ikaros veel minder gevoel van hoogte en van drop dan in die ouderwetse kantel-freefall die ook in Gröna Lund staat. Het blijft wel een gave attractie, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de oudere Intamin-freefalls. Dat zijn wat mij betreft sowieso steengoeie droptorens met een intense drop. Nadeel is die rare zit/sta-houding die ze bij de meeste Tilt-freefalls hebben ingebouwd, daar ben ik niet echt fan van. Daarom vond ik de Golden Driller in Fraispertuis City heel erg goed, die heeft een stand-up-tilt versie die dezelfde kick geeft als bijvoorbeeld Fritt Fall Tilt of The High Fall, maar dan met een lekker plankje onder je voeten waar je goed op kan staan.
Weer anders zijn die torens van Funtime, zoals Highlander. Ik heb die in Hansa-Park niet gedaan, maar wel de vergelijkbare torens in Nigloland en Bayern Park. Zoals hierboven al meerdere mensen zeggen missen deze torens echt de punch zoals Intamin die wel heeft, waardoor de drop veel minder intens is. Daar staat tegenover dat ze vaak ontzettend hoog zijn waardoor je wel een heeeeel laaaange drop hebt, en da's ook wel weer heel tof. Daarbij zorgen de heupbeugels ook voor een heerlijk gevoel van vrijheid. Die in Bayern Park krijgt trouwens ook nog bonuspunten voor uitzicht op de besneeuwde Alpen, wauw!
En dan zijn er nog shot 'n drops, hoewel ik die eigenlijk niet tot de 'droptorens' wil rekenen. Een Shot 'n drop heeft toch echt veel minder spanning wat mij betreft, maar ik wel weer heel erg tof qua airtime. Zeker de mini-variant in Bakken is wat dat betreft echt heel erg goed!
Ik kan echt niet zeggen welke van de bovenstaande in nou de beste vind. Zolang het maar wel een van de bovenstaande is, en geen meuk van Pax of Fabbri, vind ik droptorens eigenlijk altijd toffe attracties.