Disney heeft aangekondigd met ingang van 1 januari 2022 te stoppen met de Magical Express: de inbegrepen shuttle dienst die je vanaf Orlando International Airport naar je onsite Disney World Resort brengt. Gasten moeten gebruik maken van openbaar vervoer, Uber of Lyft, zelf een auto huren of een shuttle regelen naar het nieuwe station bij Disney Springs.

Daarnaast vervallen de Extra Magic Hours. Die zijn er nu al niet vanwege Corona maar komen dus niet meer terug. Hotelgasten kunnen in plaats daarvan elke dag een half uur eerder elk park in. Disney wilt op die manier de mensenmassa beter spreiden. Nu is het zo, dat een EMH park veel drukker is dan een ander park.

Ik vind dat het EMH systeem vervallen op zich een goede set, maar beide keuzes halen wel twee belangrijke pluspunten van OnSite zitten weg.

Wat vind jij?

Bron: wdwprepschool

• Njit heeft hierop gereageerd.

Ik heb persoonlijk nog nooit onsite gezeten, maar ik verwacht dat het een combinatie van verschillende redenen zijn waarom deze keuzes zijn gemaakt. Ik denk persoonlijk dat Disney gokt op Brightline welke een terminal gaat bouwen bij Disney en MCO. Al gaat deze pas er komen in 2023.

Mears, het bedrijf die de service bied heeft ondertussen een statement uitgegeven over dit onderwerp.

Walt Disney [World] made us aware of their decision. While we are disappointed Disney will no longer offer this service, we intend to continue offering transportation services between the airport and all area theme parks and hotels to meet the demand of our visitors now and in the future.

Edit: Ik lees net dat Early Magic Hour vervangen gaat worden door Resort Guest Early Entry.

As part of Walt Disney World’s 50th anniversary celebration, Disney Resort hotel guests and guests of other select hotels will be able to enjoy 30-minute early entry to any theme park, every day.

Eigenlijk gewoon een inkorting van de aantal medewerkers die nodig zijn op een dag, maar nog steeds prima om een half uurtje eerder het park op te kunnen.

Onside is erg handig, alleen de Disney bussen kunnen soms er lang over doen om bij een Disney park te komen.

Wij verbleven in Animal kingdom lodge, het verste was dan Disney springs en dat duurde dan 30 tot 40 minuten.

Het probleem dan is wel dat je niet met een auto snel naar een wallmart kan of iets anders(of je moet een huur auto hebben), vroeger was het parkeren gratis maar nu betaal je 25 dollar per dag, of misschien wel meer als je, je auto bij je hotel wilt.

Je verliest dus weer een voordeel want ze hebben ook de "gratis" magic band geschrapt(bedankt Hjalmar). Wel zal het makkelijk zijn om dus met de trein te gaan... Alleen ze stoppen dan bij Disney springs en dan moet je nog met de bus...

De magic hours zijn soms best handig, maar een half uur eerder ieder park vind ik wel een vooruitgang omdat je dan elke dag je park naar keuze kan kiezen.

Dream_wizard Je verliest dus weer een voordeel want ze hebben ook de magic band geschrapt.

Ze hebben alleen de gratis magic band geschrapt toch? Je kunt er gewoon nog steeds eentje kopen 🙂

Dat bedoelde ik, de gratis magic band hebben ze geschrapt, nu moet je er dus voor betalen.

Hjalmar Ik zie het niet als gratis, ik zie het als inbegrepen en onderdeel uitmakend van waarom je een meerprijs betaald voor een Disney World Hotel 🙂 Disney verwoorde het zelf ook als 'included' en niet 'free'. Al is dat wellicht niet helemaal waar je op doelde met je reactie 😉

In deze tijd niet onlogisch, maar erg jammer dat er alwéér gesneden wordt in wat je krijgt voor je geld. Ik heb zelf meermaals gebruik gemaakt van de Magical Express en heb het als extreem ontspannend ervaren en vooral een fantastisch begin van je Disney vakantie. Ik dacht ook dat Disney dit deed zodat je enkel oog had voor de Disney bubbel en zo minder prikkels en manieren hebt om het resort te verlaten. Wellicht dat de kosten toch niet meer opwegen tegen dat resultaat.

Het half uurtje eerder i.p.v. de 1 en veelal 2 Magic Hours per dag is mooi verpakt in de marketing, maar in praktijk kon je altijd al ieder park een half uur voor opening in. Voor niet-resort gasten enorm zuur dat bij openingstijd aanwezig zijn eigenlijk geen zin meer heeft. Voordat je wordt toegelaten in het park zijn de wachtrijen van populaire attracties (waar je ook al geen fastpass voor kunt bemachtigen omdat resort-gasten die allemaal weg kapen) al gevuld. De voordelen van verblijven op Disney terrein worden steeds minder. Nu is het enkel de locatie en het eerder van tevoren fastpass reserveren wat je voor de (grote) meerprijs t.o.v. een 'normaal' hotel krijgt. 🙁

Ja ok, die magic band is "in begrepen" maar dat is tegenwoordig toch hartstikke achterhaald door de My Disney Experience app, waar je precies dezelfde zaken kunt doen die je ook met de band kunt en meer. Je kunt vroeg inchecken in je hotel, je kamerdeur open, mobiel orderen en reservaties maken voor restaurants, virtuele wachtrijen en vanaf ergens in de komende paar maanden ook gewoon je annual pass en entree kaarten scannen bij de ingang. Ik vond het een leuk hebbedingetje voor de vakantie, maar na gesprekken met de project manager begreep ik wel waarom ze eigenlijk snel van de armband weer afwilden.

Ja, nee ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als ik eerlijk ben.

Hjalmar Nou eigenlijk niet. Zonder Magic Band moet je voor al die zaken in je zak graaien en er je telefoon of plastic pasje bij pakken 😉 Enorm comfort verhogend en als het geen voordelen had t.o.v. de app had Disney de Magic Band überhaupt ook niet uitgevonden lijkt me.

Zonder iets te pakken zowel betalen, inchecken, je kamerdeur openen (je hoeft geeneens je band tegen het slot te houden, de deur unlockt automatisch als je in de nabijheid bent) als foto's koppelen kan niet met de app. Met een Magicband worden tevens onride foto's en filmpjes automatisch aan je account gekoppeld. Zonder Magic Band moet je altijd bij de uitgang op de schermen kijken en je pasje/device scannen om de foto te bemachtigen. Onrides van Seven Dwarfs (wat mij betreft qua compositie en kwaliteit de beste onride foto van pretparkland) en enkele andere attracties zijn zonder Magic Band überhaupt niet te bemachtigen en ook de verschillende onride attractie filmpjes krijg je enkel in je account te zien met Magic Band. En iets klein en onbenulligs: je naam zien verschijnen in de wachtrij van Rock 'n Roller Coaster op een poster en je naam in de goodbye scène zien in It's a Small World kan enkel 'magisch gebeuren 'met Magic Band.

Ik ben enorm fan van de Magic Band, dat moge duidelijk zijn 😃 I.c.m. met Photopass en een Dining Plan is en Magic Band echt een must voor de volledige Disney World beleving wat mij betreft 🙂 Qua productie kan zo'n stukje plastic niet duur zijn zou je zeggen. Wellicht dat de vlieger van 'hogere gemiddelde besteding' t.o.v. bezoekers zonder Magic Band, wat het algemene beeld is, dan toch niet op gaat.

Lizzzard zolang ze de langere tijd vooruit boeken van Fastpasses voor hotelgasten maar behouden....

ppc-anoniem-1 Ik begrijp het volledig dat het voor veel mensen een extra dimensie geeft aan een bezoek.

Maar de techniek die hier gebruikt is, RFID, een techniek die niet meer past bij de ambitie van het resort. Daarbij alle magische kleine touches zijn tegenwoordig veel makkelijker op te lossen met NFC chips in telefoons en bluetooth "handshakes" (zoals we die al kennen van de corona tracing apps). Daarvoor zijn de dure technieken als RFID echt niet voor nodig terwijl iedere willekeurige persoon al een telefoon op zak heeft die een van de twee technieken al in zijn telefoon heeft. Zeker nu er bewezen is dat deze veilig kunnen worden opgeslagen en specifiek op een persoons telefoon blijft kun je dus makkelijk zonder een wristbands en toch dezelfde perks blijven behouden.

Het grote probleem met RFID, is het feit dat je steeds zaken moet uploaden op een armband om het werkende te krijgen. Dat gaat velen malen sneller met een standaard internet connectie dan een RFID scanner welke bijzonder duur is voor wat het doet. Zeker als je dat in die speciale "Icon" vorm giet, zoals de entree scanners.

Deze kleine dingen zullen echt wel blijven bestaan, het openen van een deur zonder aanraken, je naam op een display en meer van dat soort ongein. Al zal het dan niet meer een armband gaan maar met je eigen telefoon gekoppeld aan MyDisneyExperience app. Of Genius App, welke Disney dan ook wil gebruiken.

Hjalmar Dat snap ik. Hopelijk dat Disney die mogelijkheden dan ook gaat verkennen. Dit is echter iets anders dan de ‘het is niet erg dat je geen ‘gratis’ Magic Band meer bij je verblijf krijgt omdat het niet veel toe voegt’ discussie. Het voegt veel kleine dingen toe en zelfs enkele dingen die je momenteel zonder Magic Band niet kunt bemachtigen. Als ze volledig afscheid genomen hadden van het geheel was het prima geweest, maar nu is het (net als het afschaffen van de Magic Express en de Extra Magic Hours) niks meer dan een ordinaire budget cut 🙂

Van de 5 voordelen welke Disney benoemde in hun catchy ‘Daarom moet je in een Disney hotel slapen’ video hebben ze er inmiddels 3 weg gestreept. Niet gek overigens dat het filmpje, welke je afgelopen voorjaar gewoon nog in je mail kreeg na een boeking, inmiddels is verdwenen van hun eigen kanaal 😉

Bijzondere keuzes. De EMH begrijp ik het beste. Het was inderdaad zo dat ik de parken waar EMH waren weerde omdat ze gigantisch druk waren. Door er helemaal mee te stoppen geeft dit een betere verspreiding.

Het stoppen van de Magical Express vind ik wel raar. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt maar het leek me een unieke kans van Disney om mensen in je bubbel te houden gedurende hun verblijf.
              OV is niet ideaal, een taxi kan en een Uber of Lyft zijn inderdaad opties maar met een heel gezin toch ook niet ideaal. Het leek me een perfecte start en einde van een kostbare vakantie.

Zelf heb ik overigens altijd buiten Disney World geslapen en heb altijd een huurauto gehuurd. De meerprijs die de auto me kost en de hoge parkeerkosten voor de parken calculeer ik in en vond ik door de vrijheid die ik ermee kreeg de kosten meer dan waard.

Bleh, nog iets wat wij in onze geannuleerde Disney vakantie gepland hadden dat verdwijnt 🙁

Hjalmar Het grote probleem met RFID, is het feit dat je steeds zaken moet uploaden op een armband om het werkende te krijgen.

Om toch even de nerd uit te hangen, dat klopt niet helemaal. Je hebt inderdaad RFID tags waar je informatie op de drager kan wijzigen en daardoor dus telkens moet up/downloaden naar het chipje. Een voorbeeld hiervan is de OV chipkaart (Oyster Card) waar je saldo op de kaart staat geschreven. Maar in Disney zit dit toch anders.

Je koppelt het ID van je Magic Band via de My Disney Experience app aan je entreekaartjes, hotelreservering, restaurant reservering, foto pas of andere extra's en op dat moment wordt het ID van je magic band herkent door de lezer en daarna wordt via een server authenticatie uitgevoerd. Grofweg heb je de volgende stappen;

• Magic Band wordt tegen de mickey aangehouden bij de entree
              • Het Magic Band ID wordt naar de Disney servers gestuurd om te kijken of er een entree kaart gekoppeld is
              • De server valideert en geeft aan dat er een geschikt entreekaartje is gevonden en koppelt dit terug aan de turnstyle
              • De mickey op de turnstyle wordt groen en de gast mag doorlopen

Dit betekent dus dat alle onderdelen die met de entreekaart / magic band / my disney experience app communiceren verbonden moeten zijn met deze centrale server omgeving. Dit is ergens ook zo met de My Disney Experience app, daar wordt ook realtime gegevens uitgewisseld. En met de brakke wifi in Disneyworld vertrouw ik meer op een armbandje and op de app die er regelmatig uit ligt.

Buiten dat . . .

Die Extra Magic Hours, ik heb er in Parijs wel eens gebruik van gemaakt. In Amerika nooit, de keren dat ik er was, was ik er in het laagseizoen en had je met de normale openingstijden meer dan genoeg de tijd om de attracties te doen. Bedoel, zelfs in het laagseizoen begin februari waren de parken tot 23:00 open. Dus is het een gemis dat die EMH er niet meer zijn, ik weet het niet, denk het niet, maar het was wel een hotel extratje wat wordt weggenomen.

Over het uitfaseren van de Magic Band ben ik minder tevreden. Ik heb er een bloedhekel aan om iedere keer met je telefoon te moeten spelen in een park. Ik heb mijn telefoon in elk park zoveel mogelijk in mijn zak zitten, socials staan uit, soms een fototje maken en zelfs in Disney World werd de My Disney Exprience app maar zelden erbij gepakt. Ik vind die smartphone een noodzakelijk kwaad wat je uit de magie haalt, en die Magic Band zorgt ervoor dat je makkelijk vrij kan rondlopen door het park zonder iedere keer je telefoon te moeten hebben.

De shuttle van/naar het vliegveld zal idd wel opgeheven worden met de komst van de treinverbinding. Ergens een prima keuze. Past in het plaatje dat je groen wil overkomen als park en treinen zijn zelfs in Amerika een stuk groener dan die shuttle bussen. Ik vraag me dan wel af of er vanaf het WDW treinstation services komen om je koffers (en passagiers) snel in de resorts te krijgen met dezelfde luxe bussen als die nu worden gebruikt.

Ikzelf heb de afgelopen jaren vaak gebruik gemaakt van de Extra Magical Hours. De morning EMH deed ik enkel de eerste dagen van de vakantie omdat je door de jetlag sowieso altijd vroeg wakker bent in Florida. Maar eens ik geacclimatiseerd was, focuste ik vooral op de evening EMH.

Laat ons ook niet vergeten dat dit concept de laatste jaren al een beetje was uitgehold, met één uurtje extra in de ochtend en twee uurtjes in de avond. Ik heb het zelf nog meegemaakt dat het twee uren extra 's ochtends was en drie uren 's avonds en dat was heerlijk. Eén van mijn beste herinneringen was een bezoek aan het Magic Kingdom met reguliere opening tot middernacht en EMH tot drie uur 's nachts. Het gevoel om bij de laatste bezoekers om half vier in de ochtend door een lege Main Street te wandelen is gewoonweg heerlijk 😃

In vergelijking met deze goeie ouwe tijd zijn er ook de extra betalende timeslots bijgekomen - de After Hours na parksluiting en de Early Morning Magic voor reguliere parkopening. Dit zijn min-of-meer betalende equivalenten van EMH (weliswaar met een beperkte capaciteit). De Early Morning Magic heb ik nooit bezocht, maar ik heb wel regelmatig de After Hours in Magic Kingdom en Animal Kingdom meegemaakt. Na een aarzelende start (bij de allereerste was de beperkte capaciteit nooit volledig uitverkocht, integendeel zelfs) heb ik de indruk dat dit nu is uitgegroeid tot een zeer succesvol event. Vorige zomer werd het zelfs - eenmalig dacht ik - uitgebreid naar het Typhoon Lagoon waterpark. Nu dat de EMH volledig zijn afgeschaft en er enkel in de ochtend een alternatief wordt aangeboden met het extra halfuurtje, mag je er zeker van zijn dat er meer extra betalende After Hours 's avonds zullen worden georganiseerd.

Trouwens nog even over My Disney Experience app, die zou vorig jaar al moeten zijn vervangen voor Disney Genie. Iets geeft mij het gevoel dat dit allemaal samenvalt met elkaar. Ik zie alleen de exacte connecties nog niet helemaal.

You ain’t never had a friend like this! Moments ago, at D23 Expo 2019, details were unveiled by Disney Parks, Experiences and Products Chairman Bob Chapek for “Disney Genie,” a revolutionary new digital offering set to debut in late 2020 that will enhance the way you plan for and experience a trip to Walt Disney World Resort. Joining other innovations like the MagicBand, Disney Genie is being designed to help you make the most out of your visit, whether you’re a first-time guest or a seasoned pro.

Disney Genie will make planning easier and more fun by providing customized itineraries geared to your interests, right at your fingertips – from a royal, princess-themed day at Magic Kingdom Park to a trip around the world at Epcot for foodies and even a perfect day for thrill seekers. Certain features of Disney Genie will also be available through your preferred travel professional.

Sometimes you may know exactly what you want to do, but may not know the best time or order in which to do it. You’ll be able to tell Disney Genie what you’d like to experience, and it will quickly evaluate millions of options to present you with an optimal day. And best of all, it’s flexible! If you change your mind for any reason, Disney Genie will re-optimize your day.

Hjalmar Op mij kwam Disney Genie meer over als een toevoeging op en niet als vervanging van de My Disney Experience app. Komt op mij over als een app die bedoeld is voor de bezoeker die geen Walt Disney World ervaring heeft waarvoor het iets meer wordt voorgekauwd. Iets waar zeker een markt voor is. Als je geen idee van de parken en de ´hoe en wat´ hebt komt er tegenwoordig met van tevoren Fastpass reserveren, restaurants reserveren en het grote aanbod aan parken, shows, attracties en meet & greets erg veel op je af. Het lijkt erop dat als je in Genie invult wat je interesses, voorkeuren en doelgroep zijn er een kant en klaar programma voor je vakantie uitkomt wat voor sommige bezoekers erg fijn zal zijn. En zo kan Disney tegelijkertijd nóg meer sturing geven aan het optimaal benutten van de capaciteit van al haar facetten binnen de parken 🙂

ppc-anoniem-2 De shuttle van/naar het vliegveld zal idd wel opgeheven worden met de komst van de treinverbinding. Ergens een prima keuze.

Zeker een prima keuze, tegen de tijd dat de treinverbinding er is dan. Dat gaat, in het beste geval, nog meer dan een jaar duren helaas. 🙁

Deze veranderingen zorgen er mede wel voor dat ik niet meer in een Disney hotel zal overnachten. Vind de prijs kwaliteit nu echt niet goed meer.

StevenRSCA Eén van mijn beste herinneringen was een bezoek aan het Magic Kingdom met reguliere opening tot middernacht en EMH tot drie uur 's nachts.

Die uren kan ik mij ook nog goed herinneren, aangezien ik die een hele zomer lang heb moeten werken 😅 Een shift met eindtijd 3.45 uur, en dan nog de reis terug naar Disney housing betekende om half 6 ‘s ochtends thuis. Ik heb nooit als gast tot zo laat in het park rondgelopen maar heb me tijdens die shifts altijd goed kunnen vermaken met de die hards die er nog om half 3 energiek rondliepen.

Het verdwijnen van de Magical Express en de nieuwe invulling aan de EMH vind ik beide jammer maar begrijpelijk. Wel ben ik het oneens dat er nu weinig redenen meer overblijven om on-site te verblijven. Als je sec kijkt naar de voordelen zijn dat er straks inderdaad minder maar de meerprijs van een Disney hotel zit ‘m ook in de ervaring: de gastvrijheid, de dingen die voor gezinnen worden georganiseerd, de algehele standaard tov een off site hotel. Voor mij is zo’n warme, prettige ervaring ook wat waard en dus een reden om een Disney hotel te blijven boeken.

Ik vind het een rare keuze dat de Magical Express geschrapt wordt.
                    het gemak van de magical express, in combinatie met geen huurauto benodigd heeft ons een deel van onze trip "on site" vast gezet, dagen waarin we beduidend meer geld hebben uitgegeven (allemaal op Disney property), wat anders ook naar de lokale restaurants of wallmarts was gegaan.

ppc-anoniem-2 Over het uitfaseren van de Magic Band ben ik minder tevreden. Ik heb er een bloedhekel aan om iedere keer met je telefoon te moeten spelen in een park. Ik heb mijn telefoon in elk park zoveel mogelijk in mijn zak zitten, socials staan uit, soms een fototje maken en zelfs in Disney World werd de My Disney Exprience app maar zelden erbij gepakt. Ik vind die smartphone een noodzakelijk kwaad wat je uit de magie haalt, en die Magic Band zorgt ervoor dat je makkelijk vrij kan rondlopen door het park zonder iedere keer je telefoon te moeten hebben.

Ik vind de smartphone niet echt een noodzakelijk kwaad.
                    Maar ik vond de magic band een verademing op dat vlak, je hoeft idd niet continue je telefoon uit je zak te halen, daarnaast iedereen heeft er gewoon eentje (mijn kids hebben geen telefoon bijvoorbeeld mee in een pretpark), en voor de kinderen was t ook een stukje "magie".
                    Ook zie ik bijvoorbeeld onride foto's/filmpjes ook niet meer zo makkelijk komen zoals nu (gewoon automatisch omdat je erin zat), of kids die bij een fotograaf even hun magicband scannen voor de photopass.
                    Ik zou zelfs overwegen bij een off-property bezoek gewoon weer zo een ding om te doen, gewoon omdat ik t leuk vind.

Ik geloof dat de magic band niet meer gratis weg geven op korte termijn gewoon een ordinaire bezuiniging is, maar als alles wat meer "terug naar normaal" is dat die er gewoon weer bij komt in de aanbiedingen die tzt ongetwijfeld komen, het is te veel onderdeel van de hele experience, en disney zit daar veel te hard in.