De demontage van het oude reuzenrad in het voormalige Spreepark in Berlijn is vandaag begonnen.
Het rad zal de komende tijd volledig opgeknapt gaan worden en mogelijk vanaf 2024 weer terug te vinden zijn op zijn plek in het park.
Demontage Spreepark reuzenrad begonnen
The_Bullgod Wacht, ze gaan een reuzenrad restaureren om het dan weer SBNO terug te zetten in een gesloten park? Waarom zou je dat doen?
QDude24 Het park zal niet als pretpark heropenen, maar als "Kunst-, Kultur- und Naturpark".
En het dan weer in bedrijf zijnde reuzenrad zal daar dan een belangrijk onderdeel van worden.
Meer info: https://www.spreepark.berlin/
- Bijgewerkt
Als hij terug komt van restauratie gaat hij weer draaien: im neuen Spreepark soll es sich wieder drehen: Das Riesenrad.
Er is een webcam:
https://www.spreepark.berlin/entwicklung/baumassnahmen/sanierung-riesenrad/
Zonde als ze het niet weer vernieuwen naar een stadspark. Is iemand hier er ooit geweest? Helaas trouwens is er nu bijna niks meer van over.
broodje123 Is iemand hier er ooit geweest? Helaas trouwens is er nu bijna niks meer van over.
Yes heb ooit het geluk gehad om een rondeleiding over dit terrein te krijgen. Het heeft veel potentie, alleen opknappen werd echt een grote uitdaging. Ook stonden er veel oude gebouwen omheen. Het grote veld werd wel eens voor festivals gebruikt, maar daar hield het dan ook bij op.
broodje123 Ben er ook geweest. Prachtig om te zien, al die vervallen attractie's. Het Treptower park waarin het ligt vind ik ook een erg mooie plek.
Dat er nu een stadspark van gemaakt wordt ipv een pretpark snap ik helemaal. Het staat er al zo lang verlaten bij, als iemand er iets mee had gewild had was het al gebeurt. Je kan met deze locatie helaas ook weinig in een modern pretpark. Plopsa heeft serieuze interesse gehad. Maar die hadden als eis dat er een parkeerterrein aangelegd moest worden, wat niet mocht. Toen heeft Plopsa interesse verloren, en heeft net over de grens in Polen een Plopsa Indoor geopend, welke natuurlijk ook ingesteld is op de regio van Berlijn.
broodje123 ik ben hier in 2009 een keer naar binnen geklommen om te urbexen. Toen liep er overdag al surveillance rond, waardoor we om 4 uur s'ochtends uit ons hotel vertrokken om rond half 6 over het hek te kunnen klimmen. Erg mooi en bizar om te zien, zo'n verlaten pretpark bij zonsopgang.
De locatie in het bos bij het water is wel mooi, maar niet optimaal bereikbaar en er is ook niet zo veel ruimte voor uitbreiding dus ik berijp het wel als er geen interesse is om het een nieuw leven als pretpark in te blazen.
Jammer dat Plopsa zijn plannen niet mochten uitvoeren en zijn interesse meteen verloren had.
Hier de laatste beelden van het spreepark, inclusief beelden van de wild cat, wat misschien de achtebaan van speelplaats Rotterdam is. Als ik naar de mensen en beelden kijk, snap ik ook waarom het failliet ging.
Frode Leuk deze beelden van het laatste openingsjaar van het Spreepark.
Maar die coaster waarvan jij denkt dat het de Wildcat is, is juist de Jetstar. Dat is ook wel een Schwarzkopf coaster, maar een heel ander model.
- Bijgewerkt
OlympiaLooping Ik ben er zelf alleen omheen gelopen, alleen ik blijf het zonde vinden dat er maar zo weinig matriaal van het oude spreepark in volle glorie is, buiten de fanwebsite. Je bent wel trouwens op een goed moment geweest, want na 2015 is ongeveer al het moois al weg gehaald door de gemeente en in loodsen gezet. Want in 2009 was dacht ik ook alles nog intact.
broodje123 Er heeft een paar jaar geleden ook nog een flinke brand gewoed op het terrein, waardoor veel gebouwen die er nog stonden alsnog gesneuveld zijn.
- Bijgewerkt
Het reuzenrad is nu volledig uit elkaar gehaald.
De volledige visie en planning is nu bekend van het nieuwe Spreepark en kan je vinden, op https://spreepark.berlin.
Ik vind het er zelf wel mooi uitzien. Het is natuurlijk niet meer wat het was maar het is wel een goede invulling voor het gebied en de attracties worden op een unieke manier hergebruikt.
broodje123 Het bekende reuzenrad zal dus vanaf 2024 weer open moeten zijn.
The_Bullgod Ja, wel opvallend is dat Spreeblitz een paarse vlek is voor 2026, dus ben benieuwd wat ze daar mee gedaan doen. Zeker omdat de rest eromheen groen is en dus 2024. Zouden ze hem weer operationeel gaan maken?
broodje123 Zouden ze hem weer operationeel gaan maken?
Was oorspronkelijk niet de bedoeling. Het zou een kunstwerk gaan worden. Maar wie weet zijn ze van gedachten veranderd.
The_Bullgod Zou best kunnen, want anders hadden ze hem wel voor 2024 meegenomen denk ik, het ziet er raar uit, een onafgewerkt stuk park midden in het wel afgewerkte. De plannen voor 2026 zijn ook nog niet af lijkt, helemaal links is bijna niks te zien behalve de oude bioscoop, vroeger was daar het westerndorp wat afgebrand was. Misschien bouwen ze daar weer een deel van op.