Michael Ik ben geen financiële man, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Ik vind alleen dat zo een scenario uitgewerkt hoort klaar te liggen, ongeacht de inhoud.
Tja, ik vind dat toch wel wat makkelijk gezegd. Ik weet niet bij wat voor bedrijf jij werkt, maar het lijkt me in een pandemie situatie (die geen van ons ooit eerder heeft meegemaakt) nogal lastig om een volledig uitgewerkt scenario klaar te hebben liggen. Waarom? Omdat de omstandigheden en vooruitzichten steeds wijzigen en de Efteling daar geen enkele controle over heeft.
De eerste vraag is al meteen: hoe lang moeten we dicht? Voor eventuele maatregelen maakt het nogal uit of dat een paar weken of een paar maanden is. Wat we nu zien is een sluiting die op papier een paar weken duurt, maar best kan uitlopen tot 2-3 maanden. Niemand die het zeker weet, we horen pas 12 januari wat meer (en dan wordt er waarschijnlijk weer hooguit 3 weken vooruit gekeken). Moet men nu al rekening houden met een heropening op 20 januari, mensen inroosteren en voorraden bestellen? Of nemen we de gok dat de sluiting langer duurt?
Tweede vraag: blijft de overheidssteun doorlopen bij een eventuele verlengde sluiting? Zo ja, onder welke voorwaarden en hoeveel wordt er vergoed? Komt er ook overheidssteun als het park in pakweg oktober 2021 weer onverhoopt moet sluiten? Geen mens die het nu kan vertellen, wel belangrijk om in een scenario mee te nemen.
Mag er bij toekomstige sluitingen wel worden doorgewerkt in het park? Of wordt werk op bouwplaatsen en in werkplaatsen ook verplicht stilgelegd (dit zijn maatregelen die momenteel in bepaalde Europese landen worden overwogen)? Hier mag het nu nog, maar dat kan zomaar veranderen.
Als het park weer open mag, wie kán en wíl er dan komen? Zijn de grenzen open voor niet-noodzakelijke reizen? Moeten mensen getest worden (en willen ze dat wel)? Moeten mensen kunnen aantonen gevaccineerd te zijn? Zijn de huidige coronamaatregelen voldoende of zijn er mutaties of nieuwe wetenschappelijke inzichten waardoor veranderingen noodzakelijk zijn?
Dit zijn zomaar wat voor de hand liggende zaken, maar er zijn nog talloze andere factoren te bedenken waardoor het voor bedrijven enorm lastig is om een uitgewerkt scenario klaar te hebben liggen. Vooral omdat de externe omstandigheden volgende week volledig anders kunnen zijn dan nu.
Kijk naar de overheid, die de externe omstandigheden wél deels kan beïnvloeden en daarnaast vrijwel onbeperkte middelen en een veel betere informatiepositie dan de Efteling heeft. Ook daar zie je dat scenario's maar beperkt werkbaar zijn in een situatie als deze en dat men ook regelmatig wordt overvallen door de omstandigheden en dan moet improviseren. Hoe kan een Efteling (of welk ander bedrijf dan ook) volledig anticiperen op beslissingen van een overheid die nu zelf nog niet weet dat ze die beslissingen gaat nemen?