Gevonden!
De eerste "mobiele" achtbaan reisde al in 1888(!) op de kermissen in Nederland - maar!
Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, het is eenzelfde type baan als die beschreven wordt in de 1e post van deze thread dat op het strand van Scheveningen heeft gestaan (switchback railway), maar wat schrijft de krant erover:
In het buitenland was sinds eenige jaren dit toestel in gebruik en trok zeer de aandacht, tot dat ze ook in Nederland verleden jaar o. a. in dc onmiddellijke nabijheid van het Kurhaus" te Scheveningen, aan het Tolhuis over het IJ nabij Amsterdam en te Haarlem in een sporttuin werden gemaakt, welke zeer veel liefhebbers trokken.
Dit staat in een krant uit 1889! Dus er waren ten minste 3 switchback banen in Nederland te vinden, voor dat er een op reis ging langs de kermis. De baan uit Scheveningen is dus minstens uit 1887/1888!
Ik vond nog deze foto uit 1894!
In 1888 reisde Grünkorn langs Nederlandse kermissen met zijn attractie ‘De Amerikaansche rutschbaan’, ook wel ‘Montagne russe’ of ‘Vliegende bergtram’ genoemd.
bron: Leydse Courant, 23 juli 1889.
Een karretje of lorrie loopt eerst over een paar in sterk hellende richting aangebrachte rails door zijn eigene zwaarte en die der daarop zittende personen, met zooveel kracht naar beneden, dat het, op het laatste gedeelte der rails gekomen zijnde, door zijn vaart tegen weer in opwaartse richting gestelde rails, over een heuveltje vliegt, weer daalt en dus weer gang krijgt om tegen eene volgende hoogte op te vliegen, waarna het dezelfde baan weer terug aflegt.
bron: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=MMSADB01:000020460:mpeg21:a0041&objectsearch=lorrie
Lees het hele artikel over de reizende versie hier:
https://www.tmgonline.nl/articles/10.18146/2213-7653.2017.333/
Edit:
In het "Haagsch Jaarboekje" staat op pagina 120 een gedichtje over Boer Gijs bij de 'Montagne Russe' - het boekje stamt uit 1890. bron; https://books.google.nl/books/about/Haagsch_Jaarboekje.html?id=0X07AQAAIAAJ&hl
Edit2:
Natuurlijk moest er toch iets over in de krant staan. dus hebben we nu een datum: zondag 22 juli 1888!
bron:https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010088284:mpeg21:a0043
Ook valt in de krant te lezen dat de baan in het najaar steeds werd afgebroken om met de zomer weer terug te keren. Zo weten we ook dat in 1889 er zo'n 60.000 bezoekers een ritje maakten, tegen betaling van 10 cent. Dat zou nu overeenkomen met zo'n 90.000 euro bij betaling van 1,50. Geen slechte omzet lijkt me.
edit3:
In Soerabaja, Batavia stond in 1890 ook een 'montagne russa', dat was destijds natuurlijk ook een stukje Nederland!
Tegenwoordig is dat natuurlijk Soerabaja, Indonesië en staat er geen houten achtbaan meer in de stad.
bron: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011136919:mpeg21:a0013