FlyingTimo Toevallig stuitte ik op deze forumdiscussie waarin uit mijn publicatie wordt geciteerd. Leuk! Hoewel Lunapark niet over achtbanen gaat maar over de oorlogsjaren van mijn opa, wil ik toch reageren op de onwaarschijnlijke lengte van meer dan vier kilometer die de Himalaya-achtbaan zou hebben gehad. Dat heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Daarom deel ik hier ook de bronverwijzingen uit de (bijgewerkte) verantwoording van Lunapark. Alle krantenartikelen zijn te raadplegen op www.delpher.nl. Mijn publicatie is overigens hier te vinden: http://markjanzwart.com/2020/04/30/leven-in-lunapark/.
De benaming Himalaya-achtbaan is afkomstig uit De Telegraaf van 22-04-1936. De (onwaarschijnlijke?) lengte van ‘meer dan 4 K.M.’ wordt genoemd in de Haagsche Courant van 19-05-1936. De Telegraaf van 22-04-1936 noemt een oppervlakte van ‘1200 vierkanten meter’. Het citaat dat zij die een rit maakten in de achtbaan ‘hun hart en hoed moesten vasthouden’ is afkomstig uit de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant van 22-08-1936. De overige beschrijvingen van het Lunapark zijn samengesteld uit berichten in De Telegraaf van 30-06-1936 en in de Haagsche Courant van 19-05-1936 en 20-08-1936 waaraan ook het citaat ‘waar de vrolijkheid altijd te vinden is’ is ontleend. De bezwaren die een jaar later tegen Lunapark rezen, worden genoemd in de Haagsche Courant van 26-10-1937. De berichten van ongelukken en ongeregeldheden komen achtereenvolgens uit Het Vaderland van 07-08-1937 (roof gouden horloge), de Haagsche Courant van 06-07-1937 (val uit schommel, overtreding loterijwet), De Tijd van 11-07-1937 (hersenschudding) en de Haagsche Courant van 23-07-1937 (instorten zweefmolen). Het Westfriesch Dagblad van 22-11-1937 berichtte over het besluit van de Haagse gemeenteraad dat Lunapark niet zou terugkeren in Scheveningen.