Eind oktober was ik jarig en werd ik verrast met een heel tof cadeau: een spiksplinternieuw pretparkboek, van Nederlandse makelij nog wel! Ik heb er op het forum gek genoeg nog niet over gelezen, daarom hierbij een recensie van Parkplan van Wout Waanders. :-)
Goed nieuws voor wie niet zo van lezen houdt: het boek is niet zo dik. Het is opgebouwd rond een getekende kaart van een fictief pretpark. Daarop staan 34 attracties. In het boek worden die een voor een uitgelicht door dat stuk van de kaart te laten zien en er een gedicht bij te plaatsen. Een creatief idee!
De kaart zit in zijn totaliteit voorin het boek en kun je uitklappen. Ik vind het best leuk gedaan, maar eerlijk gezegd heb ik wel leukere, mooiere, beter getekende en creatievere plattegronden voorbij zien komen van de creabea's hier op het forum (ja ik denk aan jou @20cent ). Het idee is echter tof! En het is echt leuk om bv het baanverloop van de achtbanen te zien en de diversiteit aan attracties.
Wel opmerkelijk overigens dat het boek begint met een metrostation, dat vind ik zelf wat minder thuishoren in een pretpark. Veel gedichten staan daar ook volledig los van. Zo gaat een gedicht over met je schoonouders naar Feijenoord gaan en onderweg een wok kopen voor je vriendin.
En tsja, daarmee kom ik ook aan bij het minder positieve deel. Ik verslind normaal gesproken boeken. Dat ik dit pas met jullie deel na meer dan een maand wil dus wel wat zeggen... Ik vind de gedichten namelijk niet om door te komen. Ik snap ze niet. Ik weet niet of er een clou in zou moeten zitten, maar ik vind hem niet. Ze zijn niet grappig, niet knap met taal, geen slimme vondsten, ze zetten me niet aan het denken. Ik lees ze en denk: "oké", of "tsja", of "wat moet ik hiermee".
En eigenlijk vind ik dat enorm zonde. Ik vind dit een heel creatief opgezet boek, leuk voor de verzameling, maar ik moet nog steeds het laatste stuk lezen...
Ik denk wel dat het aan mij ligt. De schrijver is stadsdichter van Nijmegen en heeft een deel van de gedichten al eerder gepubliceerd. Andere mensen zien er dus wel iets in! Wil jij dat ontdekken of het iets voor jou is? Zet dit boek dan op je verlanglijstje voor kerst of koop 'm zelf, ik zag dat hij onder andere op bol.com te koop is.
PS: de auteur claimt van pretparken te houden. Misschien leest hij hier dus wel mee... Alhoewel hij dan wel een flinke marketingkans op schaamteloze zelfpromotie gemist heeft. Mocht je meelezen Wout: sorry dat ik het niets voor mij vind! 😉