1974 - kermis - single rail? tri-track?
Ik heb nog nooit eerder een foto van deze baan gezien, maar misschien jullie wel? Wat is het? Wie is de bouwer? Staat hij nog ergens in zuid-amerika in een vaag pretpark? Ik heb geen idee!
1974 - kermis - single rail? tri-track?
Ik heb nog nooit eerder een foto van deze baan gezien, maar misschien jullie wel? Wat is het? Wie is de bouwer? Staat hij nog ergens in zuid-amerika in een vaag pretpark? Ik heb geen idee!
Ik vindt het wel een super gaaf karretje in ieder geval.
Het lijkt wel een beetje op de Schwarzkopf Monorail Coaster maar dan meer Italiaans? Zou het iets van Pinfari kunnen zijn?
De Schwarzkopf versie:
msnguy Het lijkt wel een beetje op de Schwarzkopf Monorail Coaster
Ja, alleen heeft de baan op mijn foto een single rail aan de bovenkant
Ik verdenk hem er ook van om Italiaans te zijn...
FlyingTimo Ik weet dat Mack ook van dit soort Single rail coasters heeft gebouwd. Maar of dit ook een Mack is, geen idee.
Oeh, interessant. Heb even geprobeerd te zoeken. Kwam niet op veel anders uit.
Maar kwam wel deze schwarzkopf monorail tegen.
En niet veel later deze foto van een schwarzkopf genaamd ''super railway''
Beide hebben de zelfde layout, genaamd monorail. En als ik het goed zie, is dit dezelfde layout als al die klassieke kermis baantjes die pinfari tegenwoordig ook maakt zo ongeveer. Banen komen uit 1960/1965. Dus denk dat je in die richting moet gaan zoeken.
Zou het dit baantje misschien kunnen zijn?
Ik kan alleen de trein niet echt heel duidelijk herkennen qua details.
Volgens RCDB.com is dit de "Monorail Éclair" en heeft dit baantje in 1958 op de Expo in Brussel gestaan. (https://rcdb.com/3116.htm)
Maar deze baan is daarna naar Texas verhuist voor een tijdje. Dit was zeker gedurende de jaren 60, maar mogelijk ook nog gedurende het begin van de 70's. (https://rcdb.com/15640.htm)
The_Bullgod Nou, dat tracktype ziet er wel hetzelfde uit. Helaas heeft RCDB verder ook geen info.
Ik vond nog een 2e foto uit 1974 - al is ie niet zo goed van kwaliteit - tijdens de opbouw.
The_Bullgod "Monorail Éclair" en heeft dit baantje in 1958 op de Expo in Brussel gestaan
Hier nog een foto uit Brussel:
De supports en trein zijn anders, maar misschien is de baan begin jaren '70 terug gekomen uit de USA, wie zal het zeggen. Ik ben naar de gunninglijst van 1974 aan het zoeken, mischien staat daar meer op.
Gunning uit 1974: flink oppervlak!
Leuk zo'n achtbaan mysterie, na wat speurwerk een aantal seconden beeldmateriaal gevonden van Monorail Éclair.
Op de State Fair of Texas (1968) zijn de treinen in ieder geval nog niet vervangen.
(vanaf 11:18)
Update:
Het lijkt erop dat er nog een andere baan was, maar dan met de treinen zoals in de openingspost. Deze heeft op Duitse en Franse kermissen gereisd en tot ca. 1992 in Ocean World Thailand gedraaid:
Flying Rally (RCDB.com)
Op de kermis van Nancy (1962) (vanaf 3:55)
Op de vraag uit welke fabriek de baan komt heb ik nog geen antwoord kunnen vinden..
Goed speurwerk! Dat moet hem haast wel zijn - maar 1962 al op de kermis... dat is erg vroeg voor zo'n grote stalen achtbaan. We zoeken vrolijk verder
Als je "op zijn frans" gaat googlen vind je dit:
Un manège du type montagnes russes à la Foire du Trône place de la Nation à Paris, il s'agit d'une des « nouveautés » de l'édition de la Foire du Trône qui débute ce jour. Paris (75), place de la Nation, 28 mars 1959
Dus nieuw op de kermis in 1959!
En dus ook eerder open dan de Matterhorn in Disney, wat toch vaak als een van de oudste stalen achtbanen wordt bestempeld ( ik weet het, die in de Waarbeek is ouder ;-) )
Wat een gaaf speurwerk en wat een enorme achtbaan voor die tijd op de kermis!
FlyingTimo En dus ook eerder open dan de Matterhorn in Disney, wat toch vaak als een van de oudste stalen achtbanen wordt bestempeld ( ik weet het, die in de Waarbeek is ouder ;-) )
Matterhorn is altijd de eerste stalen achtbaan genoemd met "moderne" track bestaande uit stalen buizen.
En ook Matterhorn is van 1959. Dus welke was er eerder?
The_Bullgod Dus welke was er eerder?
Matterhorn opende in juni, deze foto's zijn van 28 maart.. maar dan nog - is dit het 1e grote bouwwerk en van wie - hebben ze nog kleinere varianten gehad etc etc.. ik krijg alleen maar meer vragen :-)
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Kees (Cees) Stuij (de broer van Herman) , die 8baan is destijds verkocht naar USA. Hij heeft geen foto's of technische tekeningen meer.
MrRC weet hij dan nog aan wie deze baan verkocht is in amerika?
Tof om te zien hoe er toch steeds wat meer informatie en beeldmateriaal van deze achtbaan opgeduikeld word! Leuk topic om te volgen dit.
The_Bullgod
Nee, dat heb ik niet gevraagd, maar hij heeft wel een dochter die nog steeds in de Kermis wereld actief is.
Als je mij een email stuurt , dan kan ik je het telefoon nummer (van Kees) geven als je daar interesse in hebt.