Veel hangt voor mij af van de opzet van een park/gebied. Als het zo gemaakt is dat het gebied je als gast volledig betrekt in de beleving (bv Galaxy's Edge of Rookburgh), dan is achtergrond-muziek voor mij eerder storend. Achtergrond-geluiden die door een soundscape volledig passen en de beleving sterker maken zijn dan het summum.
Voor gebieden waar de beleving minder speelt (bv eender welk rijk in Efteling), vind ik het dan wel weer aangenaam om die muziek te hebben. Ze werken niet naar een volledige immersieve ervaring, maar net het gebruik van muziek op die stukken tussen attracties zorgt er wel voor dat je beseft dat je niet een alledaagse boswandeling aan het doen bent.
Daarnaast heb je dan nog gebieden zoals Avalon in Toverland en daar stoort mij de muziek minder, maar nog altijd een beetje. Dit omdat je merkt dat ze je proberen onderdompelen in een beleving, maar het lukt niet volledig, net omwille van de afwerkingsgraad van het gebied. Die is goed, maar niet zo goed dat je 'echt' denkt dat je in Engeland bent. En dan is die muziek eerder storend en haalt ze je uit de beleving dan omgekeerd. Maar enkel geluiden zou voor mij dan ook storend zijn, want daarvoor is de omgeving niet genoeg uitgewerkt. Een kwestie die enkel kan opgelost worden met veel geld vermoed ik...