Ik vind dat dit afhankelijk is van park tot park en vooral: Van het gebruikte thema.
Voorbeeld 1: Disney. Waar de banen zo ver weggewerkt worden dat je ze amper nog ziet. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat het raar gaat uit zien als er opeens zo'n grote Top-Hat midden in het park staat.
Voorbeeld 2: Phantasialand. Daar is de theming bij de achtbanen zo aangepast dat deze grotendeels goed in het gebied passen. In de meeste gevallen volstrekt niet storend en mooi passend, al vind ik bijvoorbeeld de hogere gedeeltes van taron dan toch wel al beduidend minder mooi.
Voorbeeld 3: Je gemiddelde Six Flags of Cedar Fair park.. Of Blackpool als je wilt. De sfeer komt hier van bont gekleurde achtbanen en niet van de theming in het park. Hier wil je juist zo veel mogelijk van de achtbaan zo zichtbaar mogelijk hebben.. en liefst in bonte kleurtjes.
Maar de meeste parken zitten zitten natuurlijk ergens tussen 1/2 en 3 in. Zelfs Universal dat normaliter vrij veel moeite in theming steekt, heeft met hun nieuwe baan in IoA een draak van een tophat midden in het park staan (hadden ze die support structuur écht niet als zo'n rots kunnen laten uit zien? Dan was het wat mij betreft opgelost geweest en had je een epic effect gehad).
Midden in het park staan 3 grote palen die niet echt gethemed zijn. Het ziet er cool uit vanuit een pretpark perspectief, maar krijgt een 0 op vlak van theming. Dan vind ik dat deze top hat daar nog prima bij past.
Doordat de rails zwart is zal deze ook in de rest van het park niet meteen hard storen en wellicht op de meeste plaatsen nog redelijk goed op gaan in het landschap. Uiteraard zullen we het eind-resultaat moeten afwachten, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat deze baan afbreuk gaat doen aan het park zoals het tot nu toe.
Daarnaast: Door deze aanleg krijgt de baan redelijk wat interactie met publiek. Levert mooie foto's op, wat weer gratis reclame is voor het park. Ongetwijfeld dat dit mee gespeeld heeft bij het besluit.