Ik zal even voorop stellen dat ik zelf niet zoveel heb met de pijnlijke, soms oudere achtbanen. Net zoals SLC's doe ik ze een keer voor de credit en op naar de volgende.
Wat dat betreft lopen houten achtbanen altijd wat achter in mijn ranking op de B&M's, Gerstlauers en Intamins.
Echter moet ik wel zeggen dat GCI de afgelopen jaren echt goed werk heeft gemaakt van "de houten achtbaan". Oude houten achtbanen (zeker die in Amerika) komen mij wat monotoom en ook te ruig over. Maar GCI heeft laten zien dat houten achtbanen beter, spannender en gevarieerder zijn dan dat. (Gravity Group vast ook maar ik heb geen baan van hun gedaan dus kan ik niet beoordelen, ik ga alleen af op de reacties van andere mensen). Ik was laatst ook verrasd hoe soepel Wodan rijdt.
RMC levert ook geweldig werk voor de industrie. Maar ik zie het niet zo snel gebeuren dat ze houten achtbanen helemaal vervangen. Juist door het goede werk van voornamelijk GCI en the Gravity Group zijn houten achtbanen weer een leuker alternatief geworden voor de stalen achtbanen. RMC maakt nota bene zelf ook houten achtbanen met hun Topper Track.
Maar er zijn genoeg banen die wat mij betreft wel de RMC (of GCI Steel Track) verdienen. Dit zijn de achtbanen die de test der tijd gewoon niet goed doorstaan hebben in mijn ogen. Voornamelijk de Bandit mag van mij aangepast worden. Naast dat de baan gewoon pijnlijk is, vind ik dat de layout ook niet erg spannend is. Het is alleen maar rondjes rijden om het midden met steeds een grote bocht en goeie dosis hoogteverschil, maar dat vind ik zo eentonig. RMC kan de boel volgens mij vrij goed opschudden met leuke inversies en wat andere verrassingen.
Hoewel de houten achtbaan niet helemaal gaat verdwijnen, zie ik het wel gebeuren dat ze zeker in de toekomst meer naar de achtergrond verdwijnen. En de reden daarvoor zijn de onderhoudskosten. Houten achtbanen kosten gewoon meer onderhoud dan stalen achtbanen, voornamelijk omdat het hout onder de rails om de zoveel tijd vervangen moet worden. Even een voorbeeld: ik zat laatst een interview van Coasters World te kijken die op bezoek waren bij Walygator Parc, en het ging over hun B&M invert Monster. In de video werd ook gekeken naar hun houten achtbaan Anaconda, en er werd bij verteld: Monster kost jaarlijks een ton aan onderhoud, Anaconda kost 4 ton. Een stalen achtbaan is gewoon veel makkelijker te onderhouden, en dan snap ik wel dat parken beslissen om hun onderhoudsintensieve attracties te vervangen.
Nog even over Colossos: Ik heb deze afgelopen zomer gedaan voor het eerst, en eigenlijk viel het mij een beetje tegen. De eerste drop is erg goed, maar daarna is de meeste kracht er wel uit. Zeker door de grote helix halverwege bleef ik achter met een rare smaak in mijn mond om het zo maar te zeggen. Bij mijn weten waren die prefabs ook niet goedkoop dus ik snap dat Intamin ermee is gestopt. Dan kunnen ze zeg maar net zo goed een stalen achtbaan neerzetten, Intamin kennende zit daar veel meer umpf in dan in Colossos.
Mijn conclusie: houten achtbanen die te oud worden mogen best een RMC conversie krijgen, dat is financieel de beste optie en het levert een veel spannende rit dan alleen maar heuvels en in rondjes rijden. Maar zolang de houten achtbanen nog vrij soepel kunnen aanvoelen met hier en daar een stootje, zou ik GCI en Gravity ook zeker door laten bouwen.