Op de Efteling blog staat ook nog e.e.a. uitgelegd
Nieuwe service geeft attractie-advies
Persoonlijk attractie-advies van digitale assistent Pennenveer zorgt voor betere spreiding van gasten in de Efteling.
Pennenveer geeft advies over de attractie die het best aansluit bij hun wensen.
Met behulp van de app ‘Efteling Lab’ kun je meer uit je Efteling-dag halen. Wanneer je deze app opent op je telefoon, communiceer je met digitale assistent Pennenveer. Hij vraagt je bijvoorbeeld met wie je de Efteling bezoekt, hoe oud iedereen is en welke attracties je vandaag sowieso wil beleven. Deze gegevens worden overigens alleen gebruikt om de service te verbeteren. “Pennenveer is een zelflerende, persoonlijke assistent die in de toekomst kan kijken”, licht Jonas Rietbergen, Product Owner van de Efteling, toe. “Op basis van de samenstelling van het gezelschap, de huidige locatie, de huidige wachttijd, drukte én de voorspelde wachttijd geeft Pennenveer advies over welke attractie of restaurant de gast op dat moment het beste kan bezoeken. Indien dit op dat moment toch niet goed uitkomt, kunnen gasten altijd om een ander advies vragen.”
Zelflerend systeem voorspelt drukte en wachttijden
Jonas: “Uit tests is gebleken dat het systeem met 96% zekerheid de attractie-wachttijden en de drukte in de horeca voor de rest van de dag kan voorspellen. Door deze gegevens te combineren weet het systeem ook hoe druk het wordt op de verschillende pleinen in het park. Het systeem is zelflerend: hoe meer mensen er gebruik maken, hoe beter de service wordt. Zo leert het systeem van de voorkeuren van verschillende type gasten. Abonnementhouders hebben andere wensen dan een internationale gast bijvoorbeeld. En jonge gezinnen kiezen voor andere attracties dan tieners. De combinatie van al deze factoren zorgt ervoor dat de Pennenveer een persoonlijk advies kan geven dat aansluit bij jouw gezelschap en er bovendien ervoor zorgt dat gasten zich beter verspreiden door de Efteling. Met hopelijk een gunstig effect op wachtrijen tot gevolg!”
Een voorbeeld van een advies van Pennenveer.
Service beschikbaar voor iOS
Jonas vertelt verder: “De behoefte aan een app die in staat is om drukte en wachttijden te voorspellen was er al voor de coronacrisis, maar komt nu extra goed van pas. De Efteling is het eerste attractiepark dat met deze service werkt. De Raad der Wijzen, een onderzoekspanel van de Efteling en Efteling-medewerkers hebben de afgelopen weken de nieuwe service getest. Maar vanaf vandaag kan iedereen er gebruik van maken! Download hiervoor de app ‘Efteling Lab’ in de App Store. Android volgt binnenkort. Hoe meer mensen de app downloaden en advies vragen aan Pennenveer, hoe beter. De komende periode gebruiken we om deze innovatieve service verder te ontwikkelen op basis van de behoeftes van de bezoekers. Uiteindelijk zal de service worden geïntegreerd in de Efteling-app.”
https://www.efteling.com/nl/blog/corporate/20201019-nieuwe-service-geeft-persoonlijk-advies