De Efteling ligt vanaf het begin van de coronacrisis onder een loep en dat is als grootste dagattractie van Nederland niet meer dan logisch. Gebaseerd op foto’s, video’s en online wachttijden ben ik het ermee eens dat het op sommige momenten te druk is geweest. Hier had het park sneller moeten ingrijpen door de capaciteit naar beneden te stellen. In theorie kon het makkelijk gezien de grootte van het park maar de praktijk liet duidelijke knelpunten zien. Dus op dat punt ben ik het eens met de rest.
Het gaat er bij mij nog niet in dat de Efteling geen verantwoordelijkheid neemt. Zij staan in nauw contact met de veligheidsregio en luisteren daarna. De veiligheidsregio kijkt dan weer naar de landelijke maatregelen en nemen dat weer mee. Ik zie niets verkeerds en ik vind het dan ook raar dat alles en iedereen hier over struikelt.
Dat gedoe met de horeca sloeg ook nergens op want het park kreeg nog groen licht van de veiligheidsregio. En ook met het bericht van gisteren wat op de website van de Efteling stond zorgt blijkbaar voor slapeloze nachten bij sommige. Het park luistert naar de veiligheidsregio en doet daar niets verkeerds aan. Dat bericht op de website geldt niet alleen voor het attractiepark maar ook voor alles eromheen. Dat vergeten mensen nog weleens.
En dan is er de ‘media’ wat sensatieverhalen de wereld in gooit wat nergens op slaat en toch lukt het ze dat iedereen het blind gaat geloven. Ik vind dat heel bijzonder.