Niek onjuist. Als je na de persconferentie de vragenronde bekijkt zie je dat de overheid zelf refereert naar Artikel 174. Ze hebben gezegd dat voor horeca vooralsnog de regel geldig is tot 6 april en pretparken en musea vallen als je dat artikel bekijkt onder diezelfde groep.
Ze hebben inderdaad samenkomsten verboden en zoals ik aangeef vallen wettelijk gezien pretparken, horeca e.d. niet onder samenkomsten, dit wordt door de overheid zelf gezegd. Ik snap niet dat mensen hier zo fel op in gaan. Het evenementen verbod heeft dus niets met de dagoperatie van pretparken te maken. Zakelijke evenementen zijn wel verboden t/m 1 juni, ook in pretparken. Het ontvangen van daggasten (nog) niet. Hieronder de definities uit artikel 174.
Openbare vermakelijkheden en samenkomsten: kermis, braderie, (pop)festival, (voetbal)wedstrijd, optocht (geen demonstratie) en (vierdaagse) wandeltocht, persconferentie, etc.,
Openbare inrichtingen en erven: winkel, bank, bioscoop, theater, restaurant, café, terras horecabedrijf, hotel, discotheek, coffeeshop, seksinrichting, maar ook de voor publiek toegankelijke delen van bijvoorbeeld gemeentehuis, provinciehuis, rechtbank, museum.
Nogmaals: vooralsnog zijn pretparken niet verplicht t/m 1 juni gesloten, dat is wat ik duidelijk probeer te maken. Dit is wat de feiten ons op dit moment vertellen dus daar hoeven we geen discussie over te hebben. Of het werkbaar is is voor ieder park anders en of het daadwerkelijk gaat gebeuren is onzeker. Als pretparkfan lijkt het me leuker om de 'hoop' te zien en om na te denken over hoe een park de persoonlijke afstand en andere regels kan reguleren dan om te gaan doem-denken op basis van onjuiste informatie. De tijd zal het ons leren.
Als de wet het toelaat zie ik voor sommige parken zeker mogelijkheden. Die zijn beperkt, maar er zijn mogelijkheden 🙂