Het is een uiterste slimme manier van compenseren. Je hoeft geen geld terug te betalen, je krijgt nog steeds een beetje cash binnen. (Volgensmij zijn er rond de 100.000 abonnementen, stel de helft daarvan heeft een maandelijkse betaling van rond de 20 euro, dan is het toch 1 miljoen euro per maand wat er binnen komt.) En het 'geld' wat je terug geeft, is ook een sigaret uit eigen doos, want dat is automatisch omzet in je eigen park. Wat we dus krijgen is een 7 gratis flesjes drinken per maand, of een vijf gratis portie's frietjes per maand, vier gratis hamburgers per maand of 1x een pannenkoek met wat drinken bij Polles. Dat zijn nauwelijks inkoopkosten voor de efteling.
Slim gespeeld dus. Kan het goed begrijpen dat ze het zo doen, ook al is het wat omslachtiger. Voor mij is het geen probleem dat ze het zo doen, want ik geef dat geld toch wel weer uit in de Efteling.
Tonnie Als ik het even goed onthou moesten de inkomsten drastisch verminderd zijn om in aanmerking te komen voor hulp van de overheid. Geen idee wat het minimum percentage was, maar volgensmij lag het ergens tussen de 20% en 50% vermindering. Daar komen ze natuurlijk makkelijk aan. Want die 1 miljoen van wat abbo's is een schijntje in vergelijking met de entreekaartjes, horeca en souvenir omzet.