Hong Kong & Shanghai 2019
10-04 | Hong Kong Disneyland
12-04 | Ocean Park Hong Kong
15-04 | Hong Kong Disneyland
17-04 | Shanghai Disneyland
18-04 | Shanghai Disneyland
19-04 | Jin Jiang Action Park
20-04 | Happy Valley Shanghai
Als Belg beschouw ik China niet als een voor de hand liggende reisbestemming. Het ligt niet bij de deur, een visumaanvraag lijkt lastig en de taalbarrière is groot. Bovendien probeert men er Facebook te weren en Instagram openen kan alleen via een slinks omweggetje. Ten slotte denk ik bij dit land ook telkens weer aan grijze steden waar dikke smogwolken tussen de flatgebouwen hangen. Dus neen, China lijkt niet de plek waar ik m'n vakanties wil doorbrengen. Toch kom ik hier in 2019 al voor de tweede keer, volledig uit vrije wil. En weet je wat bizar is? De hoofdaffiche van dit bezoek is exact dezelfde als in november 2016: Shanghai Disneyland. Wanneer je Battle For The Sunken Treasure en TRON Lightcycle Power Run vermeldt, wordt dat beeld van China namelijk opeens veel minder grauw. Laat maar komen.
Na een tweeënhalf uur durende vlucht vanuit Hong Kong en een korte taxirit beginnen m'n ogen te fonkelen. Want daar naast de autosnelweg staat het Enchanted Storybook Castle in al z'n glorie te stralen. Hoewel het niet de eerste keer is dat ik hier kom, geeft het nog altijd een kick om die eerste glimp van het kasteel op te vangen. Dat moment doet me telkens weer beseffen dat ik echt de beste hobby ter wereld gekozen heb. Niet de goedkoopste hobby wellicht, maar toch... wanneer ik in zo'n resort arriveer, vergeet ik met plezier het bedrag dat Mickey Mouse tijdens de daarop volgende dagen uit m'n zakken zal halen.
Staat Shanghai Disneyland hoog op jouw to-do list? Laat me dan beginnen met enkele praktische zaakjes. Is het makkelijk om hier te geraken? Is dat visum echt zo'n gedoe? En is dit Chinese Disneyland zo druk als iedereen beweert? Ja, ja en ja. Shanghai Disneyland ligt vlakbij Pudong, een van de drukste luchthavens van Azië. Je kan van hieruit busdiensten of de metro raadplegen, maar de gemakkelijkste optie is sowieso een taxi. Die zijn er in overvloed, ze zijn goedkoop en je moet niet zelf met bagage sleuren. Het behalen van een visum is helaas minder eenvoudig. Of althans, dat is wat ik van reisgenoot @Hjalmar verneem. Hij brengt namelijk een enerverende middag op de Chinese ambassade door en telt 100 euro neer voor een stickertje in z'n paspoort. Er is echter een achterpoortje; een manier om het simpeler aan te pakken. Wanneer je op doorreis bent, mag je namelijk zes dagen in China blijven zonder visum. Kort gezegd moet je van land A naar land B reizen met een Chinese luchthaven als tussenstop. Vlieg je van Amsterdam naar Shanghai en terug, dan kom je niet in aanmerking. Reis je daarentegen (zoals wij) vanuit Hong Kong naar Shanghai en daarna naar Amsterdam, dan is zo'n transitvisum een optie. Het is gratis en je moet er op voorhand niks voor doen, behalve de bevestiging van je terugvlucht uitprinten. En hoewel dit systeem me in 2016 een tweeënhalf uur durende wachtrij aan de douane bezorgde, gaat het deze keer supervlot. Sterker nog: ik geraak sneller door de controle dan Hjälmar met z'n visum. Wat mij betreft is dit dus een aanrader. En 't is ook een geldige reden om effe langs een andere Aziatische of Australische grootstad te reizen.
En dan die beruchte drukte... Tja, ik neem aan dat er heus wel kalme dagen zijn om Shanghai Disneyland te bezoeken, maar april blijkt druk. We zien regelmatig wachttijden van meer dan twee uur en daar word je niet vrolijk van. Gelukkig hebben we ook een plan om de drukte te omzeilen. Net zoals in 2016 verblijven we in een Disney-hotel en daar komen tegenwoordig handige extra's bij. Zo mag je Disneyland als hotelgast zestig minuten voor alle andere gasten betreden. En ongelooflijk maar waar: tijdens die pré-opening zijn alle belangrijke attracties gewoon geopend. Eindeloos ritjes maken op TRON of Pirates of the Caribbean? Het waanzinnig populaire Soaring met een wachttijd van 15 minuten beleven? In sneltempo de darkrides van Fantasyland aanvinken? Het kan allemaal. Tijdens dat uur mag je bovendien reeds Fastpass-selecties maken via de smartphone-app, wat een reusachtig voordeel tegenover de reguliere gasten oplevert. Ten slotte krijgen hotelgasten nog één extra Fastpass per dag en die mag vrij gekozen worden aan de hotelreceptie. Er wordt een warme voorjaarsdag voorspeld, dus onze keuze gaat naar Roaring Rapids ergens rond het middaguur.
Vorige keer sliepen we in de Magic Kingdom Club van het Shanghai Disneyland Hotel. Erg leuk, maar ook aan de prijzige kant. Deze keer kiezen we voor het budgetvriendelijkere Toy Story Hotel. Zowel het exterieur als het interieur zijn er uiteraard eenvoudiger, maar ook dit is een prima plek om te slapen. De kamers zijn ruim, er zijn leuke decoratieve touches en de bedden liggen heerlijk. Helaas kunnen we daar niet oneindig van genieten, want de wekker loopt in alle vroegte af. Shanghai Disneyland is open van halfnegen 's ochtends tot halfnegen 's avonds, maar wij krijgen op voorhand dus 60 minuten extra. Opstaan om halfzeven om een uur later aan een intense pretparkdag te beginnen... ook dat hoort erbij in Shanghai Disneyland.
Klokslag halfacht. We verzekeren ons via de Shanghai Disney Resort app meteen van drie Fastpasses voor Soaring Over The Horizon en wandelen daarna naar de achterzijde van het park. Daar ligt immers een van de attracties die telkens weer absurde wachttijden genereert: Seven Dwarfs Mine Train. Deze familieachtbaan heeft weinig geheimen als je ooit de versie in Walt Disney World deed. Hij bestaat uit bochtige achtbaangedeelten en een stukje darkride dat de perfectie benadert. Toch excelleert deze attractie in geen enkel opzicht. Als coaster blijft hij ietwat te tam en het darkride-gedeelte had best wat langer gemogen. Bovendien is de integratie van deze versie minder geslaagd dan bij het Amerikaanse broertje. Daar vormt Seven Dwarfs Mine Train een levendig middelpunt van Fantasyland, terwijl ie in Shanghai nogal saai in een uithoek ligt. Al bij al is dit een leuke familieachtbaan, maar ik ben dolgelukkig dat we met de tweede trein van de dag mee kunnen. Sterkte aan de mensen die hier vanmiddag twee uur voor aanschuiven.
De Mine Train schiet tekort als het op de lengte van z'n darkride aan komt. Gelukkig moeten we Fantasyland niet eens verlaten om dat te compenseren. It's a Small World is een opvallende afwezige in Shanghai, maar twee andere Disney-klassiekers zijn wel aanwezig. Dat zijn The Many Adventures of Winnie the Pooh en Peter Pan's Flight. Die eerste doet exact wat je ervan verwacht, want hij is (bijna) identiek aan de versies in Hong Kong en Amerika. Ik zou het niet slecht durven noemen, maar kwalitatief mag je meer verwachten in Disney's meest recente themapark. Bij Peter Pan heeft men daarentegen wel een upgrade doorgevoerd ten opzichte van de andere versies. Het resultaat daarvan mag absoluut gezien worden, want dit is niets minder dan een schitterende familieattractie. De scènes voelen gedetailleerder aan dan in de andere resorts en de rit is opmerkelijk langer. Daarenboven maakte men handig gebruik van projecties om de totaalervaring te perfectioneren. Ik ervoer Peter Pan's Flight in Anaheim, Orlando, Parijs en Tokyo nooit als onmisbaar, maar da's hier in Shanghai anders. Toppertje.
Enchanted Storybook Castle is de blikvanger van Shanghai Disneyland. En wat voor een! Het sprookjeskasteel is werkelijk enorm en bevat zowel een walkthrough, een fotolocatie met prinsessen als een restaurant. Die walkthrough heet Once Upon a Time Adventure en is best oké. Het verhaal van Snow White wordt hier in een vijftal scènes verteld en visueel is het allemaal best knap. Het restaurant maakt tevens indruk: de Royal Banquet Hall is niet goedkoop, maar we eten erg lekker en we scoren enkele leuke foto's met characters. Het allerleukste gedeelte van het kasteel vind ik echter de showtribune aan de voorzijde. We kijken hier naar Golden Fairytale Fanfare, een heerlijke voorstelling die rond de Disney-prinsessen en hun beroemde songs draait. Twintig melige Disney-minuutjes van de bovenste plank, inclusief meekwelen op Let It Go en A Whole New World. Ik hou ervan. Ook dagparade Mickey's Storybook Express is uitstekend, al blijft ie ver onder het niveau van de parades in Anaheim en Tokyo.
Er is nog een manier om Enchanted Storybook Castle te ontdekken. Of althans, de kelder van het kasteel. Je kan daarvoor terecht bij Voyage to the Crystal Grotto, een attractie die speciaal voor Shanghai Disneyland ontworpen werd. Bekijk het gerust als een soort samensmelting van Jungle Cruise en Pays des Contes de Fées. We varen in een bootje langs kleurrijke scènes terwijl onze expeditieleider wat in 't Chinees brabbelt. De voornaamste dynamiek wordt geleverd door tientallen fonteinen. Niks buitengewoons, maar de gemiddelde bezoeker vindt het duidelijk geweldig. De ooh's en aah's vliegen hier rond onze oren, terwijl wij ons vooral afvragen wat er in godsnaam zo fantastisch is. Ook de fameuze Crystal Grotto - aan het einde van de rit - klinkt veel indrukwekkender dan hij in werkelijkheid is. Ben ik verwend of is zo'n Chinese bezoeker gewoon snel onder de indruk? Het antwoord ligt waarschijnlijk ergens in het midden.
Een doolhof wordt gedefinieerd als een gebouw of tuin met een wirwar aan gangen, zodanig dat men erin verdwaalt. Maar als we dat letterlijk nemen, heeft Shanghai Disneyland de plank aardig mis geslagen met de volgende Fantasyland-attractie. Het is namelijk onmogelijk om te verdwalen in het Alice in Wonderland Maze. Chinezen vinden dat geen probleem, want ze beschouwen dit vooral als een fotolocatie. Je struikelt hier letterlijk over selfiequeens en jonge koppeltjes die hun perfecte VPN-Instagram-plaatje schieten. Je kan het hen niet kwalijk nemen; het decor is immers schitterend. Hoewel ik zelf geen voeling heb met Tim Burtons versie van dit klassieke verhaal, ziet het er allemaal stralend uit.
We hebben nog een kwartiertje exclusieve parktijd op de teller. En hoewel Hjälmar, Carrie en ik behoorlijk hongerig zijn, zouden we het zonde vinden om die tijd aan ontbijt te spenderen. Neen, dan haasten we ons liever naar een van de meest iconische attracties die Shanghai Disneyland rijk is. Die vinden we in Tomorrowland en meerbepaald onder de golvende dakconstructie die het gebied domineert. Ik heb het over TRON Lightcycle Power Run, misschien wel de mooiste achtbaan op de planeet. Hoewel slechts tweehonderd meter van deze rollercoaster van buitenaf zichtbaar is, zou ik er een hele dag naar kunnen kijken. Het is niets minder dan betoverend om te staren naar de blauw verlichte motors, die tegen bijna honderd kilometer per uur voorbij razen. Het spektakel komt 's avonds trouwens nog beter tot z'n recht, want men integreerde enkele fabuleuze lichteffecten in het koepeldak.
Kijken is leuk, rijden is beter. We sluiten dus vlug aan in de rij, die op dit tijdstip nog quasi onbestaande is. Het mooiste deel van de wachtruimte bevindt zich trouwens boven het lanceerplatform, waar je jezelf letterlijk in de TRON-computergame waant. De visuele pracht en Daft Punks schitterende soundtrack leveren hier een volmaakt wow-gevoel. De repetitieve klanken begeleiden ons verder naar het imposante stationsgebouw, waar onze Lightcycles klaar staan. Het valt me nogmaals op dat Disney een hoog dispatch-tempo behaalt. Zulke motorbike coasters zijn niet de meest vanzelfsprekende machines en vele locals lijken de zithouding niet te begrijpen. Toch is de TRON-crew efficiënt en dankzij het dubbele instapperron vliegen de treinen aan hoog tempo naar buiten. Ook wij zullen tijdens de komende twee dagen een keer of zeven gelanceerd worden.
Zeven keer? Serieus? Waarom?! Wel, het antwoord is simpel: omdat TRON Lightcycle Power Run de volmaaktheid akelig dicht benadert. Ik heb al vele achtbanen gedaan en daar waren pareltjes bij, maar zelden leverde een coaster zoveel fun en herhalingswaarde als deze. De acceleratie blijkt veel krachtiger dan je aanvankelijk verwacht, het bochtenwerk is absurd soepel en de muziek is ronduit fenomenaal. Het indoorgedeelte is bovendien volgestouwd met handige lichteffectjes en blitse spiegelreflecties. Je zou terecht kunnen opmerken dat de ritduur nogal kort is, maar dat mogen we dus compenseren met ritje twee tot en met zeven. Kortom... er valt weinig negatiefs te zeggen over deze ride en TRON Lightcycle Power Run is wellicht m'n favoriete Disney-rollercoaster ter wereld. Team Blue for the win.
Deze versie van Tomorrowland opende nauwelijks drie jaar geleden en lijdt daardoor niet aan de typische ouderdomskwaaltjes van z'n Amerikaanse soortgenoten. Het ziet er allemaal nog fris en modern uit, terwijl de zwevende paden een heel leuke visuele dynamiek opleveren. Toch is niet elke Tomorrowland-attractie zo ijzersterk als TRON. De Jet Packs-molen is niet aantrekkelijk en heeft absurd lange wachttijden, Star Wars Launch Bay zegt me niks en Stitch Encounter kennen we vanuit Parijs. Alleen Buzz Lightyear Planet Rescue springt er nog een beetje uit. Dit is een interactieve shooter-darkride zoals we die vanuit de andere parken kennen, maar deze Chinese versie werd leuker aangepakt dan z'n broertjes. De sfeerschepping is beter, de doelen zijn duidelijker en men integreerde enkele geslaagde schermen/projecties. Fijne ride dus, al zou ik er nooit een Fastpass aan spenderen. Da's ook niet nodig, want zelfs tijdens deze drukke dagen werd de wachttijd nooit langer dan 40 minuten.
Wanneer de grote massa het park overspoelt, zoeken wij naar een ontbijtje. We wanen ons haast royalty: terwijl die duizenden dagjestoeristen gestresseerd hun Fastpass-reserveringen en eerste attractie bepalen, hebben wij al een behoorlijk deel van Shanghai Disneyland gezien. Het voordeel van dat extra uurtje is dus enorm en ik wil iedereen aanraden er gebruik van te maken. We vleien ons neer op een terrasje en ik ga voor een overheerlijke pannenkoek met aardbeien, slagroom en ijs. Niet meteen de meest logische maaltijd rond negen uur 's ochtends, maar ach... op vakantie moet zoiets kunnen.
We scoren dit delicieuze lekkernijtje bij Remy's Patisserie, een van de vele fijne plekken in Mickey Avenue. Dit is een herontwikkelde variant van Main Street USA, de klassieke hoofdstraat die elk Magic Kingdom heeft. Voor Shanghai liet men het Victoriaanse karakter vallen en opteerde men voor een speelse invalshoek. De geveltjes zijn allemaal gebaseerd op Disney-figuren en het resultaat is stiekem best leuk. De detaillering gaat ver en de jazzy versies van Disney's beroemdste songs creëren een waanzinnig leuke ambiance. Ook Gardens of Imagination, de enorme siertuin die zich tussen Mickey Avenue en het kasteel uitstrekt, mag gezien worden. Dit is een ideale viewing area voor de avondshow en Gardens of Imagination fungeert tevens als groene rustzone middenin het park. Hoewel ik Main Street USA een heel warm hart toedraag, kan ik deze alternatieve lay-out van de inkomzone even goed waarderen.
Als je in één themagebied al van 's ochtends over de koppen kan lopen, is het wel Adventure Isle. Deze zone ligt rechts van de hub - op de plek waar je in de andere Magic Kingdoms Tomorrowland terugvindt - en het bevat de twee attracties die doorgaans de langste wachttijden hebben: Soaring Over The Horizon en Roaring Rapids. Soaring heeft op een bepaald moment 165 minuten op de teller, bij de rafting staat er tijdens deze zomerse dagen 150 minuten op de display. Pure waanzin natuurlijk, maar we mogen dat dankzij onze Fastpass in beide gevallen reduceren naar een minuut of tien. Wil je een Fastpass voor Soaring Over The Horizon? Wees dan snel, want om 8.45 uur zijn alle voorkruippasjes voor de komende twaalf uren al uitgedeeld. Zo groot is de gekte dus.
Wat maakt Soaring Over The Horizon zo speciaal? Heeft deze attractie iets wat zijn Amerikaanse soortgenoten niet hebben? Neen, eigenlijk niet. De setting en de verhaallijn zijn weliswaar anders dan in de Verenigde Staten, maar de film en de effecten zijn verder gelijk. Ik herinner me natuurlijk wel dat ik in 2008 helemaal omver geblazen werd door m'n eerste ritje Soarin' Over California, dus deze Chinese bezoekers ervaren datzelfde wow-gevoel wellicht vandaag. Toch zou ik er nooit drie uur voor willen aanschuiven, want daarvoor heeft Soaring Over The Horizon net iets te veel schoonheidsfouten. De voorshow is vaag (zelfs Carrie, die de narratie in 't Mandarijn begrijpt, zegt dat het nergens op slaat) en de zweef-scènes passen in mijn ogen gewoonweg niet in de sfeer van Adventure Isle. Bovendien blijft de totaalervaring heel fel afhankelijk van je zitplaats. Enkel de eerste rij van de middelste gate krijgt een topbelevenis. Al de andere passagiers moeten genoegen nemen met uitzicht op andermans voeten, een schuine Eiffeltoren of scheefgetrokken minaretten bij de Taj Mahal. 't Is leuk om de fantastische soundtrack opnieuw te horen en de Iguazú-scène katapulteert me twee maanden terug in de tijd, maar dat zijn meteen de enige topmomenten die Soaring Over The Horizon me vandaag bezorgt. Jammer... deze attractie deed me ooit meer.
Tijdens de namiddag tikt de temperatuur een heerlijke 25 graden aan. We zijn dus dolgelukkig dat we onze extra hotel-Fastpass om 14.00 uur mogen verzilveren bij Roaring Rapids. Het is opvallend dat ondanks het mooie weer geen enkele local zonder regenjas aan het avontuur begint. Hjälmar noemt Roaring Rapids dus de money-making machine van Shanghai Disneyland, want de ponchoverkoper in de wachtrij doet gouden zaken. Op een enkel Amerikaans gezinnetje na, zit elke raft vol met felgekleurde plastieken zakken. Hjälmar en Carrie volgen de Amerikaanse gewoonte, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere. Achteraf bekeken was die regenjas echter niet helemaal nodig: Roaring Rapids is een wilde raftingbaan met behoorlijk stevige golven, maar je stapt er niet noodzakelijk doorweekt uit. Toch is dit misschien wel de beste rapid river die ik ooit gedaan heb. De opbouw is sterk, het thema werd fantastisch uitgewerkt en we komen oog in oog met een krankzinnig imposante animatronic. Bovendien is dit een van de weinige raftingbanen die niet met een anticlimax (lees: lifthill) eindigt. Een lifthill hoort gewoonweg aan het begin van de rit te zitten, om daar de spanning op te bouwen. Anyway... Roaring Rapids is een beestig goeie attractie en zou wat mij betreft netjes in ons Europese Adventureland passen. Mooi, da's dan geregeld.
Zowel Soaring Over The Horizon als de raftingbaan werden geïntegreerd in Roaring Mountain, het hoogste punt van Adventure Isle. Deze bergtop en z'n waterval zijn vanuit het hele park zichtbaar en dat is een behoorlijk indrukwekkend zicht. De meest unieke manier om Roaring Mountain van dichtbij te bekijken, is trouwens door middel van de Camp Discovery Challenge Trails. Dit touwenparcours neemt ons mee naar de grottenstelsels en de watervallen, al moet je er een beetje fysieke inspanning voor doen. Het is heus niet zo lastig als die survivalbaan in Toverland, maar het blijft toch een kwartiertje avontuurlijk genieten. Niet-durvers moeten trouwens niet per se beneden wachten, want de meeste hindernissen kunnen via een houten wandelpad overgeslagen worden. Deze Challenge Trails zijn wat mij betreft niet te missen, al was het maar omdat geen enkel ander Disney-themapark een dergelijke activiteit in huis heeft. Wees er wel vroeg bij, want de beperkte capaciteit zorgt ook hier voor aanzienlijke wachttijden.
De rechtse helft van het park is ongetwijfeld de knapste wanneer het over theming gaat, want ook de volgende zone ziet er verdomd goed uit. Adventure Isle vloeit namelijk naadloos over in Treasure Cove, een zuiders piratenstadje. Je vindt er strandjes, palmbomen, een reusachtig fort en een stevige collectie (al dan niet gestrande) schepen. Treasure Cove is zo'n zone waarin Disney alle concurrentie onsubtiel de mond snoert. Zowel Universal, Efteling als de parken nabij Dubai leveren mooie thema's af, maar dit niveau haalt werkelijk niemand anders dan Disney. Loop hier dus alsjeblieft niet blindelings van de ene attractie naar de andere. Neem daarentegen de tijd om alle schoonheid in je op te nemen en geniét.
Men houdt in Azië van live entertainment en Shanghai Disneyland heeft op dat vlak behoorlijk veel te bieden. In het segment van de theatershows zijn er meerdere opties: een Broadway-achtige musical rond Beauty and the Beast in Disneytown, een acrobatische Tarzan-voorstelling en een Frozen Sing-a-Long bijvoorbeeld. Wij beperken ons echter tot de voorstelling die in El Teatro Fandango speelt. Dat is het zogenaamde Eye of the Storm - Captain Jack's Stunt Spectacular. Het theater bestaat uit een preshow en een grote hoofdzaal. In die eerste ruimte valt er weinig interessants te ontdekken. Want zelfs als we de acteurs zouden verstaan, lijkt het vooral flauwe slapstick. De eigenlijke stuntshow is gelukkig spectaculairder. Ook hier blijven de dialogen letterlijk Chinees voor ons, maar men tovert wel enkele bijzonder coole effecten tevoorschijn. Vooral de finale is erg verrassend (winderig ook) en bevat stuntwerk dat ik nog nergens anders zag. Toch wil ik deze voorstelling rond Jack Sparrow niet overdreven ophemelen. Hij heeft namelijk exact hetzelfde pijnpunt als zowat elke andere stuntshow: de balans tussen blabla en boemboem is zoek. Er wordt heel veel getaterd, terwijl de eigenlijke stunts in een oogwenk voorbij zijn. De decors en de actiemomenten zijn ijzersterk, maar het totaalspektakel kan nog wat finetuning gebruiken.
Als de stuntshow ooit zo volmaakt wordt als de aangrenzende attractie, dan reserveer ik meteen een nieuw vliegticket naar Shanghai. Da's beloofd, want die buurman is ronduit fenomenaal. Ik heb het over Pirates of the Caribbean - Battle For The Sunken Treasure, een volledig nieuwe kijk op Walt Disney's klassieke attractieconcept. Vergeet effe alles wat je dacht te weten over Pirates of the Caribbean. Men gooide de zingende piraten, het brandende stadje en de beroemde Auctioneer namelijk buiten. Bovendien is dit niet langer een attractie waarmee je langs scènes vaart, maar de sloepen en hun passagiers worden letterlijk onderdeel van de actie. Dat is te danken aan een vernieuwend ritsysteem waarin de boten rond hun as kunnen draaien en de snelheid precies bepaald kan worden. Dat stelt Disney dan weer in staat om ons met een nauwkeurige timing door de verschillende scènes te loodsen.
Ik ga niet al te veel verklappen en ik wil je ook aanmoedigen om de attractie niet door middel van een YouTube-filmpje te beoordelen. Neen, dit is een ride die je in levenden lijve moet ervaren. Battle For The Sunken Treasure is niks minder dan een briljant gebeuren. De timing is schitterend, de animatronics zijn overtuigend en het is vaak onmogelijk om projecties te onderscheiden van real-life decors. Verder kan je Disney niet betrappen op onafgewerkte plafonds en dat repetitieve Yo-Ho riedeltje werd vervangen door ijzersterke onboard audio. Als perfectie in de pretparkwereld bestaat, dan kan deze versie van Pirates of the Caribbean gerust een gooi doen naar het kroontje. Het enige minpunt is de onbestaande mogelijkheid om vertragingen op te vangen. Tijdens een van onze ritten komen we halverwege stil te staan en dat verstoort letterlijk elke seconde die daarop volgt. De timing is hier van zo'n groot belang dat er helemaal niks fout mag gaan. Maar goed... zo lang dat niet gebeurt, staat Battle For The Sunken Treasure garant voor tien van de meest geniale pretparkminuten van de planeet. Wat een waanzinnig ding!
Laat me gerust nog even trillen op m'n benen na dat ritje Pirates of the Caribbean. Gaan jullie ondertussen gerust al naar Toy Story Land en ik zie jullie later wel. Want eerlijk is eerlijk: die zone doet me helemaal niks. Ik heb weinig problemen met de naamgenoten in Orlando en Parijs, omdat ze daar in de Studio-parken gebouwd zijn. Voor een Magic Kingdom vind ik dit kleurrijke allegaartje vol plastic echter geen match. Het is een populaire zone en Disney zal zich geen bal aantrekken van mijn mening, maar het themaniveau van een doorsnee Toy Story Land is simpelweg te laag voor zo'n klassiek Disney-themapark. Eén positieve noot: het was een goeie zet om die afgrijselijke parachutetoren te schrappen in Shanghai. Bovendien ziet de vervangende Woody's Roundup er schattig uit, maar daarmee is alles gezegd. Toy Story Land blijft een verzameling kermisattracties die met een te goedkoop themasausje overgoten werden. Spijtig.
We gingen tijdens de afgelopen twee alinea's van 's werelds meest immersieve darkride tot een van de minst smaakvolle themagebieden die Disney ontworpen heeft. Shanghai Disneyland is dus een park van hoogtes en laagtes en dat wordt nogmaals duidelijk tijdens nachtspektakel Ignite The Dream. Deze twintig minuten durende vuurwerk- en projectieshow begint erg sterk en tovert typische Disney-magie op de voorgevel van het kasteel. Helaas raken de Imagineers halverwege de pedalen kwijt, met een langdradige Frozen-scène en hersenloos Star Wars-geweld tot gevolg. Was je niet ondersteboven van Disney Illuminations in Parijs? Dan ga je hier wellicht ook teleurgesteld afdruipen, want de voorstelling is voor een geschatte tachtig procent identiek. Bovendien lijken de Chinezen behoorlijk bespaard te hebben als het op vuurwerk aan komt.
Ignite The Dream is niet het volmaakte avondentertainment dat Fantasmic in Tokyo DisneySea en World of Color in Californië zijn. Jammer, maar het is niet anders. Als je het spektakel toch wil bekijken, heb ik echter wel een soort geheime tip voor je. In Disneytown, de uitgaanszone net buiten de parkgrenzen, vind je een vestiging van Wolfgang Puck. Dit restaurant heeft een enorm zonneterras dat letterlijk in Shanghai Disneyland lijkt te liggen. En wanneer je hier 's avonds - binnen of buiten - een lekker viergangenmenuutje van 218 RMB (da's minder dan 29 euro) eet, mag je van op dat terras naar 't vuurwerk kijken. Het uitzicht is niet te evenaren en we staan hier tijdens onze eerste avond nagenoeg alleen. Het voelt dus als een unieke VIP-experience waar je in andere resorts minstens honderd euro voor zou moeten neertellen. Pittig detail: wij staan op Wolfgang Pucks terras zelfs dichter bij de actie dan de leden die vanuit het exclusieve Club 33 naar Ignite The Dream kijken. Een aanrader.
Toy Story Land en Ignite The Dream waren alles behalve top, zoveel is zeker. Toch verandert dat mijn eindoordeel niet: Shanghai Disneyland is een waanzinnige bestemming. Ik had deze plek in 2016 al goedgekeurd, maar dankzij de stralende voorjaarszon kwam het nu nog beter tot z'n recht. Het is haast niet te geloven dat Shanghai Disneyland nog maar drie jaar open is, want hier staat een volwassen en dagvullend themapark. Ik hou van de experimentele lay-out, van de groots uitgewerkte themazones en een paar attracties spelen zelfs mee aan de absolute wereldtop. TRON werd m'n favoriete Disney-coaster, Roaring Rapids is wellicht de coolste rapid river aller tijden en met Pirates of the Caribbean hebben de Imagineers alle geschiedenisboeken herschreven. Bovendien scoort men zelfs met kleinere rides zoals Peter Pan's Flight en het showprogramma is verrassend uitgebreid.
Zijn er dan geen minpunten? Dingetjes waarin de Disney-magie net een beetje minder tot z'n recht komt? Tuurlijk wel. Het belangrijkste pijnpunt vind ik de vele open ruimten in het park. Shanghai Disneyland is erg uitgestrekt en men heeft duidelijk plaats gereserveerd voor uitbreidingen. Helaas zijn die open grasveldjes, die momenteel fungeren als picknickplaats, alles behalve oogstrelend. Vooral Fantasyland lijdt hieronder en deze zone is een stuk minder gezellig dan in pakweg Parijs of Anaheim. En ook buiten het park vind je zo'n onaangename plek. Het plein voor de toegangspoort werd namelijk zo volgestouwd met stalen hekken dat het haast een gevangenis lijkt. Omwille van de grote drukte is het wellicht noodzakelijk, maar dit staat ver van het dromerige beeld dat ik bij een Magic Kingdom heb. Gelukkig mag je hier als Disney-hotelgast gewoon aan voorbij lopen.
Laat me ter afsluiting nog een cliché uit de wereld helpen: de Cast Members zijn prima en ook de bezoekers van Shanghai Disneyland zijn heus wel oké. Je hoort soms horrorverhalen over ongemanierde medebezoekers, maar daar hadden wij geen last van. Ze staan over het algemeen netjes in de rij en ze gaan naar het dichtstbijzijnde toiletblok indien dat nodig is. Ook zij lijken de Disney-kwaliteit te appreciëren, net zoals ik dat doe. Boek dus gerust je vliegticket naar die minder vanzelfsprekende vakantiebestemming vol grauwe hoogbouw en smogwolken. Combineer het bij voorkeur met Tokyo Disney Resort of Hong Kong Disneyland om aan dat visum te onsnappen. En geniet... geniet met volle teugen. Want Shanghai Disneyland, dat is een van de meest perfecte themaparken die je vandaag op onze aardbol kan beleven.
Glenneke