Gisteren naar het kersverse themadeel Rookburgh geweest, wat een indrukwekkend aanwinst voor Phantasialand!
Om 13u00 kwam ik daar aan en de rij om het themadeel te betreden slingerde op de Berliner platz tot aan het pad richting Wakobato. De rij ging vlot door en na ca. 20 min. stond ik al in Rookburgh, damn hoe Phantasialand alweer het voor mekaar kreeg eye candy steampunktheming veel zwart staal met gouden versieringen, roestige zeppelingates, afbrokkelende bakstenen muren en rokende manholes op passende bestrating! De Bordeauxrode baan zit als spaghetti verstrengeld in het themagebied. Ondanks de naam Rookburgh mag er eigenlijk nog meer rook aanwezig zijn liefst nog uit die rookpijpen in de backdrop!
Voor mijn gevoel is er genoeg te zien maar er mogen wel wat groen komen vind ik! Een infill is wel een gemis maar waar moet je die zetten? En het hotel Charles Lindbergh zit naadloos perfect in het themadeel!
Centraal gelegen is de lancering van FLY waar de achtbaantrein in fly-positie afgeschoten en bij iedere launch dat stoomgeluid wow!
Tijd om FLY te doen!
De wachtrij geeft 10-30 min. aan. De 4 ritten van de dag was de wachttijd tussen 20-30 min. Dus capaciteit zat het wel snor! De wachtrij geeft opsommige momenten fraaie inkijkjes op de baan zelf en sommige zelfs door patrijzenpoortjes.
Daarna is er gang vol blauwdrukken en kokers. Maar meestal is wachtrij het opgetrokken in zwarte golfplaten wat jammer is zeker tijdens hitte en al niet fijn met mondkapje. Maar de ventilatoren brengen gelukkig hier soelaas. Op de inkijk op de 2de launch en bet hotel liggen de kabels bloot misschien beter afgeschermd met een dakje bovenop ofzo?
Daarna wordt de rij gesplitst in front row (niet in gebruik tijden corona) en 2-10de rij. Vanaf hier is de rij wel rijkelijk aangekleed (ja er is zelfs airco hier hallelujah) met een instructievideo voor de kluisjes. Nu krijgt iedereen een blauw bandje. Hier zijn er ook nog 2 andere rijen voor vermoedelijk single riders en Quikpass. En als de frontrow en de andere wachtrijen terug open gaan krijg je in iedere rij een andere kleur bandje voor de sortering na de security check. Een medewerker geeft je een polsbandje en begeef je naar de kluizengedeelte. Pro tip neem een kluisje zo ver mogelijk van de ingang! Dan zit je na de rit kortbij bij de scanner en kluisje.
De strenge handbagageregime die ze hier handhaven had ik geen enkel probleem mee, dat is bevorderend voor een vlotte afhandeling bij het in-en uitstappen en niemand zit te wachten dat Rookburgh bezaaid is met lelijke netten. Het mooiste station (genaamd Kai Zentral) van PHL vind je hier hoe de lege trein in zitpositie arriveert en het licht van blauw naar oranje veranderd naargelang de positie van de binnenrijdende achtbaantrein en de dimmende vintage Edison gloeilampen maakt het station helemaal af! Poortje gaat open, supercomfortabel zitje en je scheenbeenclips inklikken en beugel toe! Vele malen beter dan die B&M wafelijzers! (Neem het linkse zitje als je graag met fonteintjes wilt spelen!)
De startschot begint met heel het station blauw te kleuren en een geweldige soundtrack. Na een bocht begint de korte darkride dat gevuld is met ronde plexiglazen reclameprojecties en na een andere bocht een groot poster en enkele schermen dat het gevoel moet opwekken dat je aan het opstijgen bent. Deze ruimte voelt wel groots en grandeur aan door de hoge plafond. Tijdens de laatste bocht draaien de rail en de zitjes een kwartslag op een perfecte moment! Wat een techniek!
Een rit om u tegen te zeggen na de lancering slingert de trein door heel het themagebied, veel near-misses en word er op een gegeven moment rook op je gespoten. In de diepste kelders van Rookburgh bevindt zich de 2de launch en uiteraard mag een klets water niet ontbreken! Bij het einde van de rit remt de achtbaantrein in landing strip met de bijhorende lampjes, thumps up die dit bedacht heeft! De rail en de zitjes draaien terug een kwartslag en word je heerlijk uitgewaaid door de ventilatoren. De fijnste stukken zijn toch de duikmomenten!
Er is een aparte uitstapstation voorzien en daarna kan je terug je spullen nemen uit het kluisje, nummertje vergeten na uw enthousiaste rit? Geen nood je kan deze nog scannen op een schermpje links bij de kluisjes. Bij de uitgang word uw bandje gescand door een medewerker en kan je naar buiten.
Ik heb al vele flyings gedaan oa Air, Manta, Acrobat, Flying Dinosaur en Tatsu. Stuk voor stuk intense banen en superveel G’s die op je lichaam rusten zijn het perfecte recept om sterretjes te zien. Behalve Air deze was gelukkig sierlijk relaxed en FLY behoort bij deze laatste. Maar na iedere B&M flying ben ik meestal duizelig niet van de rit zelf maar door de lange tijd in die benarde kantelpositie en aangezien de dispatching van B&M flying een eeuwigheid duren ben ik al duizelig bij het lange wachten tot de trein voor me is vertrokken. En bij Fly heb ik geen enkel moment me duizelig gevoeld door de geniale kanteloplossing. Ik zat op de 2de rij , 3de rij en 2x backseat dat laatste heeft mijn voorkeur!
Zum Kohleschipper is een aanrader, hier zijn uw sandwiches vers bereidt!
Stijlvolle toiletten!
Met oversized halve badkuip als lavabo!
Rookburgh het fenomeen en Fly de attractie van het jaar 2020! Als ze prijzen hiermee winnen dik en dubbel verdiend! Ben benieuwd naar hun volgend project!