TR's, ik maak ze eigenlijk te weinig. Maargoed, aan de andere kant was ik dit jaar nog niet naar een pretpark geweest en had ik stiekem ook niet gedacht er ook maar 1 te bezoeken. Alle parken zien er door de corona maatregelen noodgedwongen anders uit en ik had persoonlijk geen zin om zo van een dagje pretpark te "genieten".
Maar wat bleek nou? In Denemarken lijkt het virus amper te bestaan als je hier rondkijkt. En Tivoli Gardens had wel wat kleine aanpassingen getroffen, maar niet op zo'n extreme manier dat daardoor de beleving compleet werd beinvloed. En aangezien ik hier een stop heb van 16 uur en begin van de middag geland was, had ik genoeg tijd om uit te zoeken hoe Tivoli erbij lag! 😃
De ingang blijft schitterend. Eerst heb ik gevraagd of het druk was/zou worden, want in corona tijd had ik niet zoveel zin in mensenmassa's. En het zou super rustig blijven, dus ik heb 380 kronen afgetikt (€52) voor een entree pas en een bandje zodat ik onbeperkt de attracties mocht doen!
Het is inmiddels alweer 14 jaar geleden dat ik voor het laatst in Tivoli was, en destijds had Midas een busreis georganiseerd en hadden we hier met een grote groep het avondeten incl accordion muziek 😱
Het zonnetje scheen en dit grasveld met strandstoelen zag er héél aantrekkelijk uit. Maar om
nou meteen te gaan chillen: ik ben er net!
Het is 14:00, laten we dan maar meteen beginnen met de topper van het park: Rutschebanen!
Wat is dit toch een briljante baan. Deze coaster komt uit 1914 en draait nog steeds met brakeman zijn rondjes. De nostalgie spat ervan af, het heeft zo'n typische geur en afhankelijk van degene die de trein afremt heb je een brute of normale rit
Oké oké, ik doe dit normaal nooit als ik ergens alleen naartoe ga. Maar dat grasveld in de zon midden in het park zag er zo aantrekkelijk uit, dat ik van de schrik maar een biertje en Deense hotdog heb gescoord om die daar lekker chill te nuttigen. Life is good!
Waarom weet niemand, maar ze hebben vorig jaar 2 coaster vervangen waaronder deze Mack powered. Thema ziet er gelikt uit, maar de baan is verder niet spectaculair of erg uitgestrekt.
Wat me nog goed bijstaat is deze ongelofelijk sfeervolle straat. Kijk de drukte dan ook 😅
En overal waar je kijkt is wat te zien of te doen. Terrasjes, van die Deense games en een chocolade rad, lachspiegels, winkeltjes, eettentjes: eigenlijk alles!
Een darkride met een endless chainsystem met "vliegende" koffers, dat is toch mooi? Leuke en best lange typische Deense darkride!
En door. Inmiddels ben ik in het Chinese deel van het park aangekomen en daar staat Daemonen, een floorless coaster van B&M met 3 inversies
De baan ziet er mooi uit maar het is een vrij compacte en korte B&M uit 2004
Het is echt geen mega slechte coaster ofzo, maar bijzonder wil ik hem niet noemen.
In Denemarken is het verplicht om in snelle attracties een mondmasker te dragen. Je krijgt voor elke rit die je doet een gratis masker, topservice! En ik ben totaal geen fan van die dingen, maar het is alleen maar voor de rit die een goeie minuut duurt dus prima!
Ook de Zierer tivoli small is hier vervangen door een Force variant, want why not?!
Het park heeft ook veel rustige stukken en een rondje om het meer lopen is erg prettig. Overal genieten ouderen mensen en jonge gezinnen van de authentieke sfeer die Tivoli heeft.
Ik besluit een hapje te eten en ga voor de vers gemaakte fish & chips!
Het park zit echt vol met dit soort fantastische thematisatie.
Ik ben intussen alweer een uurtje of 4 in het park en sluit af met nog een aantal ritten in deze hele fijne woodie.
In het kleine reuzenrad naast Rutschebanen heb je een goed zicht over deze baan. De brakeman zwaait me uit en ik ga weer richting hotel!
Tivoli Gardens is echt een heerlijk stadspark met veel nostalgie en ook een mooie stijl nieuwe attracties in Jules Verne achtige setting. Het personeel is echt overal even vriendelijk en behulpzaam wat de sfeer echt ten goede komt. Zelfs op deze rustige dag was praktisch alle horeca open en draaide de attracties allemaal volledig: daar kunnen heel wat parken wat van leren.
Alleen qua coasters staat er buiten Rutschebanen naar mijn mening niks bijzonders. Ze hebben ook echt een groot aantal pukerides die erg geliefd zijn bij jongeren en fans, maar ik ben tegenwoordig niet meer zo van die kermis attracties dus dan is het aanbod naar mijn smaak ook gelijk minder. Tivoli is absoluut de moeite waard en ik heb me er kostelijk vermaakt en veel gechillt ook, maar je bent er zo doorheen. Al met al ben ik blij dat ik na zo'n lange tijd weer praktisch corona vrij heb kunnen genieten van al dit moois, want deze hobby blijft natuurlijk fantastisch!