Ja toch? Volgens mij wordt Monaco voornamelijk opgehangen aan Silver Star.
Verder snap ik de kritiek op de versnippering wel, ik hecht zelf ook wel waarde aan thematische samenhang in gebieden. Maar in de praktijk kan ik me er nog niet echt aan storen. Ik kan de afwisseling tussen grotere themagebieden en kleinere 'thema hoekjes' best waarderen. Aan de ene kant heb je de themagebieden die landen moet nabootsen en echt immersief (proberen te) zijn. Aan de andere kant heb je kleinere hoekjes die meer een soort ode aan het land zijn zonder gelijk een heel opzichzelfstaand themagebied te hoeven vullen. Die kleine stukjes doen wel veel goeds voor de afwisseling en het ontdekkingsgehalte van het park. Dat neemt niet weg dat de overgangen soms rommelig zijn en dat bij sommige attracties het überhaupt niet duidelijk is bij welke land dit hoort en waarom. Maar de afwisseling tussen groot en klein waardeer ik wel.
Wat betreft euro-mir was dit thematisch altijd een beetje een buitenbeentje natuurlijk (al helemaal sinds de retheme van Euro-sat). Ik ben vooral blij dat het space thema behouden blijft en vind de ESA dan een heel logisch haakje. Hopelijk blijft het wel enige cult factor houden, maar daar zorgt de EP stijl vaak bewust of onbewust al voor.