Wat betreft de treinen, in de vlog van @Simon heb ik duidelijk kunnen zien waarom die in het station zo op de rand staat van de rails omdat Simon een interessante onride heeft gemaakt waarin hij alleen de wielen filmt.
vanaf 15:46 zie je hoe de verschillende onderdelen bewegen.
In dit stukje zie je heel duidelijk dat de bogies (Lees: wielset aan 1 kant van het spoor) afzonderlijk kunnen roteren en de verbindingstuk tussen linker-&rechter bogies een frame is dat vast zit aan het chassis van de kar. Dit is een mechaniek die vooral werd gebruikt door schwarzkopf en beter geoptimaliseerd is door B&M om zo achtbanen soepeler te laten lopen. Maar om hier rekening mee te houden is het wel nodig om de spoorbreedte variabel te houden op basis van hoe scherp de bochten zijn. Dit betekent dus dat in scherpe bochten de spoorbreedte kleiner is om zo de wielen op de juiste manier op het loopoppervlak te hebben.
Tegenwoordig maken bijna alle achtbaanfabrikanten gebruik van deze techniek, waaronder ook Vekoma met hun nieuwe generatie achtbanen, maar voorheen maakte zij nogsteeds gebruik van de techniek van Arrow waarbij de linker&rechter bogie direct vast zitten aan de verbindingsstaaf, die in combinatie met beide bogies roteert t.o.v. een rotatieas aan het chassis in het midden van de baan. Ter illustratie hier een screen vanuit NoLimits die ik duidelijk laat zien:

Omdat de baan dus gemaakt is voor dit systeem, is de spoorbreedte over de gehele baan exact hetzelfde (1200mm in dit geval). Als je daar dus een trein opzet met andere techniek die eigenlijk variabele spoorbreedte vereist, krijg je dus in scherpe bochten dat de wielen niet precies op het loopvlak zitten maar verder naar binnen staan. Wat dus de situatie is in het station waar een van de scherpste bochten zit.
Ik heb ooit voor iemand de onderstaande illustratie gemaakt om dit verschil uit te leggen:

Ik vind het wel bijzonder om te zien dat een trein met deze andere techniek wel gewoon op deze baan kan. Al denk ik wel dat dit voor de rest van de baan minder een issue is omdat deze vooral uitgestrekt is met gebankte bochten. Alleen bij ongebankte scherpe bochten rondom het station is het verchil echt goed zichtbaar, maar zijn de krachten dusdanig laag dat dit wel toelaatbaar is lijkt mij. En bovendien laat fort fun al jaren zien dat de trein prima kan op deze baan.
Edit: wat ik vergeten ben te benadrukken, is dat dit dus niet te maken heeft met spelingen die normaal zouden zijn in die tijd. Ook in die tijd was er echt wel controle op gefabriceerde producten, en ben ik ervan overtuigd dat vekoma een dergelijke afwijking van spoorbreedte (die in de centimeters zou komen) niet had getolereerd.