Eindelijk was het tijd voor mijn eerste pretpark dit jaar… en ook voor mijn eerste vakantie. Tijdens een midweek in Wenen bracht ik wat tijd door in Prater. Prater is een groot park aan de rand van het centrum van Wenen met een permanente kermis. Eigenlijk dus geen pretpark; het heeft echt een kermis-uitstraling en geen pretparkgevoel.
Om maar direct met een tip te beginnen: ga je naar Prater, neem dan de metrohalte Praterstern en niet Prater-Messe. Ik deed dat laatste en dan kom je aan de achterkant het terrein opgelopen. Het ziet er desolaat uit. Je passeert een ogenschijnlijk niet in gebruik zijnde ijsbaan, ziet wat oude meuk en plekken waar in betere tijden een attractie heeft gestaan.
Sfeervol is anders...
Ter vergelijking: dit is het sfeervolle plein als je vanaf de andere kant binnen komt....
...en dit is de toegangspoort.
Even doorbijten dus voordat je vanaf de achterkant het park in komt, maar na een tijdje kom je langzaam maar zeker attracties tegen. Echt druk was het nog niet. Ik bezocht het park rond zes uur, maar pas tegen zeven uur werd het wat drukker.
Hoera, attracties! Nu nog mensen die erin willen, maar het begint erop te lijken.
Leegstand... door Corona?
Even later kom je gelukkig bij de eerste echte attracties. Ik heb geprobeerd om in ieder geval zoveel mogelijk alle achtbanen op de foto te zetten.
€ 2,50 voor deze kiddie. Ik loop nog maar even door.
De eerste baan die ik deed, was ook degene die het hoogste op mijn verlanglijstje stond: de Hochschaubahn uit 1950.
70 jaar dit jaar! Indrukwekkend
Nog steeds is het niet druk, dus samen met deze kids maak ik een ritje.
Ik hou van dit soort nostalgische banen! Met meerijdende remmer en met kneuterige thematisering (kabouters! Alpendorp!). Wat wil je nog meer? Nou eh, dit is wel echt een kinderbaan. Ik weet niet of het kwam doordat het treintje verder gevuld was met twee kinderen, maar we gingen niet al te hard door de baan. Mag de pret niet drukken, de eerste baan kan ik afvinken!
Ze hebben werk gemaakt van de aankleding, leuk!
De remmer
Rustig loop ik verder. De drukte is gemiddeld; het is niet meer zo uitgestorven als toen ik aankwam. Door Corona is het in de stad rustig qua toeristen, maar toch is hier wel wat gezellige bedrijvigheid, maar druk is ook hier anders. Ondanks de forse ritprijzen kunnen veel exploitanten wel regelmatig gevulde bakjes laten draaien, maar eigenlijk kan ik overal direct instappen. Ik merk wel dat ik best bezig ben met vragen als ‘heb ik vijf euro over voor een rit in deze attractie’… Dat haalt voor mij de pret er een beetje af. Ik weet weer waarom ik liever in een pretpark kom dan op een kermis, haha. Krenterige Nederlander? 🙂
Deze Wilde Maus is zo'n voorbeeld van een in mijn ogen veel te dure attractie. Nee, hier heb ik geen € 4,50 voor over.
Deze was gesloten, maar er waren gelukkig nog genoeg andere spookhuizen - voor de liefhebbers, ik sla ze graag over.
Deze bijvoorbeeld.
Een van de vele fun houses. Leuk, er staan vaak ook mensen bij te kijken, goed voor de sfeer!
Bij dit slingerding stonden heel veel mensen te kijken, deze zat ook de hele tijd vol. Slim gekozen naam (Black Mamba) en thema: hij slingert inderdaad als een slang door de lucht.
Sfeervol! Sommige biertentjes en terrassen zagen er goed uit. Wel wat rustig, maar later op de avond werd het drukker bij degenen die open waren.
Deze was bijvoorbeeld dicht.
De (in mijn ogen) hoge ritprijzen, vijf euro voor een ritje in veel achtbanen, betekenden nou ook weer niet dat ik verder helemaal nergens in ben geweest. Zo sloeg ik Volare niet over.
Bijzondere lifthill!
Je ligt in een soort tostiapparaat, cirkelt omhoog en ‘vliegt’ dan. Als ik voor het eerst op m’n zij word gedraaid, kan ik een ‘au’ niet onderdrukken. Echt comfortabel is anders, er zit nogal wat verschil tussen deze flying en bijvoorbeeld een baan als Air. Waarom vond ik dit ook al weer leuk?
Het ziet er gewoon niet comfortabel uit, he?
Tijd om door te lopen. Deze knikkerbaan heb ik overgeslagen. Hij leek ook niet echt populair bij het publiek.
Het zoveelste spookhuis en ook een van meerdere attracties met VR (alhoewel anderen niet altijd open waren). Ik heb deze ook overgeslagen, maar hij was wel wat populairder. Mensen kwamen er enthousiast uit.
Ik verheugde me al op Gesengte Sau, die er sinds dit jaar staat. Helaas: dicht. Ik ben er nog een paar keer langs gelopen maar ik heb er geen actie gezien. Balen! Deze had ik wel graag willen doen. Minder hoog op m’n lijstje stond de €uro Coaster (van Buwalda, toch?), maar deze was ook dicht.
Dicht... zo jammer.
Ook dicht dus.
Leuker is Insider. Een toffe wachtrij (best spooky om er in je eentje doorheen te lopen, ik was blij toen ik twee meisjes tegenkwam) en een leuke rit.
Ook leuk: de Super 8er Bahn. Echt een klassieke achtbaan. De kwaliteit is ehm… matig, er zit duck tape in het karretje. Wel vriendelijk personeel, maar volgens mij wordt het tijd dat er nieuwe karretjes worden besteld. De medewerker vertelde me dat het een Pinfari is en dat hij dacht dat die niet meer bestonden…
Als je karretjes er zo uit zien, zou ik me zorgen maken. De beugel was ook wat flexibel. Dat bleek in de praktijk goed uit te pakken, hoewel ik de mensen voor me heen en weer zag schudden voelde het steeds niet zo erg als dat het leek.
Het bekendste van het Prater is het reuzenrad. Het ziet er mooi uit! Maar ik heb hoogtevrees dus sla 'm met alle liefde over.
Fotogeniek, he?
Ook nostalgisch. Helaas in een compleet dode hoek van het park, niemand te bekennen hier.
Moderner vermaak! En zo op het oog draaide deze echt intense ritten.
Een van de vele spookhuizen. Bijzonder dat er blijkbaar toch genoeg interesse voor is...
Deze attractie zag er prachtig uit, maar was dicht.
De Boomerang... overgeslagen. Ik snap niet dat mensen hier zes euro voor over hebben, een van de duurste attracties (na het reuzenrad).
Mega Blitz.
Mega Blitz heb ik na wat twijfelen ook overgeslagen, dus ik kan niets zinnigs zeggen over de rit. Wel opvallend dat er direct achter een gebouw wordt neergezet, dat móet wel geluidsoverlast gaan opleveren voor de mensen die daar gaan wonen of werken.
Over Maskerade heb ik staan twijfelen. Toen er echter maar geen karretje voorbij kwam vermoedde ik dat deze ook dicht was... maar ik moet toegeven dat ik het niet heb gecheckt 😉
Niet getwijfeld voor deze 'topper'. Drie euro moet een ritje hierin kosten. Nein, danke.
Voor de liefhebber: ik was vooraf op zoek naar een lijstje van wat er nu allemaal staat en wat het kost. Hierbij het lijstje met de prijzen die ik nu zag staan, gebaseerd op wat RCDB nu vermeld als attracties:
Naam kosten
€uro-Coaster ? (was gesloten)
Auto BergBahn niet gevonden, staat deze er nog wel?
Boomerang 6,00
Dizzy Mouse 4,50
Gesengte Sau ? (was gesloten)
Hochschaubahn 3,50 (al kreeg ik 50 cent korting 🙂 )
Insider 5,00
Maskerade 5,00
Megablitz 4,50
Race 2,50
Roller Ball 4,00
Super 8er Bahn 4,50
Volare 5,00
Wilde Maus 4,50
Zug des Manitu 3,00
Ik zag dat er blijkbaar toch een soort dagkaart mogelijk is, maar dat zag ik wat te laat. Voor info: zie de foto, meer info blijkbaar op praterhighlights.at.
Om af te sluiten: nog wat sfeerplaatjes uit het park. Of nou ja, het is dat het in zo'n groene strook met bomen enzo ligt, want anders zou ik het geen park noemen. Dit is een kermis, vol grote attracties, maar met niet altijd evenveel sfeer. Leuk om eens gezien te hebben maar een volgende keer kom ik hooguit even wat aanvullende credits scoren.
Doei Prater!