Voor mij is een ultiem pretpark een park wat met grote achtbanen Thrills bied, een park wat in de basis om thema en sfeer draait (Immersive is echter geen pré), een park met een groot divers aanbod aan horeca, een park met darkrides, een park met voldoende aanbod aan attracties waar het gehele gezin (van 0-99) zich in vermaakt, een park met voldoende aanbod aan kleinere attracties zodat ook bij drukte je alles uit de dag kan halen, een park met een resort gekoppeld, een park waar ik niet het gevoel heb als cashcow binnen te komen maar als gast, een park wat hoge capaciteit draait en tenslotte goed bereikbaar per auto én trein.
Europapark benaderd bovenstaande het meeste op het moment. Al zijn de darkrides niet van het niveau Efteling of Disney en is de bereikbaarheid per OV nog niet goed. Achtbanen in EP vind ik persoonlijk geweldig maar ik begrijp het commentaar in de fanwereld dat een echt beest mist wel.
De Efteling scoort qua darkrides en familiair aanbod beter, maar scoort overall minder als EP door de slechtere horeca, de mindere capaciteit van attracties, het mindere aanbod aan echt goede achtbanen en het gebrek aan een kleinere hoeveelheid aan attracties waardoor bij drukte óveral wachtrijen staan.
Disney scoort ook beter op de darkrides t.o.v. EP maar is te druk, te duur, en heeft te weinig grote thrillachtbanen. Tenslotte vind ik Disney toch echt voor oudere kinderen beter geschikt, juist ook door de hoge inkom.
Universal vind ik ook meer voor gezinnen met oudere kinderen, heeft wel de thrills maar mist weer de ouderwetse darkrides. Die zijn te vaak voorzien van 3D en schermen in mijn ogen (hoezeer dat ook toppers als Spiderman oplevert). Ook hier vind ik het park te duur en voel me meer een cashcow door alle opties die betaald moeten worden.
Alton Towers had het ooit maar heeft het niet meer. De grootsheid van Theming is na Air grotendeels verdwenen, attracties zijn minder uniek en daarnaast word je hier als gast zo uitgeknepen.
Met Port Aventura geen ervaring.
Toverland laat de juiste theming en sfeer zien met de laatste uitbreidingen, heeft de juiste snaar te pakken wat betreft de horeca, bied sfeer. Maar het park mist darkrides en mist attracties voor het gehele gezin (of klein grut vermaakt zich, maar de rest niet, of de rest vermaakt zich maar het kleine grut mag niet mee).
Phantasialand ten slotte heeft wel de achtbanen, de uitbreide horeca en is (op de toegang na) betaalbaar, maar mist weer de darkrides en is verder totaal niet familiair.
Kortom Europapark die zijn darkrides naar topniveau zou brengen (en dat lukt ze steeds meer) en net nog even een echt topachtbaan neer zou zetten, is echt mijn ultieme pretpark. Zeker indien een eigen station gerealiseerd kan worden.
Realistisch om zo'n park direct te starten is het natuurlijk niet, dat kost miljarden, maar laten we dat dan in de vervolgdiscussies eens afbakenen.